دندانپزشکی و کرونا

امروزه صنعت دندانپزشکی هم مثل صدها صنعت دیگر تحت تاثیر ویروس کرونا قرار دارند و امروزه بیشتر مطب های دندانپزشکی بیشتر برای کارهای ضروری باز می‌باشند. اگرچه بعد از فروکش کردن میزان جانباخته ها توسط ویروس کرونا و سفید شدن بعضی مناطق  مطب‌ها مجوز کار برای اقدامات انتخابی مانند جرمگیری و ارتودنسی و… را دریافت کرده‌اند ولی با این وجود آیا هنوز مراجعه به دندانپزشکی خطرناک است؟

برای پاسخ به این سوال باید به نظر ستاد کرونا درباره شهر خودتان توجه ویژه‌ای داشته باشید.

برای مثال شهر های مختلفی در کشور ما وجود دارند که میتوانند هر کدام با توجه به وضعیت شهر خود در باره مراجعه به دندانپزشک تصمیم گیری کنند.


همچنین بخوانید:

گروه خونی و کرونا ؛ گروه خون‌تان ممکن است باعث مرگ شما شود! 

عینک برای محافظت از کرونا ضروری است؟


دندانپزشکی و کرونا ؛ به طور کلی مراجعه به دندانپزشک در حال حاضر چقدر ایمن است؟

فرض کنید ستاد مبارزه با کرونا به دندانپزشکی‌های شهر شما اجازه میدهد که اقدامات انتخابی انجام دهند، نکاتی وجود دارد که شما به عنوان یک بیمار باید در مورد خطر ابتلا به ویروس کرونا در یک محیط بهداشتی بدانید، به ویژه در مورد میزان مواجهه با بیمار دندانپزشکی.

از آنجا که ویروس کرونا عمدتا از طریق قطره های تنفسی که اغلب به دهان، بینی یا حتی چشم شما راه می یابند، پخش میشود ممکن است هنگام نشستن روی صندلی دندانپزشک، خود را در معرض خطر ابتلا به ویروس قرار دهید (به یاد داشته باشید: متخصصان بهداشت دندان و دندانپزشکان همه روی دهان شما کار میکنند و شما نمیتوانید از ماسک استفاده کنید)
حتی اگر کسی علائمی از خود نشان ندهد، بازهم انتقال ویروس می‌تواند اتفاق بیفتد، بنابراین حتی اگر مطب دندانپزشکی باعث می شود کارکنانی که علائم آن ویروس را نشان می دهند در خانه بمانند و کارکنان بخش اداری مطب حتی با وجود ابتلا به ویروس و نشان دادن علائم ویروس به سر کار بیایند شما باز هم در معرض ابتلا به ویروس قرار دارید.
به گفته بیل دورفمن دندانپزشک مشهور زیبایی در شهر لس آنجلس چیزی که در این روزها کمتر مورد توجه قرار گرفته امکان ابتلای دندانپزشکان و پرستارانی است که به دلیل کم بودن وسایل حفاظتی مناسب امکان ابتلای آنها چندین برابر شده است و دلیل دیگر اینکه بیماران نمیتوانند از وسایل محافظتی در طول درمان توسط دندانپزشک استفاده کنند.

در ادامه بخوانید:

هر آنچه که باید درباره‌ ایمنی جمعی در برابر کرونا بدانید! 

۱۰ خبر اشتباه درباره کرونا که نباید آن‌ها را جدی بگیرید!

کرونای خفیف آنطور که تصور می کنید بی خطر نیست!


مطب های دندانپزشکی برای محافظت از بیمار در برابر ویروس کرونا چه اقداماتی را انجام میدهند؟

حتی قبل از همه گیری ویروس کرونا، مطب های دندانپزشکی ملزم به رعایت اصول بهداشتی بسیار سختگیرانه بودند. چارلز سوترا دندانپزشک زیبایی و بنیانگذار بازسازی لبخند زیبایی توضیح می دهد که در آمریکا تمام اقدامات دندانپزشکی در حال حاضر از استانداردهای OSHA (استاندارد هاى سازمان ایمنى و بهداشت شغلى) برای تمیز کردن و ضد عفونی کردن همه چیز با ضد عفونی کننده های تأیید شده توسط EPA (آژانس حفاظت محیط زیست ایالات متحده آمریکا) استفاده می کنند که مخصوص استفاده در محیط مراقبت های بهداشتی برای از بین بردن ویروس ها، باکتری ها و سایر عوامل بیماری زا است.
علاوه بر این، از مدت ها قبل پروتکل استانداردی برای استفاده کل تجهیزات محافظتی از جمله دستکش، ماسک جراحی و عینک محافظتی برای محافظت از چشم، برای کل تیم مراقبت از دندانپزشکی بوده است تا خطر انتقال میکروب از یک بیمار به بیمار دیگر را به حداقل برسد. وی می گوید: این استانداردها هر روز، بدون توجه به اینکه آیا شیوع بیماری عفونی شناخته شده است یا نه، عملی هستند.
اکنون، به دلیل ویروس کرونا، اقدامات احتیاطی ایمنی دیگری نیز اعمال شده است که بسیاری از آنها توسط مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری ها و انجمن دندانپزشکی توصیه می شوند.  فاصله اجتماعی بین افراد در مطب بین بیماران و کارکنان حدود 2 متر است و به طور معمول سطوح مشترک در لابی ها یا اتاق های انتظار، از جمله دستگیره های در، میزهای پیشخوان و قلم ها به طور مکرر ضد عفونی می شوند.

چه زمانی باید وقت دندانپزشکی خود را تعیین کنید؟

اول از همه اگر شما هر گونه مشکل اورژانسی مانند خونریزی کنترل نشده، تورم، درد را تجربه می‌کنید و یا اگر نگرانی در رابطه با دندان خود که مربوط بیماری های زمینه‌ای مانند شیمی درمانی یا دیابت هستید بهتر است هرچه سریع تر به دندانپزشک مراجعه کنید.

اما اگر قصد شما از مراجعه به دندانپزشک انجام اقدامات انتخابی مانند جرم گیری، ارتودنسی و کارهایی از این قبیل هستند، بهتر است از مراجعه به دندانپزشک تا زمان سفید شدن منطقه خود و یا تا پایان همه گیری دست نگه دارید.

در ادامه بخوانید:

تمام چیزهایی که باید درباره‌‌ی پلاسما درمانی کرونا بدانید!

تاثیر کرونا بر مغز؛ شوک جدید!