سوال بی جواب بسیاری از زن ها این است که چرا به ارگاسم نمی رسم؟ اختلال ارگاسم در خانم ها شکل های مختلفی دارد. بعضی از خانم ها هرگز ارگاسم را تجربه نکرده در حالیکه بعضی دیگر قبلا آن را تجربه کرده اما حال دیگر نمی توانند به ارگاسم برسند.

اما شایع ترین نوع اختلال ارگاسم در زنان، اختلال ارگاسم موقعیتی است که در آن فرد تنها در موقعیت های خاصی مثل رابطه دهانی به ارگاسم می رسد. صرفه نظر از اینکه فرد از کدام شکل اختلال ارگاسم رنج می برد، دلایل این اختلال چیست؟ چرا بعضی از زنان به ارگاسم نمی رسند و یا به ارگاسم رسیدن برایشان سخت است؟

چرا به ارگاسم نمی رسم؟ 

1. افزایش سن و مشکلات پزشکی 

افزایش سن و یائسگی در خانم ها با کاهش سطح استروژن همراه است. کاهش استروژن منجر به کاهش جریان خون در کلیتوریس و واژن می شود که در نتیجه رسیدن به ارگاسم را مشکل می سازد.



از طرفی مشکلات و شرایط پزشکی خاص مثل دیابت یا ام اس و همچنین سابقه ی انجام جراحی هایی مثل برداشتن رحم یا هیسترکتومی باعث کاهش لذت جنسی و در نتیجه اختلال در رسیدن به ارگاسم می شوند. همچنین اختلال در ارگاسم می تواند ناشی از عوارض جانبی برخی دارو ها که پردازش دوپامین (انتقال دهنده ی عصبی که باعث احساس لذت می شود) را کاهش می دهند باشد، مثل داروهای ضد افسردگی.

2. عوامل فرهنگی

جامعه ای که ما در آن زندگی می کنیم همواره زنان را به عفت و حیا تشویق می کند. اما بعضی از زنان فراموش می کنند که نیازی نیست در مقابل همسرشان اینگونه عمل کنند و همواره از احساس لذت جنسی شان شرمگین هستند. به دلیل آموزه هایی که از کودکی به آنها داده شده و انتظاراتی که جامعه به عنوان یک زن با حیا از آنها دارد، ممکن است اگر یکبار هم به ارگاسم رسیده باشند احساس گناه ناشی از آن باعث شده باشد که دیگر هرگز آن را تجربه نکنند!

همچنین بعضی دیگر از اینکه به همسرشان بگویند چه نوع تحریکی آنها را به ارگاسم و اوج لذت می رساند خجالت می کشند. 

3. داشتن مشکلات روانشناختی و تجربه سوء استفاده ی جنسی

بسیاری از زنانی که می پرسند چرا به ارگاسم نمی رسم؟ به تاثیر غیر مستقیمی که مشکلات روانشناختی شان روی به ارگاسم رسیدن شان می گذارد آگاه نیستند. به طور مثال افسردگی رسیدن به ارگاسم را به شدت مختل می کند. یکی از اصلی ترین نشانه های ابتلا به افسردگی کاهش لذت است، پس چطور می توان از این افراد انتظار رسیدن به ارگاسم را داشت؟



از طرفی داشتن تجربه ی سوء استفاده ی جنسی و تاثیر غیرمستقیم و ناخودآگاه آن روی رابطه ی جنسی فعلی تان می تواند رسیدن به ارگاسم را با اختلال مواجه کند. اگر چنین تجربه ای داشته اید حتما به روانشناس مراجعه کنید. 

4. استرس و اضطراب

یکی از مهم ترین پاسخ ها برای سوال چرا به ارگاسم نمی رسم؟ داشتن اضطراب عملکرد جنسی است که فرد در آن به شدت نگران خوب عمل کردن در رابطه جنسی است و این مانع لذت کافی می شود. و اما برقراری رابطه ی جنسی در بعضی موقعیت ها که اضطراب بالایی را بر می انگیزند (مثل زن و شوهر هایی که کودکشان کنار آنها می خوابند و یا نامزدهایی که خودشان خانه ندارند) باعث کاهش لذت جنسی و در نتیجه نرسیدن به ارگاسم می شود. 

البته ترس از حاملگی هم یکی از عوامل مهم نرسیدن به ارگاسم محسوب می شود. علاوه بر این امروزه همه ی ما استرس ها و فشارهای زیادی را متحمل هستیم که به نوبه ی خود می توانند در کاهش لذت های مختلف ما دخیل باشند که لذت جنسی یکی از آنهاست.

5. داشتن تصویر بد بدنی و فقدان عزت نفس

فقدان عزت نفس و داشتن تصویر بدنی بد از خود باعث می شود که به طور مثال فرد از صداها یا حرکاتی که هنگام رسیدن به ارگاسم از خود بروز می دهد احساس شرم کند و به دلایل مختلف خود را لایق لذت جنسی نداند. از طرفی زمانی که فرد خود و خصوصیات بدنی خود را نشناسد اصلا نمی داند چگونه باید به اوج لذت برسد.

6. مشکلات ارتباطی با همسر

عمده ترین دلیل نرسیدن به ارگاسم در زنان به همسرانشان مربوط است. انزال زود رس در مردان، نبود پیش نوازی کافی برای تحریک زن، عدم توجه مرد به لذت و یا به ارگاسم رسیدن زن، مشکلات و دلخوری های حل نشده بین زن و شوهر و یا عدم اعتماد زن به همسرش از رایج ترین علل نرسیدن زنان به ارگاسم هستند.

در ادامه بخوانید: به هر سوالی که درمورد انزال یا ارگاسم زنان داشته اید پاسخ داده ایم!