راه های غلبه بر احساس تنهایی

پارادوکس بسیار بزرگی در دنیای این روزهای آدم ها وجود دارد. در این پارادوکس عجیب و غریب هر چه که بیشتر در دنیای رسانه های اجتماعی مانند تماس تصویری و انواع پیام رسان ها به هم متصل می شویم در واقع بیشتر احساس تنهایی می کنیم و از هم فاصله میگیریم. راحت تر بگویم! تکنولوژی مردابی است که هر چه بیشتر برای برقراری ارتباط و فرار از تنهایی در آن دست و پا میزنیم، گرفتارتر از قبل و تنهاتر از قبل می شویم. ما با تکنولوژی این روزهای دنیایمان تنهاتر می شویم.

تحقیقات بسیار زیادی در زمینه تاثیر تکنولوژی بر تنهایی انسان امروز انجام شده و در نهایت بشر به این نتیجه رسیده است که بله! ساخته خودش موجب ایجاد حس تنهایی این روزهایش می شود. شما چطور؟ آیا شما هم یکی از افرادی هستید که از جامعه جدا شده اند؟ اگر بله، با من و مجله وارونه همراه باشید تا 18 راه غلبه بر حس تنهایی را به شما معرفی کنم.


مطلب پیشنهادی: با 19 فیلم که به خوبی بیانگر احساس تنهایی هستند آشنا شوید!


سعی کنید خودتان را دوست داشته باشید

یادتان نرود که کلید پشت سر گذاشتن روزهای بد دوست داشتن خودتان است. سرزنش کردن و مقصد دانستن خودتان برای احساس تنهایی که دچارش هستید راه حل مناسبی نیست. پس وجدان سرزنش گرتان را کنترل کنید، از خودتان مراقبت کنید و برای زنگ تفریحی مناسب آماده شوید. شاید وقت آن رسیده تا با پیاده روی در طبیعت یا شنا، نشان بدهید که خودتان را دوست دارید و خستگی این روزها را از تنتان بیرون کنید.

بر زمان حال تمرکز کنید

اگر در مورد چیزی حس خوبی دارید در همان لحظه با دیگران به اشتراک بگذاریدش. البته منظورم از به اشتراک گذاشتن پست کردنش در فضای مجازی نیست. شاید بهتر باشد از تماس گرفتن یا پیام دادن به بهترین دوستتان شروع کنید. این را هم یادتان باشد که اتفاقات خوب زندگی تان حتما نباید خیلی بزرگ باشند.

مثلا ممکن است امروز خیلی سر دماغ از خواب بیدار شده باشید. حتی همین اتفاق خیلی ساده را می توان برای بهترین دوست و همکار تعریف کرد. این را هم بگویم که به اشتراک گذاشتن این اتفاقات ساده در واقع ارتباط شما را با افراد دیگر جامعه برقرار میکند. پس برای برقراری ارتباط با دیگران از کوچک ترین شانس هایتان هم استفاده کنید.

در زندگی واقعی ارتباط داشته باشید

ارتباط با دیگران، آنهم در دنیای واقعی، آنقدرها که فکر می کنید هم آسان نیست. در زندگی این روزهای بشر آسان ترین و پذیرفته ترین راه برقراری ارتباط بین آدم ها استفاده از گوشی های هوشمند است. اما احساس تنهایی بشر با ارتباط گرفتن در دنیای واقعی کمتر می شود. در دنیای واقعی است که می توان با افراد ارتباط چشمی گرفت، با جان دل گوش داد و بدون توجه به گوشی و دنیای مجازی واکنش نشان داد.


مرتبط: بهترین فیلم ها درباره تنهایی دنیای مدرن


راه های مقابله با احساس تنهایی

وقت آزادتان را دوباره مدیریت کنید

وقتی احساس تنهایی میکنیم، فقط به گوشه ای از خانه می رویم و کز میکنیم. وقتی هم که سرمان شلوغ است آنقدر درگیریم که حتی به فکر ارتباط داشتن با دیگران نمی افتیم. اما این را یادتان باشد که بدترین چیز در ساعت های بیکاری نشستن در خانه، کار کردن با گوشی، بالا و پایین کردن فیلم های نت فلیکس و چک کردن پیام های فیس بوک است.

این روزها بشر برای خودش زندگی دست و پا کرده که “ارتباط” به معنای واقعی کلمه در آن وجود ندارد. پس تلاش کنید تا وقت آزادتان را متفاوت تر سپری کنید . شاید بهتر باشد به جای پناه بردن به گوشی ها در زمان تنهایی به دیدن دوستانتان بروید. شاید ارتباط گرفتن با دوستان و همکاران در دنیای واقعی موجب شود در زمان نیاز افراد واقعی به سراغتان بیایند نه پیام هایشان در دنیای مجازی.


مرتبط: آیا اینستاگرام رابطه ها را خراب می کند؟ این 9 اشتباه را در اینستاگرام مرتکب نشوید!


در کارهایتان با افراد مشارکت کنید

شاید برایتان جالب باشد اما برخورد رو در رو با افراد و ارتباط گیری مستقیم، افسردگی را کاهش میدهد. شرکت کردن در رویدادهای بزرگ اجتماعی مانند مراسات مذهبی یا حتی مسابقات ورزشی تاثیرات بسیار مثبتی در سلامت روانتان خواهد داشت.

با غریبه ها صحبت کنید

تحقیقات بسیار زیادی در این زمینه انجام شده و در نهایت به این نتیجه رسیده ایم که حتی ساده ترین مکالمات، مانند صحبتی که با یک باریستا یا حسابرس فروشگاه دارید می تواند حس تنهایی این روزهایتان را کمتر کند. پس رو در بایستی را کنار بگذارید و برای سلام کردن به غریبه و آشنا پیش قدم شوید. در مورد هر چیزی که به ذهنتان رسید صحبت کنید و مطمئن باشید یک حرکت کوچک در نهایت تاثیر شگرفی خواهد داشت.

در دنیای مجازی فعال باشید، تنها شنونده بودن کافی نیست

اگر قرار باشد زمان تنهایی تان را آنلاین بگذرانید بهتر است به جای سایلنت بودن و گشت زدن در دنیای وب خودی نشان دهید. مثلا می توانید بازی کنید، در مورد چیزی که خیلی برایتان اهمیت دارد چت کنید، در مورد مسئله ای که دانش خاصی در موردش دارید اطلاعات بدهید یا حتی با یکی از دوستانتان تماس تصویری بگیرید. هر چه بیشتر ارتباط گیری تان به نمونه واقعی نزدیک باشد تنهایی کمتری را تجربه خواهید کرد.

احساس واقعی تان را به اشتراک بگذارید

یادتان باشد که واقعی بودن یعنی خود واقعی مان را نشان دادن! این روزها از فضای مجازی استفاده میکنیم تا پارتی هایی که رفته ایم، رستوران ها و غذاهایی خوبی که خورده ایم و کارهای سوپر عالی که انجام داده ایم را به رخ دیگران بکشیم. اما آیا احساس واقعی ما در این کارها نهفته است؟ آیا معنای کلمه “به اشتراک گذاشتن” به رخ کشیدن این تجربه هاست. به نظر من که نه!

به اشتراک گذاشتن یعنی تقسیم کردن چیزی که مال شماست. می توانید صدایتان، همدردی تان، حمایت و دوست داشتن را به اشتراک بگذارید. تنها در این صورت است که دنیای ارتباط گرفتن با گوشی های هوشمند از تنهایی درتان میاورد.


مرتبط: تاثیر هوش هیجانی بر بهبود روابط؛ هوش هیجانی شما مهر تایید نفوذتان بر دیگران


از تمرکز بر خودتان دست بردارید

زیر و بم دنیای امروز بشر به همه مان تلقین میکند که هیچ وقت هیچ چیز برایمان کافی نیست. فلانی ماشین تازه ای گرفته! آن یکی خانه تازه ای خریده! دیگری کارش را نو کرده! همه این تصاویر ریخته و بیخته دنیای مجازی هستند و تقریبا همه شان فیک و غیر واقعی هستند. شاید تنها هدف از این تصاویر برانگیختن حس حسادت باشد.

در نهایت این شما هستید که به دنبال هر چه بیشتر وبیشتر، بر خودتان تمرکز میکنید. پس به جای تمرکز بر آنچه باید تهیه کنید، به آنچه باید ببخشید فکر کنید. مثلا می توانید در دنیای آنلاین تی شرت بفروشید و از درآمدش به خیریه کمک کنید. مثلا می توانید از دوستانتان بخواهید به جای هدیه تولد به پیج آنلاینی که معرفی کرده اید کمک کنند. با برداشتن تمرکز از روی خودتان هم سبک تر می شوید، هم کار خوبی انجام داده اید که حس تنهایی تان را از بین می برد.

چرخه منفی ذهنتان را متوقف کنید

ممکن است دائما خودتان را به خاطر کارهایی گذشته تان که در نهایت موجب تنهایی امروزتان شده سرزنش کنید. ممکن است دائما در مورد افراد، اتفاقات و علل این تنهایی فکر کنید چون تصور میکنید که فکر کردن دائم در مورد تنهایی، مشکلتان را حل میکند. اما باید بدانید که متاسفانه فکرکردن و دنبال علت گشتن، یعنی دست از کار کشیدن. پس به جای آب ریختن پای درخت تنهایی تان، چرخه منفی افکار را متوقف کنید و عمل کنید. کار متفاوتی انجام دهید تا این افکار دست از سرتان بردارند. دنیا را با زاویه دید دیگری تجربه کنید. مثلا اگر احساس تنهایی می کنید ورزش کنید، برنامه ریزی کنید و ناهار با دوستانتان باشید. تنها در این صورت است که حس خوبی خواهید داشت.

حس بی نظیر دیدن عجایب را در خودتان تقویت کنید

حسی که از آن حرف میزنم مانند دیدن تولد یک نوزاد است. یا حتی دیدن یک کوهستان با ابهت و جادویی! دیدن این مناظر موجب می شود چند لحظه بایستیم و با دید بازتری به اتفاقات دنیای اطرافمان نگاه کنیم. شاید دیدن این صحنه ها به ما کمک میکند بفهمیم دنیا چقدر بزرگ است. شاید فهمیدن اینکه ما جزیی بسیار کوچک از عضوی بسیار بزرگ و پیچیده هستیم در نهایت حس تنهایی مان را کمتر کند. پس خودتان را در مقابله با چیزی قرار دهید که شگفت زده تان میکند. مثلا غذاهای جدید، تجارب جدید و البته دیدن منظره های خارق العاده طبیعت!


مرتبط: بهترین اپلیکیشن های دوست یابی 


غلبه بر احساس تنهایی

برای داشتن تجربه های جدید هزینه کنید

اگر تمام پولتان را برای خریدن وسیله هایتان خرج کنید دیگر پولی نمی ماند که با آن دنیا را تجربه کنید. این را هم بدانید که ثابت شده خرج کردن پول برای داشتن تجربه های بهتر از دنیا حال روانی تان را هم بهتر میکند. پس خلاق باشید و به این فکر کنید که چه کارهایی را می توان با دیگران تجربه کرد. مثلا می توان قایق سواری کرد، مهمانی ساحلی گرفت و خوش بود.

به نکاتی توجه کنید که به معنای واقعی کلمه ارزشمندند

چطور میتوان احساس تنهایی مان را برطرف کنیم در حالیکه نمی دانیم چیست و از کجا آمده؟ خیلی سخت است. پس بهترین کار تمرکز بر زمان حال است. در حال حاضر تجربه چه چیزهایی موجب حس تنهایی تان می شود؟ چه تجربه هایی حس اتصال به دیگران را برایتان به ارمغان می آورد؟ مشخص کردن این تجربه ها کمک میکند تا حساب کار دستتان بیاید. تنها در این صورت است که می توانید از تجربه های منزوی کننده فاصله گرفته و تجربه های دیگر را امتحان کنید.

هدف نهایی تان مشخص باشد

من هدف نهایی ام را در قالب تصویری بالای میز کارم چسبانده ام تا هرگز اهمیتش را فراموش نکنم. برای من ارتباط گرفتن اجتماعی و گذراندن وقت با خانواده و دوستانم از همه چیز مهم تر است. خیلی اوقات رسیدن به این هدف برایم سخت می شود. اما نگاه کردن به این تصویر و خیره شدن به اهدافی که باید سر لوحه کارم قرار دهم مجبورم میکند برگردم و بر آنچه که باید تمرکز کنم. پس شما هم برای خودتان تصوری از اهدافتان یا لیستی از کارهایی که باید انجام دهید آماده کنید. در این صورت میدانید که برای غلبه بر تنهایی چه کارهایی از باید ها و کدام ها از نباید هاست.

از دنیای آنلاین استفاده به صرفه کنید

گاهی در عین ارتباط داشتن با تعداد زیادی از آدم ها احساس تنهایی می کنیم. دنیای وب در این مورد به کمکتان میاید. مثلا می توانید از میان هزاران فالووری که دارید یکی از بهترین و قدیمی ترین دوستانتان را انتخاب کنید. حتی شده هفته ای یکبار، آنهم فقط برای یک ساعت با هم قرار بگذارید و چای بنوشید. خواهید دید گذراندن یک ساعت خوش در کنار تنها یک عزیز تا چه حد حالتان را خوب میکند.


مرتبط: با 6 فایده شبکه های اجتماعی آشنا شوید! 


برای انجام دادن کارها داوطلب شوید

گاهی ارتباط گرفتن با آدم ها حتی در دنیای آنلاین سخت است. چه برسد به دنیای واقعی! یکی از بهترین راه ها برای پیدا کردن کسانی که علایق و سلایق مشترکی با شما دارند داوطلب شدن در کارهایی است که از انجام دادنشان لذت می برید. انجام دادن این کارها چه به صورت آنلاین چه حضوری آدم هایی را به دنیای شما دعوت میکند که از جنس خودتان هستند.

با خودتان مهربان باشید

مهربان بودن با خودتان، آنهم در وقت هایی که با مشکلی رو به رو هستید خیلی مهم است. یادتان باشد که همه شکست می خورند، لازم نیست به خودتان سخت بگیرید و کنار بکشید. این جور فکرها موجب پیشرفتتان نمی شود که هیچ، تنها تر و آسیب پذیرترتان هم میکند. به جای این کارها با خودتان حرف بزنید، از خودتان حمایت کنید و دلسوزانه خودتان را آرام کنید. شاید این گونه حرف زدن امکان اشتباهات بعدی را کمتر کرده و البته حس تنهایی را هم بهبود ببخشد.

امیدواریم که این راه های مقابله با احساس تنهایی برای شما مفید واقع شوند. مثل همیشه نظرات و تجربیات خود را با ما به اشتراک بگذارید.