در این مطلب در پی ارائه ی راهکارهایی برای ازبین بردن لکه‌های تیره‌ پیری بر روی پوست هستیم. هیچ چیز به اندازه لکه های پیری نشانه ای از میانسالی شما نیست. به خصوص وقتی روی دستان شما ظاهر می شوند. باعث می شوند در اولین دیدار و به محض دست دادن چندین سال پیرتر به نظر برسید. اما این لکه های آزاردهنده واقعا چه هستند؟

به گفته دکتر گنزالس متخصص امراض پوستی و مدیر گروه پوست و زیبایی در نیویورک، لکه‌های تیره پیری با نام های متعددی مثل لکه های کبدی، لکه های آفتاب سوختگی یا کک و مک شناخته میشوند. این لکه ها خال های رنگدانه ای هستند که در اثر تماس بیش از حد با اشعه فرا بنفش خورشید به وجود آمده اند.



در واقع اشعه فرا بنفش باعث میشود که سلول های پوستی، ملانین را که باعث ایجاد رنگدانهی پوستی می شود با سرعت بیشتری تولید کند. در نتیجه لکه‎های پیری ایجاد می شوند. این لکه ها به شکل های مختلفی ظاهر میشوند از جمله صاف و قهوه ای رنگ یا حتی برآمده و زگیل مانند. لکه های پیری خال هایی غیر سرطانی و بی خطر هستند.

به همین علت است که استفاده مداوم کرم های ضد آفتاب بهترین راه مقابله با این گونه لکه های تیره پیری  است. کرم های ضد آفتاب از ابتلای مجدد به لکه های پیری جلوگیری می کند. دست ها معمولا مورد غفلت واقع میشوند.

لکه‌های تیره‌ پیری بر روی دست

در تحقیقی که در سال ۲۰۱۳ انجام شد متخصصین به این نتیجه رسیدند که از میان ۲۱۴ نفر که به ساحل رفته بودند کمتر از نصفشان از کرم ضد آفتاب در پشت دستشان استفاده کردند. هرچند زنان بیش از مردان از کرم ضد آفتاب استفاده میکردند.

کرم ضد آفتاب نه تنها موجب جوانی دستان شما برای مدت طولانی تری میشود بلکه از شما در برابر مشکلات جدی سلامتی مانند سرطان پوست مراقبت میکند. به خصوص سرطان های بدخیم که معمولا در سلول های پشت دست رخ میدهند.



وقتی روند پیری شروع شده است علاوه بر استفاده از کرم های ضد آفتاب چه میتوان کرد؟ بازار محصولات زیبایی پر است از محصولاتی که نوید بازگشت دستان شما به همان زیبایی سابق را میدهند. در حالیکه جراحی های سرپایی بیش از پیش پیشرفت داشته اند.

ما از بهترین متخصصین زیبایی کمک خواسته ایم و این لیستی است از بهترین پیشنهاداتی که برای ازبین بردن لکه‌های تیره‌ پیری ارائه داده اند:

کرم های روشن کننده موجود در بازار لوازم آرایش

اگر به دنبال محصولی هستید که موجب شود دستان شما به سال های جوانیتان بازگردند، کرم یا سرمی پیدا نخواهید کرد. بر اساس اظهارات دکتر مارینا پرودو، عضو گروه متخصصین زیبایی نیویورک، هیچ محصول موجود در بازار موجب از بین رفتن کامل لکه های پیری شما نخواهد شد.

ازبین بردن لکه‌های تیره‌ پیری بر روی صورت

بعضی از کرم ها و سرم ها تنها موجب روشن شدن لکه های پیری میشوند. ولی بیشترین تاثیر روی لکه هاییست که به تازگی پدیدار شده اند و هنوز تجمع رنگدانه ای عمیقی ندارند. لیست زیر از جمله مواد مفید برای کم رنگ کردن این دانه هاست.

  • اسید هیدروکلریک
  • ترانگزامیک اسید
  •  اسید گلیکولیک
  • کوجیک اسید
  • عصاره ی شیرین بیان
  • نیاسینامید
  • ویتامین سی

کرم های آزاد موجود در بازار

هزاران گزینه برای شما در بازار محصولات زیبایی وجود دارد ولی متخصصین زیبایی محصولات زیر را برای ازبین بردن لکه‌های تیره‌ پیری پیشنهاد میکنند.

وقتی کرم یا سرم مورد نطرتان را پیدا کردید با سرانگشتتان کرم را مستقیما بر روی لکه های پیری بمالید.

قبل از امتحان کردن هر گونه محصول اطمینان حاصل کنید که آن دسته از لکه های غیر عادی که حاشیه تیره تری دارند توسط دکتر پوست شما چک شده باشند. تا سرطانی بودن یا نبودنشان تایید شود.

 کرم های تجویزی

این دسته از کرم ها هم لکه های پیری تیره شما را محو نخواهند کرد. اما عملکرد بهتری نسبت به کرم های زیبایی موجود در بازار خواهند داشت. دکتر پرودو کرم تریلوما را پیشنهاد میکند که یک کرم موضعی روشن کننده لایه بردار و ضد التهاب برای پوست دست و صورت مناسب است.

دوره ی درمان این کرم ها معمولا ۸ هفته است. ولی بعضی بیماران بعد از ۱ ماه شاهد بهبودی هستند.  به گفته دکتر آریل، استاد متخصص پوست و زیبایی از نیویورک، دو مورد دیگر از محصولاتی که معمولا تجویز میشوند کرم هیدروکینون (که باعث کاهش تولید ملانین میشود) و کرم ترتینوئین (که باعث کاهش تولید رنگدانه در بافت پوست میشود) هستند. عوارض جانبی این دارو ها به صورت سوزش، خارش و خشکی است.



نور پالس شدید

دکتر آنتونی یون، متخصص جراحی پلاستیک و نویسنده کتاب «سن ثابت» میگوید: بی شک آسان ترین و موثرترین گزینه برای ازبین بردن لکه‌های تیره‌ پیری استفاده از نور پالس شدید است.

این نورها رنگدانه ها را از بین میبرند. موجب تیره تر شدن این لکه های پیری و در نهایت افتادن آنها پس از گذشت ۱ هفته میشوند. درمان سریع و تقریبا بدون درد است. اما برای رسیدن به بهترین نتیجه تا ۴ جلسه نیاز به تکرار دارد.

کرایوتراپی

بهترین روش برای لکه های تک و لکه های پیری که کنار هم ظاهر میشوند کرایوتراپی است. در این روش نیتروژن مایع در یک عمل سرپایی به پوست شما آغشته میشود .

به گفته دکتر گنزالس، این عمل سلول های تولیدکننده ملانین را منجمد میکند و موجب افتادن لکه های پیری میشود. زمانی که پوست شما روند بهبودی را شروع کند رنگدانه ها روشن تر از قبل هستند. اما ممکن است چند جلسه درمان نیاز باشد.

پوست کنی شیمیایی

این روش عبارت است از آغشته نمودن یک نوع اسید به سطح پوست که موجب سوختن لایه ی خارجی پوست شما میشود. پس از افتادن و سوختن این لایه یک لایه سالم و جدید رشد میکند. عمق سوزاندن و تعدد این روش به شدت لکه های پوستی شما و نوع اسید بستگی دارد.

بر اساس گفته های دکتر شاری اسپرلینگ، متخصص پوست و زیبایی نیوجرسی، عوارض جانبی این روش بسیار متفاوت است. گاهی هیچ عارضه ای نداشته و گاهی خشکی و پوسته پوسته شدن پوست است.

لیزر درمانی

بعضی روش ها صرفا برای درمان لکه های پیری موجود در پوست دست است و مانند کرم قابلیت استعمال در نقاط مختلف بدن را ندارد. یک روش محبوب استفاده از لیزر پیکووی است که از پالس های فوق کوتاه برای شکستن توده های ملانینی و تبدیلشان به توده های کوچک تر استفاده میکند.



بعدها بدن توده های ریز را خود به خود از بین می برد. این گزینه معمولا درد کمتری دارد و نیاز به تعداد جلسات کمتری دارد. دکتر اندرو منکس، متخصص پوست و مو و بنیانگزار کلینیک «منکس» میگوید بیماران شیفنه سریع بودن این روش هستند.

این روش تقریبا بی درد است و نیازی به استفاده از بی حسی قبل از شروع درمان نیست. هرچند این روش مقرون به صرفه نیست و ممکن است هر جلسه ار ۴۵۰ تا ۷۵۰ دلار هزینه در برداشته باشد. پس از گذشت سال ها درمان با لیزر ایمن تر شده.

اما گاهی این اشعه ها موجب تورم پس از درمان و حتی تجمع توده های رنگدانه ای ( تیره تر شدن یا روشن تر شدن پوست) میشوند. این عوارض بستگی به رنگ پوست، رنگ رنگدانه ها و موضع لکه های پوستی شما دارند. عدم استفاده از کرم ضد آفتاب و تماس مداوم با آفتاب پس از درمان با لیزر میتواند موجب تجمع رنگدانه های پوستی بشود.  

امیدواریم که این مطلب برای شما مفید بوده باشد، لطفا نظرات و تجربیات خود را با ما به اشتراک بگذارید.