گاهی اوقات نیاز به تعمیر کنسول امری اجتناب ناپذیر است. به همین خاطر خیلی خوب است که آگاه باشید اصلا چرا کنسول‌تان نیاز به تعمیر پیدا کرده است! پلی استیشن ۴ یک دستگاه گردن کلفت است. نسل چهارم پرفروش‌ترین کنسول بازی در تمام زمان‌ها، اکنون به سخت افزاری تبدیل شده است که نه تنها بازی‌های ویدیویی را اجرا می‌کند بلکه فیلم‌ها، موسیقی و سایر ابزارهای سرگرمی را فراهم می‌کند. باید از سرویس سونی که دانلود بازی‌ها و فیلم‌ها را برای کاربران راحت‌تر کرده سپاسگزار باشیم. راه حل رایج‌ترین مشکلات PS4 چیزی‌ست که همه ما باید بدانیم.

قسمت اول رایج‌ترین مشکلات PS4 و راه حل آن‌ها را نیز حتما بخوانید. 

متأسفانه، مهم نیست PS4 چقدر قدرتمند باشد، چرا که هنوز هم مستعد مشکلات سخت افزاری و نرم افزاری است. همیشه به یاد داشته باشید که دستگاه خود را توسط یک تکنسین واجد شرایط تعمیر کنید. هرگز تعمیرات را خودتان انجام ندهید زیرا خطر آسیب رساندن به PS4 را بیشتر می‌کنید. 


پیش از مطالعه این مطلب بخوانید »


۱- درگاه‌های HDMI آسیب دیده و کابل‌های HDMI معیوب

درگاه‌های HDMI آسیب دیده

این مشکل ممکن است منحصر به PS4 نباشد یا حتی خیلی گسترده! این مشکل که منجر به عدم خروجی صدا یا فیلم در تلویزیون می‌شود، اغلب به دلیل انسداد اتصال ناشی از یک قطعه خم شده در داخل درگاه HDMI کنسول است. اگرچه استدلال برای مؤلفه خم شدن ناشناخته است، اما به طور موثری پورت را ناسازگار می‌کند. زیرا قطعه خم شده دیگر نمی‌تواند به درستی با سیم HDMI ارتباط برقرار کند.

راه حل‌ها:

اگر هیچ یک از راه حل‌های زیر مشکل را حل نکرد، سعی کنید با پشتیبان Sony تماس بگیرید.  احتمالاً سونی پس از تأیید این مشکل، کابل جدیدی را به صورت رایگان برای شما طی چند روز ارسال می‌کند. (البته بعید می‌دانم در ایران چنین کاری انجام بشود!!!)

  • پورت‌های HDMI را بررسی کنید.
  • سعی کنید فلز خم شده را به حالت اول بازگردانید.
  • از کابل HDMI دیگری استفاده کنید.

۲- به صورت خودکار دیسک بیرون می‌آید یا اصلا بیرون نمی‌آید

بیرون آمدن خودکار دیسک از PS4

گزارشات کاربران در خصوص بد عمل کردن درایو پلی استیشن ۴ بسیار زیاد است. به نظر می‌رسد برخی کنسول‌ها قادر به خارج کردن دیسک‌ها نیستند، در حالی که برخی دیگر به طور خودکار دیسک‌ها را خارج می‌کنند. در برخی گزارش‌ها حتی ادعا شده است که کنسول به طور مداوم سعی در بیرون راندن دیسک در هنگام وارد کردن دیسک دارد.

این مسئله عمدتا در مدل‌های اولیه PS4 وجود دارد، که دارای قدرت لمسی و دکمه‌های بیرون کشیدن هستند. هنگامی که دکمه بیرون کشیدن را روی این مدل‌ها لمس می‌کنید، یک تکه لاستیک به بیرون راندن دیسک کمک می‌کند. مشکلی که در اینجا وجود دارد این است که گرمای بیش از حد می‌تواند باعث متورم شدن لاستیک شود و در این حالت دیسک‌ها به طور تصادفی بیرون می‌آیند.

سونی در مدل‌های بعدی با جایگزینی سنسورهای لمسی با دکمه‌های مکانیکی به این مشکل سخت افزاری پرداخت. اما برای کسانی که مدل اصلی را دارند، خطر بیرون آمدن خودکار باقی مانده است. اگر مشکل بعد از انجام راه حل‌های احتمالی زیر ادامه داشت، برای پیگیری بیشتر با پشتیبان سونی یا متخصصی در این کار تماس بگیرید. 

راه حل‌ها:

راه حل این مشکل که از رایج‌ترین مشکلات PS4 می‌باشد را در ادامه ملاحظه می‌فرمایید:

  • کنسول را به صورت عمودی قرار دهید.
  • دیسک را به صورت دستی بیرون بیاورید.
  • انجام چرخه قدرت؛ کنسول خود را خاموش کنید، تمام سیم‌ها را جدا کنید و دکمه پاور را برای مدت زمان 30 ثانیه نگه دارید. سپس قبل از اتصال مجدد کابل‌ها ۱۰ دقیقه به دستگاه استراحت دهید.

۳- خطاهای خواندن دیسک و برنامه‌ها

خطاهای خواندن دیسک و برنامه‌ها در PS4

مشکلات خواندن دیسک، که اغلب خود را با عنوان خطای CE-35486-6 نشان می‌دهند، می‌توانند به معنای آسیب دیدن دیسک شما باشند. در حالی که خطاهای مربوط به دیسک‌های آسیب دیده مایه تاسف و نادر می‌باشند، اما ممکن هستند. مسئله مشابه برای بازی‌های دانلود شده نیز می‌تواند رخ دهد (خطای CE-34878-0)، که در این صورت می‌توان اقدامات مشابهی را برای حل این مشکل انجام داد. اگر این مسئله برای یک بازی که اخیراً خریداری کرده‌اید رخ می‌دهد، ممکن است دیسک نقص داشته باشد و باید آن را برگردانید.

راه حل‌ها: 

  • انجام چرخه قدرت؛ که در راه حل مشکل پیش آن را توضیح دادیم.
  • بازی را مجددا نصب کنید.
  • پایگاه داده را بازسازی کنید. دیسک مورد نظر را برداشته و با نگه داشتن دکمه روشن، کنسول خود را روشن کنید تا دو صدای بوق بشنوید. سپس، تقریباً پنج ثانیه دکمه پاور را فشار داده و نگه دارید. با این کار کنسول خود را در حالت ایمن بوت می‌کنید. اکنون، کنترلر PS4 خود را از طریق USB به کنسول خود وصل کنید و گزینه rebuild database را انتخاب کنید. این پروسه گاهی ساعت‌ها طول می‌کشد.
  • آخرین به روزرسانی‌ها را نصب کنید.

با راه حل رایج‌ترین مشکلات PS4 آشنا شدید. امیدوارم از خواندن این مطلب لذت برده باشید. اگر نظری دارید در بخش دیدگاه‌ها، در انتهای این مطلب برایم بنویسید.