چگونه مراقب سلامت روده ى خود باشیم؟

این بار در مورد پیوند مدفوع انسانی، سلامت روده و میکروارگانیسم ها صحبت خواهیم کرد. آیا باکتری موجود در دستگاه گوارش میتواند بر خلق و خوى شما تاثیر داشته باشد؟ میکروب هاى موجود در دستگاه گوارش چه تاثیرى بر سلامت روده شما خواهند داشت؟

ما در این باره با دکتر جوز کلمنته، مسئول آزمایشگاه و زیست شناس محاسباتى در مورد درجه تاثیر پیوند مدفوع انسانى در سلامت روده بیماران مبتلا به سندروم روده ى تحریک پذیر مصاحبه کرده ایم.
دکتر کلمنته به سوالات ما پاسخ دادند که در ادامه آن ها را شرح خواهیم داد، با ما همراه باشید.



سلامت روده

میکرو ارگانیسم چیست؟

میکروارگانیسم مجموعه اى از باکترى هایى است که در بدن ما وجود دارد. بیشتر اوقات وقتى صحبت از باکترى میشود مردم به باکترى های بیمارى زا فکر می کنند که براى سلامتى مضر هستند. میکروارگانیسم ها اینگونه نیستند. میکروارگانیسم ها باکترى هایى هستند که عملکرد مثبتی در سلامت روده ما دارند.

بنابراین بسیارى از باکترى هاى موجود در روده مسئول هضم مواد غذایی و سلامت روده هستند. آنها انرژى را از مواد غذایی استخراج می کنند. فیبر غذا را هضم میکنند. ویتامین هایى تولید می کنند که بدن ما به خودى خود تولید نمیکند. بنابراین میکروارگانیسم ها، ارگانیسم های باکتریایى مفیدى هستند و در سلامت ما نقش بسزایى ایفا میکنند.



چند نوع مختلف باکترى در میکروارگانیسم بدن ما و جود دارند؟

بستگی به این دارد چه تعریفى از گونه هاى باکتریایى داشته باشیم. در بدن یک انسان نوعى از صد تا هزار گونه مختلف باکترى وجود دارد. برای مثال همه ى ما در بدن خود باکترى اى کولى داریم. اى کولى موجود در بدن انسان ها با هم متفاوت هستند. بنابراین این ارگانیسم ها به سرعت تغییر میکنند و دچار جهش ژنتیکى میشوند.

پس حتى وقتى نوع یکسانى از باکترى داریم به طور کامل یکسان نیستیم. باکترى اى کولى در بدن یک فرد ممکن است در بعضى موارد عملکرد بهترى داشته باشد. در حالیکه همین باکترى در بدن فرد دیگر ممکن است عملکرد دیگرى داشته باشد. همیشه گفته ام پیش بینی تعداد باکترى موجود در بدن بسیار دشوار است. چرا که شمارش انواع آنها بسیار دشوار است.

چه تفاوتی بین میکروارگانیسم افراد سالم و افراد مبتلا به کولیت روده وجود دارد؟

در افراد مبتلا به کولیت روده میکروارگانیسم ها از انواع کمترى برخوردارند. علت این قضیه درست مانند اکوسیستم ضعیف است. در این اکوسیستم ضعیف انواع کمترى از موجودات وجود دارد، به همین دلیل آسیب پذیر تر است. به نظر میرسد یکی از نتایجی که مدام به آن میرسیم از دست دادن گونه هاى جانورى است که به ما توانایى مقابله میدهند.



چگونه پیوند مدفوع انسانى میتواند برای فرد مبتلا به کولیت روده مفید باشد؟

نکته ى مهم این است که ما میکروارگانیسم یک فرد بیمار را با میکروارگانیسم یک اهدا کننده سالم جایگزین می کنیم. در واقع چیزی شبیه به پیوند عضو. اساساً یک پیوند مدفوع انسانی شامل بررسی تعداد زیادى اهدا کننده میشود که باید از مراحل خاصى عبور کنند.

برای مثال اهدا کنندگان نباید بیماری واگیردارى داشته باشند. علاوه بر آن از چندین ماه قبل نباید از آنتی بیوتیک ها استفاده کرده باشند. اهدا کننده میکروب هاى بدن خود را به بدن فرد دیگرى منتقل میکند، بنابراین باید مطمئن شد که میکروب هایى که موجب آسیب رساندن میشوند منتقل نشوند. پس از آن مراحل کار بسیار آسان است. مدفوع از بدن فرد اهداکننده خارج میشود. مخلوط میشود، فیلتر می شود، و از طریق کلونوسکوپی به بدن بیمار وارد میشود.

امیدواریم که این مطلب برای شما مفید بوده باشد، لطفا نظرات خود را با ما به اشتراک بذارید.