رنگ ادرار و بیماری ها

رنگ ادرار و مشکلات سلامتی ! رنگ ادرار نشان دهنده چه مشکل سلامتی در بدن است ؟ شما با توجه به رنگ ادرارتان می تواند به راحتی از بیماری های خود آگاه شوید و آن ها را درمان کنید . بیایید با یکدیگر با رنگ ادرار و معانی آن در سلامتی آشنا شویم :

رنگ ادرار و مشکلات سلامتی

بدن انسان که با ساختار و عملکرد خود مانند یک ماشین کامل کار می کند ، قادر است سرنخ هایی در مورد وضعیت سلامتی در طول زندگی ارائه دهد.واکنش بدن به خوردن برخی مواد غذایی سبب بروز عطسه ،آبریزش بینی ،خارش و… می گردد.رنگ پوست ، ریزش مو ، شکل ناخن ها و سیگنال هایی برای وضعیت سلامتی بدن  هستند.

توجه به رنگ و بو ادرار

توجه به رنگ ادرار می تواند انسان ها را تشویق کند که در زندگی روزمره تصمیم های بهداشتی بگیرند و عادات سالم را اتخاذ کنند .از این رو هر بار که به دستشویی می روید به رنگ ادرار و بوی آن توجه کنید زیرا این مسئله می تواند ار بسیاری بیماری های خطرناک جلوگیری کند کلیه های ما دو عضو هستند که در زیر دو دنده زیر شکم ما قرار گرفته اند و دسترسی به آن ها بسیار دشوار است.


همچنین بخوانید :


مهمترین کار بدن ما هر روز برای از بین بردن مواد سمی و مضر از خون را انجام می دهد.این کار را با تولید ادرار بر اساس میزان مایعاتی که فرد در آن روز مصرف می کند ، انجام می دهد.ادرار ایجاد شده در کلیه ها از طریق لوله های ادراری به مثانه می آید.

 وقتی ادرار در مثانه به میزان مورد نظر رسید ،  با احساس ادرار دفع می شود.زمانیکه علم پزشکی پیشرفت نکرده بود  پزشکان قدیمی تنها با مشاهده رنگ ادرار می توانستند تشخیص دهند که بیماران در چه وضعیت سلامتی قرار دارند.آنها بیماریهای مختلفی را از نظر رنگ و بوی ادرار شناسایی کرده اند.

رنگ ادرار طبیعی همه تناژهای رنگ زرد است.ماده ای در ادرار وجود دارد که رنگ آن را تغییر می دهد.رنگ زرد روشن یا نزدیک به رنگ آب نشان می دهد که بیش از حد مایعات مصرف شده است و تراکم ادرار در پایین ترین سطح قرار دارد ، در حالی که تیره ترین زرد  نشان دهنده  وجود مایع یا مایعات کمتری در کلیه است.تغییر در رنگ ادرار ممکن است با غذاها یا داروها تغییر کند.

رنگ ادرار و مشکلات سلامتی

* رنگ ادرار  زرد روشن طبیعی است و درکسانی که ویتامین B مصرف می کنند نیز دیده می شود.

* رنگ ادرار زرد تیره نیز به صورت عادی طبقه بندی می شود.مصرف بیش از حد غذاهای حاوی ویتامین B و استفاده از برخی از ملین ها ممکن است رنگ ادرار را به زرد تیره تبدیل کند.

* رنگ بسیار روشن ، در صورت وجود مایعات بیش از حد در کلیه ، مانند  نوشیدن آب زیاد دیده می شود.

* اگر رنگ ادرار به رنگ صورتی قرمز مشاهده شود ، مشکل ناشی از اختلاط خون در ادرار است ، این وضعیت جدی و غیر طبیعی است.اگر چغندرها و توت سیاه بیش از حد در رژیم غذایی روزانه  برخی آنتی بیوتیک ها استفاده شود ، ممکن است رنگ صورتی  در ادرار نشانه هیچ بیماری نباشد.

 رنگ ادرار نارنجی ، ممکن است به دلیل مصرف بیش از حد هویج ، استفاده از ویتامین های کمپلکس B یا برخی آنتی بیوتیک ها ، برخی از رقیق کننده های خون و داروهای شیمی درمانی باشد.اگر چنین مصرف مواد مغذی یا مواد دارویی وجود نداشته باشد ،نشان می دهد که میزان مصرف مایعات کم است.

* رنگ ادرار آبی بسیار نادر است و این نشان می دهد غذاهای حاوی رنگ دانه های آبی مصرف شده است یا یک بیماری ژنتیکی بسیار نادر در فرد وجود دارد.

* ادرار سبز نشان دهنده عفونت ادراری ناشی از باکتری های Psodomonans است.

* ادرار به رنگ قهوه ای تیره؛ مصرف بیش از حد حبوبات ، داروهای مالاریا ، برخی از آنتی بیوتیک ها ، ملین مانند کاسیا و استفاده از شل کننده های عضلانی.

ادرار بنفش تیره یک علامت “پورفیریا ژنتیک” ، یک بیماری ژنتیکی است. یکی از علائم این بیماری این است که سیستم عصبی و پوست را درگیر می کند و رنگ ادرار بنفش تیره است.

* ادرار رنگ  مایل به قرمز  در جدی ترین التهاب کلیه مشاهده می شود.

* ادرار خونین همیشه غیر طبیعی است و این نشانگر وجود مشکلی است که نیاز به فوریت دارد.

* وجود کف در ادرار نشانه نشت پروتئین از طریق کلیه ها است. معمولاً به تنهایی مشاهده می شود. تداوم مداوم و فزاینده نشانه بیماری جدی کلیه است.