راز شاد زندگی کردن

به دنبال راه های شاد زندگی کردن هستید؟ این مطلب برای شماست. چگونه شاد باشیم؟ چگونه احساس خوشبختی کنیم؟ برخی از افراد در هر سطح مالی، تحصیلی، اجتماعی و … که هستند، افراد در سطح بالاتر از خودشان را شادتر و راضی تر فرض می کنند.

شما در هر رده سنی، ایده آلی داشته اید که همیشه به خودتان و دیگران قول داده اید که اگر روزی به آن برسید خوشحال ترین آدم روی زمین می شوید. اما خبر خوب یا بد این است که چنین فرضیه ای اشتباه است. بخش خوب قضیه این است که می توانید از حسرت هایتان دست بکشید و به گفته والدین تان عمل کنید و شکرگذار شرایطی که امروز دارید باشید، اما بخش بد ماجرا گرفتن امید روزهای بچگی تان برای آینده بهتر از شما است. اجازه بدهید تا انتهای مطلب پیش برویم و این یافته علمی را کمی بررسی کنیم و راه حل های واقعی تری برای شاد زندگی کردن به شما بگوییم.

نقطه تثبیت شادی

ما انسان ها مخلوق عادت هایمان هستیم، در عین حال بطور قابل توجهی انعطاف پذیر هستیم و قابلیت سازگاری با شرایط محیطی مان را داریم. زمانی که صحبت از احساس خوشبختی می شود، مفهومی به نام نقطه تثبیت شادی به میان میاد.

همچنین بخوانید:انجام چه نوع فعالیت هایی باعت داشتن حس خوب در ما می شود ؟

نقطه تثبیت شادی در مباحث روانشناختی، سطح عمومی شادی ما را توصیف می کند. هر یک از ما نقطه تثبیت متفاوتی از دیگری داریم، برخی نقطه تثبیت بالایی دارند، به این معنی که فرد اغلب شاد است و برخی دیگر نقطه تثبیت پایینی دارند که اغلب احساس نارضایتی دارند و شاد نیستند. دسته دیگری از افراد هم بین این دو گروه قرار می گیرند که از نظر احساس شادی سطح متوسطی دارند.

نقطع تثبیت اکتسابی است یا ژنتیکی؟

نقطه تثبیت ریشه ژنتیک و شایسته سازی دارد. ما در مسائل متفاوتی مانند شادی، چاقی یا حجم چربی بدن نقطه تثبیتی داریم که با دیگران متفاوت است. منظور این است که این نقطه در فرد ثابت است و با وجود تغییرات موقت اما در مدت کوتاهی مجددا فرد به نقطه تثبیت خود باز می گردد.

در نظر بگیرید که هر فرد در طول زندگی با تغییر شرایط و تجربه اتفاقات مختلف، به احتمال زیاد به دفعات هیجاناتش تغییر می کند و بالا و پایین می شود، اما این حالات موقتی است. مهم نیست که تجربه های شما در طول زندگی مثبت بوده است یا منفی، با گذر زمان، شادی شما به نقطه تثبیت باز می گردد.


همچنین بخوانید: چگونه تفکر مثبت سبب موفقیت می گردد؟


این موضوع بسیار جالب است که شما با تصور بهترین یا بدترین شرایط و اتفاق های موجود، مطمئن باشید که به نقطه تثبیت خود باز می گردید و آن دوران خوشی یا عذاب گذراست. اجازه بدهید مثالی بزنم؛ شما حتما در واقعیت و یا درفیلمی براساس داستان واقعی زندگی قهرمان داستان، فردی را دیده اید که بر اثر یک سانحه تصادف یا در اثر یک اتفاق پای خود را از دست می دهد و مجبور می شود باقی زندگی خود را با محدودیت های ویلچر پشت سر بگذارد.

بعد از چنین تصادفی حتما فرد دچار افسردگی می شود و زندگی اش از روال عادی خارج می شود. اما در ادامه، داستان زندگی فرد براساس چیزی که قبل از آن تصادف بوده است شکل می گیرد. اگر فرد کسی بوده است که نقطه تثبیت شادی بالایی داشته و فرد جنگجویی بوده است، پس این شخص دوباره شادی را به دفعات و با همان کیفیت قبلی اما در شرایط سخت جدیدش تجربه می کند و اگر فردی بوده است که به سختی با شرایط  سازگار شده و احساس نارضایتی تجربه همیشگی او بوده است، شما به سختی می توانید او را بعد از حادثه شاد نگهدارید.

آیا اهداف در شاد زندگی کردن تاثیر دارند؟

شاید این مطلب تا به اینجا شما را به بحث فلسفی جبرگرایی کشانده باشد و احساس افسردگی کرده باشید، اما باید بدانید که دانستن سطح توانایی ها و محدودیت هایتان می تواند شما را در داشتن زندگی با کیفیت بهتر و شادتر کمک کند.

ما با توجه به مطالب بالا به شما پیشنهاد نمی کنیم که اهداف خود را دور بیندازید! ما فقط شرایطی را که در آن قرار دارید برایتان روشن می کنیم تا هزینه ای را که برای این باور اشتباه پرداخت می کنید در جای دیگری خرج کنید.

اگر شما اهداف و بلند پروازی هایی دارید که شادی عظیمی را بعد از کسب آنها برای خودتان تصور می کنید و فکر می کنید در زمان حال چیزی برای شادی وجود ندارد و همه چیز مشروط به بعد از به نتیجه رسیدن اهداف سطح بالایتان است، پس حتما این مطلب را یکبار دیگر از ابتدا مطالعه کنید. احساس شادی حالت هیجانی است که شما تقریبا بطور مستمر در زندگی خود تجربه می کنید.


همچنین بخوانید: چگونه سریعتر به اهدافم برسم؟ 9 قدم به سوی موفقیت


شما برای این هفته شرط هایی نذاشته اید که اگر عملی شوند شاد شوید، شما براساس نقطه تثبیت فردی تان، به دفعات شادی را در یک هفته یا یک ماه تجربه می کنید. شما با خواندن این مطلب باید خود را بسنجید که در شرایط عادی چقدر احساس خوشبختی و شادی از دستاوردها و شرایطتان دارید.

انتظار برای آینده ای ایده آل و روشن که فانتزی شاد زندگی کردن برای همیشه را برایتان بسازد، داستان واقعی زندگی انسان ها نیست.

اهداف خود را در بالاترین سطح قرار بدهید و بر روی آنها کار کنید. اما این کار را فقط برای خود اهداف و تجربه ای که از آنها کسب می کنید انجام دهید. شما می توانید بر روی تغییر عادت هایتان کار کنید. داشتن اهداف دور از دسترس، نتیجه دلخواه شما نیست.

روش افزایش تعداد دفعات و مدت زمان احساس شادی داشتن

  • شادی طولانی مدت ریشه در شرایط درونی شما دارد نه شرایط بیرونی. اگر شما به دنبال شرایطی برای بالا بردن احساس شادی تان هستید، پس کار شما باید کاری درونی باشد. این موضوع به نوعی خود توانمندسازی است، زیرا کنترل احساس شادی و خوشبختی را در دستان خودتان می گذارد.
  • نقطه تثبیت شادی تان را راهنما قرار دهید و قدم به قدم در مسیر افزایش احساس خوشبختی پیش بروید. یکی از راه های پیشنهادی، تمرکز بر احساس شادی تان در همین لحظه است. شما همین حالا چه کارهایی می توانید انجام دهید تا احساس شادی درونی تان افزایش پیدا کند؟ در نظر داشته باشید که هر کمک بیرونی موقتی است، پس شما نمی توانید شادی تان را مثلا مشروط به خریدن ماشین یا حتی خریدن یک بستنی قیفی کنید!
  • پیشنهاد اصلی به شما این است که عادت های روزانه تان و رفتارهایتان را بررسی کنید. این عادت ها و رفتارها می تواند جسمی یا روانی باشد، همه را در نظر بگیرید.( ممکن است شما زمان هایی که اضطراب دارید با خوردن احساس بهتری پیدا می کنید و بعد از گذشتن دوره بحرانی، از زیاده روی در خوردن عصبی شده و مجددا هیجان منفی را تجربه کنید.) شما در بررسی رفتارها و عادات خود، حتما تمام فرایند اتفاق ها را ثبت کنید.
    عادت هایی که باعث شادی شما می شوند و عادت هایی که شادی تان را به بعد از انجام کاری مشروط می کنید ثبت کنید.همه چیز اهمیت دارد، مهم نیست بزرگ باشد یا کوچک، مهم تاثیر آن بر احساس شادی روازنه شما است. شاید شما با انجام روزی 20 دقیقه پیاده روی کاملا احساس رضایت از خود داشته باشید و شادی را تجربه کنید و فرد دیگری با انجام روزانه 2 ساعت ورزش همچنان از عملکرد خود راضی نباشد. به نتیجه این عادات و رفتارها دقت کنید، کدام یک از آنها احساس شادی و خوشبختی درونی شما را افزایش و کدامیک کاهش می دهد؟
  • در انتها انجام مدیتیشن یکی از موثرترین راه ها برای افزایش خودآگاهی است. با انجام روزانه 5 دقیقه مدیتیشن و تجربه سکوت، شما احساس شادی درونی تان را جستجو می کنید و از آگاهی و تجربه متفاوت خود شگفت زده می شوید. استفاده از مدیتیشن به عنوان ابزار خودسنجی به شما کمک می کند تا آنچه را که احساس می کنید بررسی کرده و به آن آگاه شوید.

شادی در دست هایتان است!

زندگی اتفاقات بیشماری سر راه ما قرار می دهد که در بیرون از ما اتفاق می افتند و خارج از کنترل ما هستند، اما ما هم ابزارهایی برای کنترل در داخل خود داریم. عادت ها و رفتارهایی که می توانید تغییر دهید را شناسایی کنید و چیزهایی که می توانید برای جذب شادی درونی در کنترل خود داشته باشید را بشناسید. با گذر زمان، تغییرهای نامحسوس و تغییرات بزرگی که ایجاد کرده اید به شما نشان می دهند که نقطه تثبیت شادی در دست هایتان است.

در ادامه بخوانید: