درمان کرونا و پیشرفت علم به هم گره خورده اند…

علم تا چه میزان برای درمان کرونا به ما کمک می کند؟ درمان کرونا و علم تا چه میزان به هم وابسته اند؟ اگر شما هم مانند محققان معتقدید علم و درمان کرونا به هم گره خورده اند این گزارش را بخوانید تا بدانید راهکارهایی علمی تا چه میزان به شناخت و درمان کرونا کمک کرده است!!!

در پی شیوع نوع جدید کرونا ویروس سازمان بهداشت جهانی وضعیت اورژانسی اعلام کرد. یک روز بعد موسسه تحقیقاتی «تراست» از محققان، مجلات و سرمایه گذاران خواست تا دستاوردشان در این مورد را رایگان در اختیار عموم مردم بگذارند و کمک کنند تا جان مردم نجات پیدا کند.

در همان روز موسسه زیربنایی دانش در چین وب سایتی رایگان احداث کرد و از محققان خواست تا تحقیقاتشان در مورد کرونا ویروس را در این وب سایت انتشار دهند تا در اختیار همگان قرار بگیرد.



اندکی بعد مجله پر محتوای «نیچر» از تمام محققان در زمینه کرونا ویروس خواست تا از هر آنچه که دانش دارند مایه بگذارند.

بنابراین در حالی که دروازه های  شهر ها بسته می شد و کشور ها قرنطینه می شدند ، درهای دانش روز به روز باز تر و باز تر می شد. چنین فرآیند همه جانبه ای در گسترش دانش تاثیر بسزایی داشته و پتانسیل این را دارد که جهانمان را تغییر دهد.

درمان کرونا

دانش آزاد و مسئولیت

این مسئله به سادگی در اختیار گذاشتن هر گونه نتیجه ای برای هر گونه هدفی نیست. بدون دقت و مسئولیت ، باز کردن و منتشر کردن رایگان دانش ممکن است موجب هرج و مرج های فراوان و افتادم به دست نا کسان شود.

مرز های دانش را میشکنیم

دانش آزاد ممکن است به شکل های مختلفی در اختیار عموم مردم باشد؛ اطلاعات آزاد، نشریات آزاد و منابع تحصیلی آزاد.

1: اطلاعات آزاد

بازیابی ساختار «DNA» برای دستیابی به علت  شیوع بیماری و تشخیص درمان از اهمیت ویژه ای برخوردار است. یانگ ژن ژانگ و همکارانش از دانشگاه فودان در شانگهای اولین کسانی بودند که «DNA» کرونا ویروس را بازیابی کردند.

ساختار ژنی این ویروس را در بانک ژنی قرار دادند و برای تمامی محققان دراین زمینه دسترسی آزاد خواستند. محققان در تمام دنیا بلافاصله پس از انتشار این خبر دست به کار شده و از طریق این «DNA» به دنبال درمان گشتند.

در تاریخ 19 فوریه 2020 ، 81 نمونه ی مختلف از بازیابی ژنوم کرونا ویروس در بانک ژنی بارگذاری شد. ناگفته نماند که 189 مورد ژنوم هم در مرکز اطلاعاتی چینی ژنومیکس بار گذاری شد.

این ژنوم ها اطلاعات لازم برای دستیابی به راز این ویروس را فراهم می کنند و امید می دهند که بالاخره درمان یا واکسنی برای این ویروس پیدا شود.



2: انتشارات آزاد

انتشارات علمی بسیار پر هزینه هستند. یکی از این مجلات «السویر» نام دارد و برای انتشار هر تحقیق علمی 673 یورو هزینه در بر دارد.  حتی دانشگاه هاروارد هم از پس هزینه های همه ی مجلات بر نمیاید.

این به آن معنی است که تمام محققان امکان دسترسی به مجلات علمی و یا انتشار تحقیقات خود در آن را ندارند.

اما، نویسندگان می توانند تحقیقات خود را به صورت آزاد در اختیار عموم قرار دهند و در این صورت باید مبلغ 2000 یورو از جیبشان پرداخت کنند. در سال 2018 تنها 36.2 % از انتشارات به صورت آزاد بود.

این در حالی است که در 18 فوریه سال 2020 ، 500 مقاله آزاد علمی در مورد کرونا ویروس  در مجله پر طمتراق «دیمنشن» به چاپ رسید. تنها 160 مورد از این تحقیقات قابلیت دسترسی آزاد داشتند.

معمولا برای دستیابی به 340 مورد دیگر باید حق عضویت آن مجله را به صورت ماهیانه پرداخت کرد. اما این کمپانی ها تصمیم گرفتند که تحقیقات علمی کرونا ویروس را آزادانه در اختیار همگان قرار دهند.

اشتراک پیش از ویرایش

دوره ی ویرایش پیش از انتشار تحقیقات در مجله های عملی مانند « وایلی» مکمن است تا 160 روز هم طول بکشد. به اشتراک گذاشتن نسخه ی ویرایش نشده ی این تحقیقات هم از لحاظ زمانی به صرفه است و هم با این شیوه جان های بی شماری نجات پیدا می کنند.

دسترسی آزاد به تحقیقات کرونا ویروس سرعت رسیدن به درمان را هم بالا می برد. چرا که هر تحقیقی پایه ی تحقیقی دیگر می شود و با این شیوه در نهایت به درمان می رسیم.



3: منابع تحصیلی رایگان

به علت شیوع کرونا دانشگاه ها در چین شروع ترم جدید را به تاخیر انداخته و به تحصیل آنلاین تاکید کرده اند.

اما علاوه بر 24000 کورس که به صورت آنلاین برای دانشجویان دانشگاه های چین ارائه شده است، واحد های آزاد دیگری در خصوص کرونا و روش های پشیگیری از این بیماری به صورت آنلاین و البته رایگان در اختیار همگان قرار گرفته است.

چنین منابعی اطلاعات دقیق و قابل استناد در اختیار آحاد مردم قرار می دهند و به آنها کمک می کنند تا از خودشان و سایرین در برابر ابتلا به این ویروس جلوگیری کنند.

دانش آزاد اما مسئولیت پذیر

در حالیکه تمامی این تغییر و تحوالانت درآزاد بودن دانش قابل تحسین و شایان ستایش است؛ نباید از یاد ببریم که دانش آزاد به معنای دانش بی حد و مرز نیست. این دانش باید با مسئولیت پذیری و وجدان کاری در اختیار محققان قرار گرفته و با مسئولیت پذیری بیشتر استفاده شود.

برای مثال هر محققی می تواند برای استفاده آزاد از تحقیقش شرایطی قائل شود و از دیگران بخواهد تا در این قوانین پیروی کنند.

مشکل بعدی در اختیار قرار دادن نمونه ی ویرایش نشده ی تحقیقات است . اشتباهات این گونه می توانند موجب سو تفاهم های بزرگ در برداشت تحقیقاتی شوند.

این مورد در تحقیقاتی پیش آمد. محققان تحقیق را از سایت بیرون آورده و دوباره ویرایشش کردند. اما همین ویرایش و گفتمان موجب پیشرفت علم در زمینه ویروس کرونا شد.

دانش برای غلبه بر مشکلات بشری نکته ی کلیدی است. اما همین دانش ممکن است مورد سو تفاهم و استفاده ناکارآمد قرار بگیرد. پس محققان باید دانش را آزاد اما با ضوابط و قوانین خاص منتشر کنند.