در این مطلب راهکارهای مبارزه با بی حالی ناشی از افسردگی را برایتان شرح خواهیم داد، با ما همراه باشید. زندگی با افسردگی بسیار سخت است و اصلا مهم نیست که شما کدام علائم آن را تجربه می کنید. نا امیدی، خستگی، بی خوابی، افزایش یا کاهش وزن و … از همه بدتر اینکه گاهی برایتان واقعا تعجب آور می شود که بقیه چطور انقدر راحت از رخت خواب بیرون می آیند و به کارهایشان می رسند!



بعضی ها اگرچه دارو مصرف می کنند و هر هفته درمانگرشان را ملاقات می کنند، بازهم سخت ترین کار برایشان شروع روز است. در ادامه با معرفی راهکارهای مبارزه با بی حالی با ما همراه باشید.

یک روتین روزانه برای خود داشته باشید که ارزش بیدار شدن را داشته باشد!

بسیاری از ما خودمان را به زور از رخت خواب بیرون می کشیم تا سرکار مدرسه یا دانشگاه بریم. بیشتر ما وقتی برای صبحانه خوردن و … نداریم و فقط می خواهیم هرچه سریعتر از خانه بیرون بزنیم.

اگر برای خود روتینی روزانه داشته باشید که ارزش بیدار شدن را داشته باشد، دیدگاه تان نسبت به صبح و شروع روز تغییر خواهد کرد.

1. آهسته شروع کنید: بنشینید!

با اصول اولیه شروع کنید: فقط سعی کنید بشینید. بالش تان را پشت کمرتان بگذارید و بنشینید. بعضی اوقات فقط عمل نشستن می تواند شما را به بلند شدن، آمادگی و شروع روز نزدیک کند.

2. صبحانه چیست؟ به غذا فکر کنید!

فکر کردن به صبحانه یا اولین فنجان قهوه می تواند انگیزه بزرگی باشد. اگر معده تان شروع به قاروغور کرد به این فکر کنید که تخم مرغ تان را نیمرو کنید بهتر است یا املت یا آب پز، این فکر به احتمال زیاد شما را از رخت خواب تان بیرون خواهد کشید.

کاملا متوجه هستم که خیلی از شما اصلا اشتهایی به غذا خوردن ندارید که فکر کردن به آن بخواهد انگیزه ای برای شروع روز باشد. اما بازهم بدانید که خوردن حتی یک لیوان آب یا یک تکه نان برای شروع روز به هرحال شما را از رخت خواب بیرون خواهد برد. همچنین اگر صبح ها دارو مصرف می کنید، بهتر است ناشتا نباشید.

3. روش های کلاسیک را نادیده نگیرید و آلارم را تنظیم کنید!

فرقی ندارد که آلارم گوشی یا ساعت زنگ دار را تنظیم کنید، آن را دور از دسترس قرار دهید. برای خاموش کردن آن مجبورید از جایتان بلند شوید. اگر دوباره خوابیدن پس از خاموش کردن آن راحت است، پس چندین آلارم تنظیم کنید. با سومین زنگ زدن حتما با خود می گویید: باشه بابا بیدار شدم!

4. روی چیزهایی که در اطرافتان هست تمرکز کنید!

کاغذ و قلم ممکن است قدیمی به نظر برسد، اما تأثیرشان قطعاً از بین نرفته است. چیزهایی که هر روز از آنها سپاسگذار هستید را بنویسید. یا حتی بهتر، این کار را شب ها انجام دهید و صبح ها سپاسگذاری کنید. یادآوری امور مثبت زندگی تان می تواند شروع بهتری برای روزتان باشد.

گزینه دیگر توجه به حیوانات خانگی تان است که فواید بسیاری برایتان دارد. آنها می توانند یک انگیزه بزرگ برای بیدار شدن از خواب در صبح، برای تغذیه شان، یا بردنشان به پیاده روی و یا نوازش آنها باشد. صرف تنها چند دقیقه وقت برای دریافت عشق بی قید و شرط حیوان خانگی تان می تواند تأثیر مثبت زیادی بر روحیه تان بگذارد.

5. با این روتین به خود انگیزه بدهید!

به خود نهیب نزنید که سریع از رخت خواب بیرون بیاید و آماده شوید و از تمام لذت های صبحگاهی بهره مند شوید.  همچنین می توانید از راه های دیگر به خود انگیزه ی بلند شدن بدهید، مثلا با موبایل.

پیام هایتان را چک کنید و یا یک ویدیو زیبا ببینید. فقط برای اینکه کل صبح را در رخت خواب مشغول بازی با موبایل نباشید، یک تایمر 15 دقیقه ای تنظیم کنید. گزینه دیگر این است که تلفن خود را دور از دسترس قرار دهید تا مجبور شوید برای استفاده از آن از رخت خواب بیرون بیاید.

به یاد داشته باشید که برای اینکه روتینی که از آن لذت می برید را ایجاد کنید، باید به خود زمان بدهید.  اگر می خواهید دیدی مثبت تر به صبح ها داشته باشید، نباید صبح را صرفا برای انجام دادن کارها در نظر بگیرید.

6. یادتان نرود که لامپ ها را روشن کنید!

نور درمانی روشن (با روش نورپردازی سفید) اغلب برای افراد دارای اختلال افسردگی عمده با الگوی فصلی (SAD) یا اختلالات خواب توصیه می شود. تحقیقات بیشتر هنوز مورد نیاز است، اما شواهد نشان می دهد که نور درمانی می تواند برای کمک به افراد مبتلا به افسردگی غیر فصلی نیز مفید و دارای ویژگی های ضد افسردگی باشد.

کارهای لذت بخش کوچک

  • یک فنجان چای یا قهوه برای خود بریزید و فقط برای ده دقیقه در بالکن و یا حیاط بنشینید.
  • برخی از حرکات ملایم یوگا را انجام دهید.
  • برای شروع روز خود با روشی صلح آمیز و مایندفول تر از مدیتیشن صبحگاهی استفاده کنید.
  • صبحانه خود را هنگام گوش دادن به موسیقی بخورید که باعث می شود بیشتر احساس بیداری، مثبت و آرام بودن داشته باشید.
  • از خودمراقبتی صبحگاهی لذت ببرید. برای مثال به حمام بروید یا دندان هایتان را بشویید. یا روش های مختلف برای مراقبت از پوست و مو یا سلامت ذهن را به کار بگیرید.

بعضی اوقات، با خیال راحت در رختخواب بمانید!

روزهایی خواهد بود که مطمئن هستید که نمی توانید بلند شوید. و این خوب است که هر چند وقت یکبار چنین روزی را داشته باشید. روز سلامت روان را سپری کنید. برای خود وقت بگذارید.