الگوریتم های جدید به این ربات امکان کشف جهان بدون نیاز به دیدن آن را میدهند!

ربات چیتا 3 می تواند بدون دیدن حرکت کند ! Cheetah 3 نمونه رباتیک جدید MIT نیازی به دیدن برای بالا رفتن از پله ها ندارد!. در واقع این ربات برای حرکت نیازی به دوربین ندارد ، این ربات 41 کیلویی مجهز به الگوریتم های جدیدی است که به آن کمک می کند تا بوسیله لمس کردن محیط اطراف خود را جستجو و بررسی کند !

ما قبلا ربات های Boston Dynamic که می توانستند از پله بالا بروند و یا به هم برای باز کردن در کمک می کنند، را دیده بودیم اما آنها همگی از دوربین برای دیدن و شناسایی محیط بهره می بردند. ولی تیم توسعه دهنده ربات چیتا 3 به دنبال این بود تا ربات بدون دیدن مسیر از آن عبور کند! در واقع آنها بر این باورند تکیه بیش از حد به بینایی باعث کاهش سرعت ربات و حتی زمین خوردنش می شود !


همچنین بخوانید : محققان ژاپنی راهی برای تلفیق بافت عضلانی زنده با روبات ها پیدا کرده اند !!!


چه می شود اگر ربات پایش را بر روی چیزی بگذارد که دوربین نمی تواند ببیند ؟ چه کاری انجام خواهد داد؟

Sangbae Kim پرفسور مهندسی مکانیک در MIT و طراح این ربات در نشست خبری اعلام کرد ” الان زمان حضور وسایل نقلیه نابینا است، ما نمی خواهیم به بینایی خودمان بیش از حد اطمینان داشته باشیم!!!”

او ادامه میدهد؛ 

هدف ما از طراحی این ربات انجام کارهایی است که انسان توانایی انجامش را ندارد ! “کارهای خطرناک، کثیف و دشوار را می توان با ربات های کنترل شونده از راه دور با خیال راحت انجام داد. در زمان انفجار نیروگاه هسته ای Daiichi / فوکوشیما، تشعشعات زیاد رادیواکتیو باعث از کار افتادن دوربین ربات هایی شد، که برای تجسس به داخل نیروگاه فرستاده شده بودند.

به همین دلیل، تیم توسعه دهنده چیتا 3 از الگوریتم ها و سنسورها  برای دادن قابلیت Proprioception به ربات بهره بردند – حسی که ربات بوسیله آن می تواند تشخیص دهد بدنش در کجای فضا قرار گرفته است. بروزرسانی های جدید این ربات شامل تغییراتی در سخت افزار آن می شود که اجازه می دهد ربات کش بیاید یا بچرخد.. همچنین دارای الگوریتمی برای پیش بینی حرکت اشتباه و جلوگیری از افتادن است.

با این وجود، وحشتناک ترین ویژگی این ربات، مفاصل زانویی قابل انعطاف هستند. که به ربات امکان خم کردن زانو در دو جهت را میدهد، در نتیجه ربات نیازی برای دور زدن ندارد!

در ادامه ویدیو معرفی این ربات شگفت انگیز را تماشا کنید.