هستند، عروس و داماد هایی که ترجیح می دهند در جشن ازدواجشان لباس سنتی مختص سرزمین خود را به تن کنند

رابطه سنت و لباس عروسی ! امروزه بسیاری چنین می پندارند که در مراسم ازدواج، داماد باید کت و شلوار به تن داشته باشد و عروس هم در جامه بلند و سفید رنگ ظاهر شود. اگر چه پوشیدن چنین لباس هایی توسط عروس و داماد ایرادی ندارد، با این حال در فرهنگ های بیشماری در سراسر جهان لباس عروسی بسیار متفاوت از مفهوم امروزی آن است. و هستند، عروس و داماد هایی که ترجیح می دهند در جشن ازدواجشان لباس سنتی مختص سرزمین خود را به تن کنند. لباسی که متاثر از فرهنگ و مذهب آنها می باشد .

در این مجموعه شما با تعدادی از لباس های سنتی عروسی آشنا خواهید شد. لباسهایی که اقوام مختلفی عروسی خود را با پوشیدن آنها جشن می گیرند.

هند

در هند عروسها معمولا قرمز می پوشند، که نشان دهنده خورشید در حال طلوع است، و مریخ سیاره ای که با ازدواج مرتبط است .تصور میشود این نماد نوید دهنده باروری و رفاه باشد. کتی بلندی هم که داماد به تن می کند “shervani” نامیده می شود. عروسهای هندی همچنین طلا و جواهرات بسیاری به خود آویزان می کنند مانند النگو، گردنبندهای سنگین، حلقه بینی و گوشواره های بلند که اگرچه به عنوان تزیین استفاده می شوند اما هریک دارای معنای خاصی هستند به طور مثال النگو نماد امنیت ،کامیابی و رفاه در زندگی و ازدواج می باشد .

 

ژاپن

سنت و لباس عروس/ سفر به نقاط مختلف جهان برای درک رابطه سنت و لباس عروسیمعمولا در یک مراسم عروسی سنتی، جامه عروسهای ژاپنی کیمونوی سفید رنگ است و نیز سرپوشی مستطیل شکل از جنس ابریشم که به همان رنگ می باشد و موهای عروس زیر آن پوشانده می شود. داماد هم کیمونو،”  hakama” که شلواری پلیسه دار و بلند است و پوششی شبیه به ژاکت به نام “haori “به تن می کند. بعد از اتمام جشن، عروس کیمونوی قرمز رنگی را می پوشد که نمادی از کامیابی و خوشبختی است.


همچنین بخوانید » هر آنچه درباره ” نشانه شناسی مد ” باید بدانید


غنا

سنت و لباس عروس/ سفر به نقاط مختلف جهان برای درک رابطه سنت و لباس عروسی

زوج های غنایی در جشن عروسی خود لباس هایی ساخته شد از” kente”( یک نوع دست بافته از ابریشم و پنبه در غنا ) می پوشند، لباس هایی که دارای طرح ها و الگو هایی جذاب و رنگارنگ می باشند و با گلدوزی ها و چاپ هایی زیبا تزئین شده اند . لباس عروسی به گونه ای طراحی می شود تا عروس بتواند در مرکز توجه قرار بگیرد. این لباس دارای جزئیات بسیاری است که می تواند شامل شال، بلوز، دامن و نیز پوشش سر و حجاب سنتی برای عروسهای مسلمان باشد.

 

چین

سنت و لباس عروس/ سفر به نقاط مختلف جهان برای درک رابطه سنت و لباس عروسی

در مراسم ازدواج سنتی، عروس و دامادهای چینی اغلب لباس های قرمز را انتخاب می کنند. که در فرهنگ چینی رنگ خوش یمنی است و چینی ها اعتقاد دارند که این رنگ ارواح خبیث و شیطانی را از عروس و داماد دور نگه می دارد. لباس های عروس و داماد با طرح های نقره ای و طلایی رنگ تزئین شده اند و معمولا دارای نقش هایی چون اژدها و ققنوس هستند.


همچنین بخوانید » رنگ لباس ها – لباس ها در مورد شخصیت شما چه می گویند


اندونزی

سنت و لباس عروس/ سفر به نقاط مختلف جهان برای درک رابطه سنت و لباس عروسی

در اندونزی تعداد بسیار زیادی جزیره وجود دارد که هر کدام دارای آداب و رسوم متفاوتی هستند. در مراسم عروسی سنتی بیشتر عروسها از لباسهایی با گلدوزی های بسار زیاد و رنگهای پر طروات استفاده می کنند. در جاکارتا، پایتخت کشور اندونزی عروس و داماد ها طلا و جواهرات بسیاری به خود آویزان می کنند که ظاهری شاهانه به آنها می دهد.

نیجریه

سنت و لباس عروس/ سفر به نقاط مختلف جهان برای درک رابطه سنت و لباس عروسی

نیجریه کشوری بزرگ با حدود 250 گروه قومی و بیش 500 زبان مختلف است. مراسم عروسی با توجه به منطقه، دین و قومیت تغیر میکند. بطور کلی در طراحی لباس عروسی سنتی در این کشور از رنگهای چشم نواز و بسیار زیبایی استفاده می شود . این لباس به صورت یک بلوز و دامن می باشد. دامن عروس معمولا به رنگ بنفش، سفید، نارنجی و صورتی می باشد. عروسهای نیجریه ای همچنین از یک دستمال سر سنتی به نام “Gele ” استفاده می کنند.


همچنین بخوانید » لباس ها سخن می گویند ! نگاهی به نحوه ارتباط پوشاک با جهان پیرامون !


اسکاتلند

سنت و لباس عروس/ سفر به نقاط مختلف جهان برای درک رابطه سنت و لباس عروسی

در اسکاتلند مردان برای عروسی خود “kilt “(دامنهای پلیسه دار که اغلب از پارچه های چهارخانه پشمی درست شده اند و تا بالای زانو می باشند) می پوشند. عروس پس از پایان پذیرفتن جشن شالی با رنگهای مخصوص طایفه ی همسرش بر روی شانه های خود می اندازد که نشان دهنده ورود او به خانواده جدیدش است.

ترکمنستان

سنت و لباس عروس/ سفر به نقاط مختلف جهان برای درک رابطه سنت و لباس عروسی

در ترکمنستان، عروس در روز جشن عروسی اغلب لباسی قرمز رنگ از جنس پشم به تن می کند. این لباس دارای تزئیناتی متشکل از نوار های طلائی رنگ و سوزن دوزی شده در دور گردن است. عروس بر روی این لباس نیز یک قبای تزئینی بلند می پوشد. جواهرات و زینت آلات طلائی و نقره ای که به عروس آویزان می شود از عناصر لاینفک این لباس است و نه تنها از کارکرد تزئینی برخوردار هستند بلکه نمادین بوده و به عنوان طلسم و جادو هم به کار می روند. مثلا آویز نقره ای عروس، صدایی در هنگام راه رفتن از آن ایجاد می شود که به باور این مردم می تواند ارواح شیطانی را از او دور نگهدارد.


همچنین بخوانید »

هنگام رفتن به مهمانی عروسی چه بپوشیم؟ با ۱۰ نکته برای شیک بودن در عروسی آشنا شویم !!

۵ اشتباه رایج در آرایش عروس !!!


لهستان

سنت و لباس عروس/ سفر به نقاط مختلف جهان برای درک رابطه سنت و لباس عروسی

پوشش عروسهای لهستانی به طور سنتی، شامل یک لباس سفید گلدوزی شده و همینطور یک پوشش سر است. داماد برای هماهنگی با دسته گل عروس گل سینه ای را به لباس خود می زند. در طول مراسم چنانچه با دقت بیشتری به حرکات عروس نگریسته شود، متوجه می شویم که او هنگام گام برداشتن به طور زیرکانه ای سعی می کند که پیراهنش بالای کفش داماد را بپوشاند.این حرکت ممکن است از این باور سنتی نشأت گرفته باشد که عروس با این حرکت می تواند داماد را زیر نفوذ خود قرار دهد.

ازبکستان

سنت و لباس عروس/ سفر به نقاط مختلف جهان برای درک رابطه سنت و لباس عروسی

در ازبکستان لباس عروس شامل یک پیراهن بلند و شلواری از جنس “khan atlas” ( یک پارچه بسیار ارزشمند آسیایی) می باشد. او همچنین یک قبا و یک بالاپوش گلدوزی شده با نخهای طلایی و نقره ای می پوشد و همه این لباسها به صورت دست دوز می باشد.

 

همچنین بخوانید