دلایل نوشیدن الکل یا مصرف مواد

در این مطلب می خواهیم به دلایل نوشیدن الکل بپردازیم. واقعا چرا بعضی ها عاشق مشروب هستند؟ چرا بعضی ها مشروب می خورند؟ به طور کلی “انگیزه” نیرویی است که ما را به دنبال هدفی سوق می دهد. این احساس قاطعیت از کجا ناشی می شود؟ از سود کلی یک هدف که دو عامل در آن نقش دارد – ارزش ذهنی پیگیری هدف و احتمال موفقیت آمیز بودن آن هدف (ارزش * احتمال). به عبارت دیگر، قدرت تعهد افراد به چیزی، به ارزشی که آن چیز برای آنها دارد و احتمال به وقوع پیوستن آن بستگی دارد.

رابطه بین این دو عامل ضربی است (ارزش * احتمال). این بدان معناست که اگر ارزش پیگیری هدف صفر باشد، هر چقدر هم احتمال موفقیت زیاد باشد، هیچ انگیزه ای برای پیگیری آن هدف وجود نخواهد داشت. به همین ترتیب، اگر احتمال موفقیت نیز کم یا صفر باشد، انگیزه ای برای پیگیری آن هدف نیز وجود نخواهد داشت.


همچنین بخوانید: اثر الکل تا چه مدت در بدن باقی می ماند؟ هرآنچه باید بدانید!


هدف استفاده از مواد مخدر به همان روشی است که هر هدف دیگری شکل می گیرد. اولاً، با ارزشی که فرد برای مواد مخدر قائل می شود و ثانیا، شانس مورد انتظار فرد برای دستیابی به مزایای مورد نظر از مصرف.

این دیدگاه می تواند برای توضیح دلایل نوشیدن الکل استفاده شود. تصمیم برای نوشیدن الکل به ارزشی که فرد به نوشیدن الکل نسبت می دهد – برای بالا بردن خلق و خوی مثبت، کاهش خلق و خو منفی و اضطراب یا افزایش اعتماد به نفس – و انتظار فرد از وقوع این نتایج بستگی خواهد داشت.

بیایید چندین فاکتور را در نظر بگیریم که احتمالاً منجر به افزایش انگیزه مصرف الکل می شوند. این عوامل بر ارزشها و انتظارات فرد تأثیر می گذارند.

1. تجارب گذشته

تجارب گذشته با الکل در شکل گیری ارزش فعلی افراد و انتظاراتی که آنها از نوشیدن الکل دارند تاثیر می گذارد. زمانیکه مصرف کنندگان الکل تجربیات مثبت قبلی خود را در مورد الکل به یاد می آورند، ممکن است انگیزه شان برای نوشیدن افزایش پیدا کند. تجارب منفی برعکس عمل خواهند کرد. به عنوان مثال، گرگرفتگی بدن و حالت تهوع پس از مصرف، بر میزان نوشیدن الکل تأثیر منفی می گذارد. واکنش گرگرفتگی در افراد آسیایی بیشتر است. افرادی که واکنش های منفی از نوشیدن الکل تجربه می کنند، کمتر از دیگران لذت می برند و میزان نوشیدن آنها کمتر است.


همچنین بخوانید: مصرف همزمان ماریجوانا و الکل چه مضراتی خواهد داشت؟


2. شخصیت تکانشی

افراد تکانشی، همیشه پاداشی را انتخاب می کنند که بلافاصله در دسترس باشد، حتی با وجود اینکه می دانند ممکن است پیامدهای منفی به دنبال داشته باشد. آنها برای خواص پاداش آور مواد یا الکل ارزش قائل خواهند شد. کسانی که زیاد الکل می خورند، نسبت به کسانی که کمتر مصرف می کنند شخصت تکانشی تری دارند.

3. استرس

افرادی که علائم روانی منفی دارند، نوشیدن الکل را بسیار مهم می دانند، زیرا این امر به کاهش احساس منفی آنها کمک می کند. نوشیدن، حداقل به طور موقت، اضطراب و استرس را از بین می برد.

4. هنجارهای اجتماعی

از منظر انگیزشی، هنجارهای اجتماعی بر ارزشی که افراد برای مصرف مواد مخدر قائل هستند تأثیر می گذارد. هنجارهای اجتماعی انتظارات رفتاری در یک جامعه هستند. به عنوان مثال، در بسیاری از جوامع غربی  الکل در رویدادهای خاص استفاده می شود.

5. در دسترس بودن

در دسترس بودن مواد یا الکل، میل به مصرف در نتیجه ارزش آن را افزایش می دهد. اگر کسی به راحتی نتواند مواد یا الکل تهیه کند انگیزه اش برای مصرف آن کاهش پیدا می کند. شواهد نشان می دهد که افزایش 10 درصدی قیمت یک نوشیدنی الکلی، میزان مصرف الکل را 7 درصد کاهش می دهد.

در ادامه بخوانید: 

رفتارهای ناشی از نوشیدن الکل که روابط را خراب می کنند! 

چرا نباید کسی را الکلی یا معتاد خطاب کرد؟ 

مصرف همزمان الکل و کوکائین ؛ این یک ترکیب سمی است!