همه چیز در مورد دوج کوین ؛ ارز دیجیتال خنده دار!

دوج کوین چیست؟ دوج کوین یک ارز دیجیتال است، درست مانند بیت کوین و اتریوم. البته تا حدودی با هر دوی این ارزها تفاوت دارد. تفاوتش هم در داستان پیدایشش است. این ارز دیجیتال اولین بار برای شوخی و با طرح سگ نژاد شیبا اینو وارد بازار ارزهای دیجیتال شد. تصویر این سگ تا پیش از این به عنوان meme، یا عکس طنز مورد استفاده قرار میگرفت. اما جالب است بدانید که تمام این شوخی ها تا سال 2021 تمام شد و حالا این ارز به طرز شگفت انگیزی محبوب بوده و در واقع پنجمین ارز پرطرفدار در بین هواداران ارزهای دیجیتال به شمار می رود. در ادامه با مجله وارونه همراه باشید تا با جزئیات به شما توضیح بدهیم که دوج کوین چیست؟

دوج کوین چیست؟

اگر بخواهید از خالقان این ارز دیجیتال برایتان بنویسم باید بگویم که بیلی مارکوس و جکسون پالمر با همکاری هم  در سال 2013 این ارز را ابداع کردند. پالمر برند این ارز را به نام تصویر طنز معروف در آن زمان که عکسی از نژاد شیبا اینو بود نامگذاری کرد. البته نامش را «دوج» گذاشتند که اشتباه خوانشی از کلمه «داگ» در انگلیسی است. پس همه چیز از همان اول کاملا شوخی بود و حالا ببینید داستان این ارز بامزه به کجا رسیده؟ در واقع یکی از اهداف ساخت این ارز دیجیتال، به سخره گرفتن بیت کوین بوده. در ادامه از این ارز دیجیتال برای اهداف خیر خواهانه و جمع آوری پول برای فرستادن تیمی جامائیکایی به المپیک استفاده شد.


مرتبط: بررسی ارز دیجیتال پای‌نتورک ؛ پروژه بلند مدت و قابل اطمینان 


البته این سکه اسپانسر راننده سری مسابقات ناسکار هم شده بود. داستان این پیشرفت تا اوایل سال 2021 ادامه پیدا کرد. و نهایتا نام دوج کوین به عنوان یکی از مطرح ترین ارزهای دیجیتال در وال استریت بتس مطرح شد! امروز از دوج کوین به عنوان شوخی حرف نمی زنیم. چرا که ارزش شاخص این ارز دیجیتال سر به فلک گذاشته و با سود 5000 درصدی اش تهدیدی درست و حسابی برای سایر همتایان دیجیتالش محسوب می شود. شاید هم روزی دوج کوین جای تمام ارزهای دیجیتال را بگیرد. اصلا بعید نیست.

کار کردن با دوج کوین چگونه است؟

دوج کوین هم درست مانند بیت کوین و اتریوم بر بلاکچین فعال است. بلاکچین یک سامانه دیجیتال است که درست مانند کیف پولی مجازی تمام معاملاتی را که در دنیای ارزهای دیجیتال انجام میدهید ثبت و ذخیره میکند. تمام دارنگان دوج کوین نمونه مشترکی از این بلاکچین را دارند که در آن معاملات این ارز دیجیتال نشان داده می شود. البته به محض انجام معامله ای جدید بلاکچین یا همان کیف پول آنلاین دوج کوین آپدیت می شود و تغییرات بروز رسانی شده را نشانتان می دهد. مدیران و برنامه نویسان بلاکچین، یعنی همان کسانی که بر معاملات انجام شده نظارت می کنند، افرادی هستند که آنها را با نام ماینر می شناسند.

این افراد با کمک کامپیوترهای فوق پیشرفته و حساب و کتاب دقیق معاملات را تحت نظر دارند و همه چیز را ثبت و ضبط میکنند. با هر تبدیل ارز در بلاکچین و یا با انجام هر معامله ی جدید چند ارز دیجیتال نصیب ماینرها می شود و بعدا خودشان می توانند در بازار آزاد از خرید و فروش این ارزها سود ببرند.

لازم به ذکر است که از دوج کوین می توان در خرید و فروش استفاده کرد اما خود این ارز به عنوان سرمایه ارزش چندانی ندارد. علتش هم این است که روزانه میلیون ها دوج کوین جدید وارد بازار معاملات می شود. زیاد بودن این ارز دیجیتال شاخص قیمت را پایین آورده و پیش بینی بر سودآور بودن یا نبودنش را خیلی سخت میکند. همین افت و خیز زیاد و تعداد بالای این ارز موجب می شود از آن به عنوان سرمایه استفاده نشود.

دوج کوین چیست؟

دوج کوین بهتر است یا بیت کوین؟

سودآوری بیت کوین بیشتر است یا دوج کوین؟ تفاوتشان در چیست؟ دوج کوین و بیت کوین چندین تفاوت اساسی دارند که درادامه به آنها اشاره میکنم. اول اینکه کامل کردن معاملات با دوج کوین برای ماینرها سریع تر و آسان تر است. به همین دلیل در پروسه پرداخت و انجام معاملات دوج کوین بیشتر استفاده می شود تا بیت کوین. مثلا اگر برای انجام معامله ای در بیت کوین 10 دقیقه زمان لازم باشد، همین معامله در بلاکچین و با دوج کوین در عرض یک دقیقه انجام می شود.

دوم اینکه هیچ محدودیتی در تعداد دوج کوین موجود در بازار ارزهای دیجیتال وجود ندارد. در حالیکه این محدودیت در مورد بیت کوین وجود دارد. یعنی تنها 21 میلیون بیت کوین برای معامله موجود است. پس ماینرها باید سخت تر و بیشتر کار کنند تا معامله ای با بیت کوین انجام شود. البته خود این عامل در طول زمان به سودآوری بیت کوین و بالا رفتن ارزش شاخص این ارز خیلی کمک میکند.


مرتبط: بهترین ارزهای دیجیتال برای سرمایه گذاری


چطور دوج کوین بخرم؟

خرید بیت کوین و دوج کوین با یک روش انجام می شود. می توانید به راحتی در صرافی های بایننس و کراکن ارز دیجیتال دوج کوین بخرید. البته پیش از آن باید حسابی برای خودتان درست کنید و آنرا با دلار آمریکا یا هر ارز دیجیتال دیگری فعال کنید. پس از آن می توانید دوج کوین یا هر ارز دیجیتال دیگری را بخرید و بفروشید. البته واسط های اقتصادی یا همان دلال های بازار ارز دیجیتال، مانند رابین هود و ترید استیشن هم می توانند امکان خرید ارزهای دیجیتال را برایتان فراهم کنند.

اما مقدار ارز دیجیتال در دسترس شان کم است. هر چند دوج کوین معمولا موجود است و برای خریدش دردسری نیست. درست مانند بقیه ارزهای دیجیتال، وقتی دوج کوین خریدید، بهتر است آنرا به کیف پول دیجیتال تان منتقل کنید.

کیف پول دیجیتال شکل های متفاوتی دارد. از اپلیکیشن های پرداخت آنلاین گرفته تا سخت افزارها! می توانید امنیت کیف پولتان را با گذاشتن پسورد بالا ببرید و در برابر هک کردن محافظتش کنید. البته خوبی ارزهای دیجیتال موجود در کیف پول مجازی تان این است که قابلیت تغییر به هیچ ارز سنتی یا دیجیتال دیگری را ندارند. پس تا حدودی خیالتان از بابت هکرها جمع است.

جالب است بدانید که پیش از صعود نجومی این ارز دیجیتال میشد تنها با انجام دادن یک سری کارهای انلاین دوج کوین به دست آورد. یعنی لازم نبود دوج کوین بخرید تا معامله کنید. مثلا میشد با دیدن تبلیغات و پر کردن پرسش نامه های آنلاین دوج کوین به دست آورد. البته این روزها خریدنش هم سخت است! چه برسد به دریافت رایگانش!

آیا سرمایه گذاری بر دوج کوین سودآور است؟

همانطور که قبلا هم اشاره شد، روزانه میلیون ها دوج کوین وارد بازار ارزهای دیجیتال می شود. به همین دلیل نگه داری این ارز در بلند مدت اصلا توصیه نمی شود. این نقطه ضعف در مورد بیت کوین وجود ندارد چون همیشه سقفی برای تولیدش هست و به همین خاطر ارزشش هرگز پایین نمی آید.

حتی در بلند مدت! در واقع می توان گفت که دوج کوین برخلاف بیت کوین پول نقد شماست که راحت می توان خرجش کرد. پس بیت کوین را مثل طلا نگه دارید و دوج کوین را خرج کنید. جالب است بدانید که در سال 2021 دوج کوین ارزش چندانی نداشت. مثلا هر بیت کوین سه هزارم یک دلار ارزش داشت. به همین خاطر مردم در توییتر و فیس بوک و ردیت و سایر اپ های آنلاین در عوض لایک کردن و کامنت گذاشتن به هم دوج کوین جایزه می داند. اما همه چیز یک سال بعدش، یعنی در 2021 تغییر کرد. البته اقتصاد دانان معتقدند این تغییر پایدار نخواهد بود. پس برای دیدن صعود یا افولش فعلا باید صبر کرد.  

دوج کوین بخرم یا نه؟

آنهایی که در اوایل سال 2021 دوج کوین خریدند سودشان را بردند. اما به دلیل ورود بیش از اندازه این ارز به بازارهای دیجیتال امکان دارد ارزشش کم شود. پس توصیه می شود از این جای کار به بعد در خریدش دقت کنید. جالب است بدانید که دوج کوین مانند بیت کوین و اترویم امنیت بالایی ندارد.

ماینرهای دوج کوین هم مانند سایر ارزها نیستند و امکان دخل و تصرفشان زیاد است. پس اگر می خواهید دوج کوین بخرید باید تمام این ریسک ها را در نظر داشته باشید. البته خرید هر ارز دیجیتالی ریسک های خاص خودش را دارد. دوج کوین هم همین طور است. شاید بهتر باشد برای آشنایی بیشتر با سیستم و چگونگی کارکردش چند دوج کوین بخرید. یادتان هم باشد که اگر سود کردید سریع تبدلیش کنید. چون نمی شود روی ارز دیجیتالی که زندگی اش را با یک جوک شروع کرده خیلی حساب باز کرد!

در ادامه بخوانید: فناوری BlockChain چیست؟ راهنمای گام به گام برای مبتدیان