مقابله با پشیمانی

اگر به دنبال راه های مقابله با پشیمانی هستید و به این فکر می کنید که چطور پشیمانی از کارهای گذشته را رها کنید، با من و مجله وارونه تا انتهای این متن همراه باشید و باور کنید که تنها شما نیستید که با پشیمانی هایتان کلنجار می روید. خیلی از مواقع خیلی از ما به این نتیجه می رسیم که چه کارهای اشتباهی کرده ایم و چطور میتوانستیم بهتر از اینها باشیم. مهم نیست پشیمانی های شما کوچک هستند یا بزرگ! برای پشیمانی های بزرگی مانند تعیین رشته ی تحصیلی و پشیمانی های کوچکی مثل تصمیمات هر روزمان راهکارهایی وجود دارد. پس همراهمان باشید تا بهترین و کارآمد ترین روش ها برای مقابله با پشیمانی را با هم بررسی کنیم.

گاها می شنویم که بعضی ها می گویند من زندگی میکنم و هیچ پشیمانی هم ندارم. اما اگر اندکی کند و کاو کنیم میبینیم که حتی در زندگی همین آدم ها هم چیزهایی برای پشیمانی وجود دارد.


همچنین بخوانید: چطوری خودمو دوست داشته باشم؟


پشیمانی در واقع احساسی منفی است که وجود خارجی ندارد. اینکه میگوییم وجود خارجی ندارد یعنی اینکه پشیمانی درست مانند رویا، نمونه ای از وهم و خیال است. این وهم زمانی اتفاق می افتد که ما به گذشته بر می گردیم و با خود تصور میکنیم که اگر به جای کارهایی که انجام داده ایم، کارهای دیگری انجام می دادیم در نهایت چه اتفاقی می افتاد. با استفاده از این وهم در واقع خودمان را به گونه ای متقاعد می کنیم.

برای مثال با خودتان فکر می کنید که ای کاش انرژی بیشتری برای رابطه ی از دست رفته تان می گذاشتید. با خودتان فکر می کنید که در این صورت می توانستید خود و رابطه تان را نجات دهید. در انتها به این جا می رسید که با سعی نکردن در حفظ رابطه حالا تنها هستید و هیچ کسی را از این به بعد پیدا نخواهید کرد.

تقصیر شما نیست. مغز ما توانایی خارق العاده ای در ساختن دنیاهای خیالی دارد. و جالب است بدانید که بیشتر اوقات این دنیاهای خیالی همان هایی هستند که همیشه واقعا میخواستیم وجود داشته باشند. همان هایی که آرزویشان را داشتیم. بهتر است اینطور بگویم. دنیایی پشیمانی بازتاب خواسته های سرکوب شده ی ماست. خواسته هایی که هرگز به واقعیت تبدیل نشده.

این را هم فراموش نکنیم که پشیمانی بخش غیر قابل انکار زنده بودن است. اما گاهی اوقات نه تنها فایده اش را از دست می دهد، بلکه به چیزی آزاردهنده هم تبدیل می شود. چرا؟ خب جواب کاملا مشخص است. درست است که خواهان تغییر بودن و آرزو داشتن بسیار خوب است. اما گاهی این آرزوهای زیاد و دور موجب نا امیدی و منفی نگری می شود. ما در این متن تمام تلاشمان را کرده ایم تا 9 راهکار ساده برای مقابله با پشیمانی برایتان فراهیم کنیم. راهکارهایی که به شما کمک میکنند پشیمانی را از خودتان دور کنید و بالاخره نفس راحتی بکشید.


همچنین بخوانید: چگونه نگران آینده نباشم؟ پایان نگرانی های دانشجویان و دانش آموزان


9 راهکار مقابله با پشیمانی

1. تجربه هایی که کسب کرده اید را یادداشت کنید و هر از چند گاهی مرورشان کنید.

بیشتر کسانی که می گویند ما هیچ پشیمانی نداریم، در واقع در لایه ی عمیقی از انکار کردن هستند. اما خیلی های دیگر هم هستند که از پشیمانی هایشان به صورت نوعی تجربه یاد می کنند. نکته همین جاست. از پشیمانی میتوان استفاده ی ابزاری داشت. به این صورت که فرد هرگز کاری نکند که آن لحظه ی پشیمانی دوباره تکرار شود.

پس اگر در دنیای پشیمانی هایتان غرق هستید و مدام به این فکر می کنید که ای کاش فلان اتفاق می افتاد و فلان اتفاق نمی افتاد، دست بجنبانید. پشیمانی هایتان را یادداشت کنید و تبدیلشان کنید به یک تجربه ی کارآمد. به این فکر کنید که این خشم و رنج و درد چه چیزهایی به شما یاد داده. چرا که گذشته را نمی توان تغییر داد اما راه برای استفاده از این تجربیات و ساختن آینده همیشه برایتان فراهم است

2. از کجا می دانید بهترین برای شما چه بوده؟

پشیمانی یعنی افسوس برای کاری که می توانستید متفاوت انجامش دهید. اما حقیقت این جاست. از کجا مطمئنید که در صورت انجام دادن کاری متفاوت، بهترین اتفاق برایتان می افتاد؟ مثلا اگر فکر می کنید که ای کاش پول بیشتری پس انداز میکردم، از کجا میدانید که پول بیشتر در دنیای امروزتان شادترتان می کرد؟


همچنین بخوانید: چه مقدار پول باعث ایجاد احساس شادی در شما می شود؟


البته که سرمایه مایه ی آرامش خاطر است. اما خیلی اتفاق های دیگر ممکن است بیافتد و سرمایه تان را از چشمتان بیاندازد. شاید واقعا همین اتفاقی که برایتان افتاده بهترین قسمت ماجراست و شما هنوز متوجهش نیستید. پس به جای ساختن سناریوهای ساختگی مثبت فکر کنید و رو به جلو حرکت کنید.

شاید با هر بار تلاشتان هم اوضاع بهتر که نمیشد هیچ، بدتر و بدتر هم میشد. این را هم بدانید که حتی در میان تمام تصمیماتی که در حال حاضر پشیمانی برایتان به ارمغان آورده اند، لحظاتی هستند که درخشانند. از پشیمانی های مدفون در تجربه ها به عنوان رهیاب استفاده کنید و بدانید که حتی الان هم برای تغییر دیر نیست.

3. سعی کنید خودتان را ببخشید!

پشیمانی نشان دهنده این است که شما برای خودتان و زندگی تان استانداردهایی دارید و این خیلی خوب است. اما برای هر کسی پیش میاید که گاهی به استانداردهایش دست نمی یابد. اگر چنین اتفاقاتی افتاد تردید نکنید و خودتان را ببخشید. برای مقابله با پشیمانی راهکاری بهتر و جادویی تر از بخشیدن خودتان نیست. مثل یک دوست مهربان با خودتان رفتار کنید و برای رهایی از پشیمانی خودتان را ببخشید. اینکار باعث می شود هر چه زودتر به خودتان بیایید و به جلو حرکت کنید.

4. به چیز های جدید فکر کنید.

پشیمانی مانند تله ای در گذشته است، اما در حال حاضر گیرتان می اندازد. اگر همه گیری کرونا باعث شده مدام در خانه باشید و دائم به کارهای کرده و نکرده و پشیمانی بعدش فکر کنید، چیزهای جدید را امتحان کنید. لازم نیست کارهای دراماتیک انجام دهید. تنها دوای این درد در این است که از حالت روتین خود خارج شوید و چیزهای جدیدی را امتحان کنید.

مثلا اگر هر روز پیاده روی میکنید مسیرتان را تغییر دهید. یا چیزی سفارش دهید که در شرایط همیشگی سفارش نمیدادید. اگر بخواهم این موضوع را به زبان ساده برایتان بگویم باید از حالت تکرار خارج شوید. به خودتان و توانایی هایتان ایمان بیاورید. زمانی که بفهمید بیشتر میتوان زندگی کرد، بیشتر میتوان اشتباه کرد و باز هم زندگی کرد، پشیمانی را رها میکنید!

5. خودتان التیام بخش خودتان باشید.

به همان اندازه که لازم است خودتان را ببخشید، گاهی هم لازم است دیگران را ببخشید. برای آرامش خودتان هم که شده دیگران را هم ببخشید. شاید گاهی هم لازم باشد از دیگران عذر خواهی کنید. چرا که نه؟ برای التیام یافتن از هیچ کاری دریغ نکنید. مثلا اگر ناراحتید که چرا وقتی شرایط بهتر بود به دیدن خانواده تان نرفتید، درنگ نکنید. با آنها تماس بگیرید و همه چیز را توضیح دهید.


همچنین بخوانید: چگونه عذرخواهی کنم؟ مراحل معذرت خواهی به روشی مناسب


البته عذرخواهی همه جا کاربردی نیست. گاهی به این فکر می کنیم که می شود با عذر خواهی و اظهار پشیمانی، رابطه ی مرده ی قبلی را زنده کرد. البته اینکار عملا بد نیست. اما پیش از اقدام اول خودتان را بررسی کنید. شاید خود شما دیگر مثل سابق نیستید که رابطه ی قبلی را سر و سامان ببخشید. اما اگر در هر حال اظهار پشیمانی حالتان را خوب و پشیمانی هایتان را برطرف میکند لحظه ای درنگ نکنید.

6. پشیمانی هایتان را بنویسید.

شاید خیلی عاقلانه به نظر نرسد، اما اگر به پشیمانی هایتان فکر میکنید، آنها را روی کاغذ هم بنویسید. نوشتن افکار و احساسات منفی به شما کمک میکند تا دوباره آنها را بررسی و حقیقتشان را چک کنید. این راهکار خوبی برای مقابله با پشیمانی است. اگر ادامه تحصیل می دادید واقعا زندگی تان بهتر میشد؟ همه چیز خیلی بهتر بود اگر سال قبل از کشورتان می رفتید؟ نوشتن این تردیدها موجب میشود راهی برای رسیدن به واقعیت پیدا کنید و از دنیای پشیمانی هایتان رها شوید.

حالا اینطور فرض می کنیم که پشیمانی هایتان را نوشتید. در نهایت هم به این نتیجه رسیدید که بله در صورت تغییر تصمیم ها شرایطتتان خیلی بهتر بود. خب چرا که نه! از همین الان شروع کنید و زندگی تان را آن جور که می خواهید رقم بزنید. اگر فکر می کنید تحصیلات تکمیلی زندگی تان را درخشان تر میکرد، اقدام کنید ودرس خواندن را شروع کنید. اما یادتان نرود! چه پشیمانی تان یک حقیقت باشد چه یک خیال باید بدانید که شما بسیار ارزشمند تر از پشیمانی هایتان هستید. پشیمانی برهه ای از زندگی تان است نه کل آن!


همچنین بخوانید: چطور احساس خوشبختی کنیم؟


7. خاطرات نویسی را امتحان کنید.

پشیمانی نوعی غصه خوردن است. در واقع وقتی پشیمانید برای اتفاقاتی که در زندگی تان اتفاق نیافتادند غصه می خورید. حتی ممکن است به حال آینده ای غصه بخورید که هرگز اتفاق نمی افتد. شاید هم برای شخص نزدیکی که به هر دلیلی از دست داده اید غصه می خورید و پشیمانید!

در این صورت نوشتن احساساتتان به شما کمک میکند راحت تر با اوضاع کنار بیایید. به راحتی هر چه حس می کنید روی یک کاغذ بنویسید. مشکلاتتان، شکست ها و تجربیاتتان را فراموش نکنید. حتی میتوانید راه هایی که برای رهایی از این مشکلات امتحان کرده اید هم بنویسید. به جای اینکه مدام روی کلمه «ای کاش» تمرکز کنید از خودتان بپرسید:«از الان به بعد چه کاره ام؟ برای آینده چه کار میتوانم بکنم؟ نمیتوانم گذشته را تغییر دهم! اما آیا میتوانم آینده را تغییر دهم؟راحت و آزاد بنویسید و در نهایت می بینید چه قدر بر پشیمانی تان تاثیر داشته اید.

8. آدم های مثل خودتان زیادند! پیدایشان کنید!

پشیمانی یکی از اصلی ترین حس های انسان است. اگر کسی می گوید من زندگی میکنم و هیچ پشیمانی ندارم به این خاطر است که با تجربیات شما رو به رو نشده. پس بر خودتان تمرکز کنید اما از دوستتان که تجربه های مشابه دارند استفاده کنید. شاید آنها راه هایی را امتحان کرده باشند و مسیرهایی را رفته باشند که به دردتان بخورد.


همچنین بخوانید: با مزایای شکست خوردن از دیدگاه مدیریت آشنا شوید!!!


گروه های حمایتی که تجربیات یکسان دارند را هرگز فراموش نکنید. چرا که تجربیات ارزشمند افراد یک گروه را هرگز نمیتوان ندید گرفت. علاوه بر این حرف زدن با دیگران و گوش دادن به آنها می تواند مرزهای جدیدی از لحظه حال را به رویتان باز کند.

9. اگر فکر های سرتان آزارتان میدهند با کسی درد و دل کنید.

دائما درگیر پشیمانی بودن و تمرکز بر فکر های گذشته می تواند علائم بیماری های روحی را افزایش دهد. ممکن است به بیماری های مانند افسردگی دچار شوید. عصبی شدن از دیگر نشانه های فکر کردن بیش از حد است. پس درنگ نکنید و اگر نیاز به کمک دارید از یک متخصص و راهنمایی هایش استفاده کنید. اگر هم به دنبال گروه های حمایتی با مشکلات مشابه هستید سرچ کنید. حتما گروه های آنلاین زیادی هستند که می توانند به شما کمک کنند. این را هرگز فراموش نکنید: « شما تنها نیستید، چرا که پشیمانی یکی از ویژگی های بشر است».

در ادامه بخوانید:

چه چیزهایی مانع موفقیت ما می شوند؟ 

چگونه تفکر مثبت سبب موفقیت می گردد؟