دلایل سوزش بعد از رابطه جنسی چیست؟ چرا بعد از رابطه جنسی احساس سوزش داریم؟ احساس سوزش بعد از رابطه جنسی نوعی دیسپارونی است که به آن رابطه جنسی دردناک نیز می گویند. ممکن است شخصی به دلیل خشک بودن واژن یا اصطکاک شدید این حالت را تجربه کند. دلایل دیگری نیز وجود دارند که ممکن است نیاز به مراقبت پزشکی داشته باشند.

این عارضه در زنان بیشتر از مردان شایع است و بعد از یائسگی و در دوره پس از زایمان بیشتر رخ می دهد. بسیاری از مشکلات پزشکی نیز می توانند سوزش را تحریک کنند.


همچنین بخوانید:

علت احساس درد در رابطه ی جنسی برای خانم ها چیست؟؟؟ 

آیا خونریزی بعد از رابطه جنسی طبیعی است؟ بعد از آن چه باید کرد؟

بیماری هایی که از طریق بوسیدن منتقل می شوند ؛ بهتر است مراقب باشید!


دلایل احتمالی سوزش بعد از رابطه جنسی

هم زنان و هم مردان ممکن است بعد از رابطه جنسی درد داشته باشند. دلایل مختلفی برای این درد یا سوزش وجود دارد. برخی از رایج ترین دلایل عبارتند از:

تفاوت های آناتومیکی: شکل اندام تناسلی فرد می تواند پوست دیگری را تحریک کرده و احساس سوزش ایجاد کند.

آلرژی و تحریک پوست: آلرژی به کاندوم لاتکس، روان کننده ها، لوسیون ها و عطرها ممکن است دستگاه تناسلی را تحریک کند. اصطکاک نیز ممکن است یک عامل باشد، به خصوص هنگامی که واژن به اندازه کافی مرطوب نباشد.

عفونتهای مقاربتی (STIs): برخی STI ها مانند سوزاک یا تریکومونیازیس ممکن است باعث سوزش در حین یا بعد از رابطه جنسی شوند.

خشک بودن واژن: در صورتی که واژن خشک باشد و مایع روان کننده به صورت طبیعی ترشح نشود یا از لوبریکانت استفاده نشود، رابطه جنسی برای هر یک از طرفین دردناک خواهد بود. این درد در خانم ها شدیدتر است و ممکن است باعث سوزش بعد از رابطه جنسی شود.

عوامل روانشناختی: برخی از افراد در حین یا بعد از رابطه جنسی، به دلیل اضطراب یا پریشانی در مورد رابطه جنسی، رابطه عاطفی با شخص مقابل یا تجارب جنسی گذشته، احساس سوزش می کنند. گاهی اوقات استرس می تواند باعث شود فرد ناخودآگاه تنش ایجاد کند و رابطه جنسی را ناخوشایند کند.

در ادامه بخوانید » آیا ماموگرافی برای زنان مضر است؟ 

رابطه جنسی خشن: رابطه جنسی خشن، به خصوص بدون روان کننده، می تواند پوست را تحریک کند.

موقعیت جنسی: برخی از موقعیت ها در رابطه جنسی می توانند باعث تحریک پوست یا ایجاد درد شوند. برخی دیگر ممکن است درد سایر مشکلات را تشدید کنند. به عنوان مثال، موقعیت هایی که اجازه نفوذ عمیق آلت تناسلی به واژن را می دهند، باعث تحریک دهانه رحم می شوند، که می تواند دردناک باشد. مخصوصا در خانم هایی که به عفونت دهانه رحم مبتلا هستند.

عفونت ها: عفونت های مختلف می توانند باعث سوزش یا درد شوند. این موارد شامل پروستاتیت در مردان، عفونت های دستگاه ادراری، مجرای ادراری یا عفونت های مخمری است که می تواند در مردان و زنان رخ دهد. زنان ممکن است واژینوز باکتریایی را نیز تجربه کنند.


همچنین بخوانید: برای جلوگیری از عفونت مجاری ادرار بعد از رابطه جنسی چه باید کرد؟


پیشگیری

پیشگیری از سوزش در هنگام رابطه جنسی همیشه امکان پذیر نیست، اما برخی از استراتژی هایی که می توانند کمک کنند شامل موارد زیر است:

تغییر موقعیت: می توانید میزان سوزش در نوع روابط جنسی و انواع موقعیت ها را پیگیری کنید. برخی ممکن است متوجه شوند که سوزش بعد از روابط جنسی طولانی و بدون روان کننده یا با اصطکاک در یک موقعیت خاص، بدتر می شود. اگر مقاربت دردناک باشد، افراد ممکن است ترجیح دهند که بر رابطه جنسی دهانی تمرکز کنند.

استفاده از لوبریکانت: خشکی اصطکاک را افزایش می دهد، که می تواند پوست را تحریک کند. اگر سوزش پس از استفاده از یک روان کننده خاص رخ دهد، می توانید از محصول دیگری استفاده کنید. از محصولاتی که عطر یا طعم دهنده دارند استفاده نکنید.

برقراری ارتباط: برخی از افراد در بیان خواسته های جنسی خود، یا صحبت در مورد درد جنسی، احساس ناراحتی می کنند. ارتباط برقرار کردن به صورت آزاد و صحبت و صمیمیت می تواند به شما در حل مشکل و یافتن بهترین راه حل کمک کند. برخی از زوجین از سکس تراپیست یا زوج درمانگر کمک می گیرند.

تمرین رابطه جنسی ایمن تر: انجام رابطه جنسی ایمن تر می تواند خطر ابتلا به عفونت ها و بیماری های مقاربتی را کاهش دهد.

استفاده از کاندوم های فاقد لاتکس: کاندوم هایی که حاوی اسپرم کش نیستند را امتحان کنید، زیرا ممکن است به اسپرم کش آلرژی داشته باشید.

در نظر گرفتن درمان فیزیکی: برخی از آسیب های دستگاه تناسلی، به ویژه پارگی واژن در هنگام زایمان، می تواند باعث درد مزمن شود.

استفاده از کمپرس سرد یا یخ: اگرچه این اقدام پیشگیرانه نیست، اما استفاده از کمپرس سرد یا یخ می تواند به تسکین علائم سوزش کمک کند.


همچنین بخوانید: با کارهایی که هرگز نباید در رابطه ی جنسی انجام دهید آشنا شوید!!!


دلایل سوزش بعد از رابطه جنسی در مردان

دلایل مختلفی می تواند باعث شود که مردان در حین یا بعد از رابطه جنسی احساس سوزش داشته باشند. این شامل:

عفونت های آلت تناسلی مرد

پروستاتیت التهاب پروستات است. شکل حاد این بیماری معمولاً ناگهانی و به دلیل عفونت ظاهر می شود. برخی از مردان مبتلا به پروستاتیت در حین یا بعد از رابطه جنسی سوزش دارند، یا هنگام انزال یا ادرار احساس سوزش می کنند.

شکل مزمن پروستاتیت با گذشت زمان به آرامی ایجاد می شود. این عارضه ممکن است بیاید و برود یا به طور مداوم بدتر شود. مردها با این شرایط ادرار کردن را دردناک یا دشوار می دانند و ممکن است اختلال در نعوظ را تجربه کنند.

هر دو نوع پروستاتیت قابل درمان هستند. پروستاتیت حاد معمولاً به آنتی بیوتیک ها پاسخ می دهد، اگرچه کنترل پروستاتیت مزمن مشکل تر است و اغلب به یک رویکرد درمانی جامع نیاز دارد.

بروز عفونت مخمر در مردان نیز می تواند احساس خارش و سوزش در آلت تناسلی ایجاد کند. داروهای ضد قارچ معمولاً به رفع این عفونت کمک می کنند.

آسیب به آلت تناسلی مرد

آسیب به آلت تناسلی رابطه جنسی را دردناک می کند. به عنوان مثال، اصطکاک ناشی از رابطه جنسی ممکن است باعث بریدگی یا خراش شود و باعث سوزش در سطح پوست شود. درد کبودی و آسیب های داخلی نیز ممکن است بعد از رابطه جنسی بیشتر شود.


همچنین بخوانید: دلیل عصبانیت، اضطراب و یا گریه بعد از رابطه ی جنسی چیست؟


دلایل سوزش بعد از رابطه جنسی در زنان

خانم ها ممکن است به دلایل زیر احساس سوزش در حین یا بعد از رابطه جنسی داشته باشند:

عفونت های واژن

عفونتهای مختلف واژن می توانند باعث درد در حین و بعد از رابطه جنسی شود. گاهی اوقات، حتی ممکن است فرد متوجه درد در هنگام رابطه جنسی نشود.

عفونت های مخمر واژن می توانند باعث خارش و سوزش، ترشحات پنیری شکل و درد واژن شوند. رابطه جنسی می تواند این علائم را بدتر کند، اگرچه درمان های ضد قارچی معمولاً می توانند این عفونت را از بین ببرند.

واژینوز باکتریال، یک عفونت باکتریایی واژن است که می تواند باعث درد در حین یا بعد از رابطه جنسی شود، به علاوه خارش یا سوزش. حتی برخی ممکن است در حین یا بعد از رابطه جنسی متوجه بوی بدی مثل بوی ماهی شوند. در حالی که این عفونت گاهی به خودی خود برطرف می شود، می تواند دوباره برگردد. آنتی بیوتیک ها می توانند به درمان آن کمک کنند.

ولوودینیا

ولوودینیا یک بیماری مزمن دردناک است که باعث درد در واژن یا فرج، معمولاً نزدیک دهانه واژن می شود. نوع درد و عوامل تحریک کننده آن از فردی به فرد دیگر متفاوت است. رابطه جنسی یک محرک معمول است. به همین دلیل، افراد مبتلا به این بیماری نیاز به درمان با ترکیبی از داروها دارند.

مشکلات مربوط به ترشح روان کننده

ترشح نشدن روان کننده، رابطه جنسی را دردناک می کند و بعد از رابطه جنسی، ممکن است فرد متوجه سوزش شود. در بعضی موارد، کمبود روان کننده می تواند باعث وارد شدن آسیب به واژن شود. این امر می تواند به چند دلیل اتفاق بیفتد، از جمله:

  1. رابطه جنسی طولانی مدت که باعث می شود بدن زن تولید روان کننده را متوقف کند
  2. یائسگی
  3. تغییرات هورمونی مرتبط با زایمان
  4. اضطراب در مورد رابطه جنسی یا رابطه
  5. داروهای خاص، از جمله برخی از داروهای ضد افسردگی

آسیب های واژن

آسیب واژن می تواند باعث درد شدید در حین و بعد از رابطه جنسی شود. زایمان یک عامل مهم است. در دوره پس از زایمان، زنان معمولاً درد واژن را گزارش می کنند، از جمله درد مربوط به رابطه جنسی. این درد ممکن است به اشکال مختلف مانند سوزش در حین یا بعد از رابطه جنسی وجود داشته باشد. گاهی اوقات درد تا ماهها یا حتی سالها ادامه دارد پس بهتر است برای رفع آن به پزشک مراجعه کنید.

مشکلات دهانه رحم

برخی از خانم ها دریافتند که اعمال جنسی که باعث تحریک دهانه رحم آنها می شود دردناک است. ممکن است سوزش را در اعماق واژن یا معده احساس کنند، که گاهی اوقات بعد از رابطه جنسی نیز ادامه دارد. برخی از بیماریهای مقاربتی مانند سوزاک می توانند باعث التهاب دهانه رحم شوند که اصطلاحاً به آن سرویسیت می گویند.

در ادامه بخوانید:

رابطه جنسی در حین پریود ؛ مضرات، فواید و ترفند ها و خطرات احتمالی 

در چه شرایطی باید از رابطه جنسی خودداری کنیم؟ 

مضرات پورن برای رابطه جنسی و زناشویی ؛ 17 باور غلط درباره‌ی پورن