ملال بعد از رابطه ی جنسی یا Post-coital dysphoria

دلیل ناراحتی و گریه بعد از رابطه جنسی چیست؟ تجربه ی این حالات پس از رابطه ی جنسی امری نادر نیست و زنان و مردان هردو ممکن است این مشکل را تجربه کنند. بعضی از افراد پس از رابطه ی جنسی احساساتی از قبیل: بی قراری، غم، اضطراب و یا تکانشی بودن و به طور کلی ملالت را تجربه می کنند. 

شاید این توضیح ذهن افراد را به رابطه ی جنسی بدون رضایت و یا خشن منحرف کند. اما این طور نیست. اصطلاح ملال پس از رابطه ی جنسی، در موقعی به کار می رود که فرد از برقراری رابطه ی جنسی با رضایت کامل، و یا حتی لذت کامل، ناخودآگاه اشک می ریزد، عصبانی می شود و یا احساس غم یا اضطراب می کند.تجربه ی این وضعیت لزوما به معنای وجود یک ترما یا آسیب روانی نیست و یا اینکه فرد حتما از برقراری این رابطه پشیمان شده است.


همچنین بخوانید:آیا افسردگی قبل از قاعدگی یک اختلال است؟ با نشانه ها و دلایل آن آشنا شوید!


به طور کلی ملال پس از رابطه ی جنسی نباید به عنوان وضعیتی عادی و نرمال در نظر گرفته شود. اگر این موضوع باعث رنجش و یا ناراحتی شما یا همسرتان می شود، حتما لازم است که به آن رسیدگی شود. زیرا ممکن است این حالات تظاهری از یک مشکل بزرگ دیگر باشد. و یا به نوعی ریشه ی مشکل در خود رابطه باشد نه رابطه ی جنسی.

تحقیقات و مطالعات انجام شده در این زمینه محدود هستند و هنوز در پاسخ به سوال های مطرح شده درباره ی این وضعیت محدودیت هایی وجود دارد. اما مطالعه ای که اخیرا به انجام رسیده است، نشان داده است که 46 درصد از 230 زن شرکت کننده در ماه گذشته چندبار ملال پس از رابطه ی جنسی را تجربه کرده اند. و از طرفی این مطالعه نشان می دهد که صمیمیت موجود در روابط روی این وضعیت تاثیری ندارد.

این یافته با یافته های مطالعه ای جداگانه در سال 2011 مطابقت دارد. در آن مطالعه مشخص شد که یک سوم زنان حتی بعد از رابطه جنسی ای که آن را رضایت بخش توصیف می کنند، احساس افسردگی می کنند. دانشمندان معتقدند که این ممکن است یک واکنش تکاملی باشد.


همچنین بخوانید: فانتزی های جنسی ما از کجا می آیند !؟ با ذهن خود بیشتر آشنا شوید


دلیل ناراحتی و گریه بعد از رابطه جنسی چیست؟ برای توضیح این حالت می توان گفت که سطح هورمون های خاص مثل آندورفین، اکسیتوسین و پرولاکتین بعد از رابطه ی جنسی پایین می آیند. رابطه ی جنسی رابطه ای بسیار صمیمی است و در هنگام ارگاسم، بدن فرد میزان زیادی از هورمون هایی که باعث احساس شادی می شوند را آزاد می کند. در نتیجه پس از ارگاسم، سطح هورمون های شادی بسیار پایین می آیند و فرد احساس غم و ناراحتی یا عصبانیت می کند.

فرد پس از تجربه ی لذت (انتشار هورمون ها)، احساس غم می کند(کاهش سطح هورمون ها). پس این یک واکنش شیمیایی و بیولوژیکی است که کم و بیش برای افراد اتفاق می افتد. اما بهتر است که این وضعیت به عنوان وضعیتی عادی تلقی نشود و حتما به یک متخصص بهداشت روان برای رفع این مشکل و حتی ریشه یابی آن مراجعه کنید.

در ادامه بخوانید: