در این ویژه مطلب به دنبال ارئه ی راهکارهای رهایی از اضطراب کرونا ویروس برای شما عزیزان هستیم. پی گیری اخبار حتی در زمان های غیر بحرانی هم می تواند باعث اضطراب شود. امروزه به طور مداوم اخبار نگران کننده ای به گوش می رسد. این اخبار همه جا هستند و نگران کننده ترین آنها در حال حاضر کرونا ویروس است. به نظر می رسد ما در عصر اخبار بد زندگی می کنیم!

نگرانی های ما درباره ی ورود این ویروس به کشورمان به واقعیت پیوست و حالا اخبار آنقدر نگران کننده هستند که خیلی از ما توان مقابله با اضطرابی که به ما هجوم آورده را نداریم. بنابراین چگونه می توانیم وقتی که رسانه ها ما را با تیتر های داغ بمباران می کنند، با اضطراب مان مقابله کنیم؟



در مجله ی وارونه به عنوان یک رسانه، به خوانندگان مان در مورد خطرات احتمالی سلامتی هشدار داده و به مخاطبان خود راهکارهای پیشگیری و مقابله با اتفاقات بد را آموزش می دهیم، در حالی که قصد ما مثبت است، اما محتوای ما هم ممکن است گاهی اوقات منجر به نگرانی و اضطراب شود.

پس اگر به نظر می رسد وارد هر فضایی که می شوید چه مجازی چه حقیقی، با هجوم اضطراب و اخبار بد مواجه می شوید، حال چه باید بکنید؟

با راهکارهای رهایی از اضطراب کرونا ویروس و اخبار بد با ما همراه باشید.

“اختلال استرس سرتیتر”

منظور از سر تیتر، همان سرتیتر اخبار است. در سال 2016 با توجه به هجوم اخبار بد، دانشمندان برای توضیح احساسات و حالات و افکار افرادی که تحت تاثیر این سرتیترهای نگران کننده قرار می گرفتند، پدیده ی “اختلال استرس سرتیتر” را مطرح کردند.

به عنوان مثال، دکتر استیون استوسنی در واشنگتن پست از این پدیده یاد می کند. او تجربه شخصی خود را با مراجعانش توصیف می کند که چرخه فرساینده ی اخبار موجب احساس نگرانی و ناتوانی شدید در آنها شده است و گزارش می دهد که این امر بخصوص مراجعان زن را تحت تأثیر قرار داده است.

براساس یک مطالعه، زنان بیشتر از مردان اخبار منفی را به یاد می سپارند. آنها همچنین واکنشهای فیزیولوژیکی پایدارتری نسبت به استرس ناشی از چنین خبرهایی دارند.

بسیاری از افراد شخصا احساس بی ارزشی، طرد شدن، دیده و شنیده نشدن و به طور کلی احساس نا امنی می کنند. آنها همچنین احساس بدگمانی و بی اعتمادی نسبت به آینده را گزارش می دهند.

امروزه افراد بیشتر در مورد موضوعات خاص نگران هستند، مانند: سیاست، مراقبت های بهداشتی و نا امنی های اجتماعی، البته تغییرات آب و هوایی و آزارهای جنسی نسبت به سالهای قبل استرس قابل توجهی ایجاد کردند.

بعضی از افراد از شنیدن هر اخباری خسته شده اند و فقط می خواهند زندگی شخصی خودشان را جلو ببرند، اما بسیاری دیگر دوست دارند که از اخبار کشور و جهان مطلع شوند، اما بازهم گزارش می کنند که شنیدن اخبار باعث اضطرابشان می شود. همچنین گروههای سنی مختلف، استرس های مختلفی را که به رسانه های خبری نسبت می دهند.

از اخبار فاصله بگیرید!

عصبانیت، ناامیدی و احساس عدم قدرت که ناشی از قرار گرفتن مداوم در معرض اخبار استرس زا است، می تواند واقعاً مانع از فعالیت های موثر و کارآمد شما شود.

پرداختن به سایر فعالیتها همچنین ممکن است کمک کند – اینگونه نه تنها مدتی ذهن خود را از سناریوهای منفی دور می کنید، بلکه به تنظیم احساسات تان نیز کمک می کنید. کارهای عقب افتاده تان را انجام دهید، کتاب بخوانید، برقصید، با خانواده و دوستان تان شروع به گفتوگو کنید، وارد طبیعیت شوید و برای مدتی تلویزیون تان را خاموش کنید.

همانطور که تحقیقات نشان داده است، مطالعه، ورزش، گوش دادن به موسیقی و تمرین مراقبه می توانند به کاهش استرس کمک کنند.

روی چیزهایی که تحت کنترل شماست متمرکز شوید!

بهترین راه برای مقابله با اضطراب ناشی از اخبار بد این است که روی چیزهایی که تحت کنترل تان است متمرکز شوید. برای مثال، اخبار جهانی منفی، در مورد جنگ یا تأثیر زلزله، سیل و طوفان ویرانگر، باعث می شود افراد احساس ناتوانی و شکست کنند.

اما شما می توانید به زعم خود موثر باشید، اگر احساس می کنید بیمار هستید ماسک بزنید، حتی اگر پزشک تان تشخیص سرماخوردگی ساده را داده است. می توانید هنگام احوال پرسی به دیگران یادآوری کنید که بهم دست ندهند و رو بوسی نکنند. می توانید مدام دستهایتان را بشورید تا از گسترش ویروس جلوگیری کنید.

در مورد اتفاقات بد دیگری که در جهان در حال رخ دادن است، می توانید در حفظ محیط زیست به طرق مختلف کوشا باشید، در انجمن خیرته کمک به سیل یا زلزله زده ها عضو شوید و …

تحقیقات نشان داده است که  داوطلب شدن در امور خیرخواهانه می تواند احساس بهزیستی فرد را تقویت کند، احساس هدف را دوباره زنده کند و حس هویت را در جامعه تقویت کند.

در جستجوی اخبار مثبت باشید!

اخبار بد خیلی سریع پخش می شوند و احتمال اینکه به گوش شما برسند بسیار زیاد است. اما اخبار خوب کجا هستند؟ یعنی هیچ خبر خوبی وجود ندارد؟ اگر اینطور فکر می کنید در اشتباه هستید. باید به دنبال اخبار خوب باشید تا آنها را ببینید و بخوانید، چون آنها برای رسانه سودآوری چندانی ندارند، پس زیاد برای انتشار آنها تلاش نمی کنند.

در حالی که ممکن است احساس کنیم وظیفه ما این است که بدانیم چه اتفاقی در جهان رخ داده است تا بتوانیم راهی برای رفع آن بیابیم، همچنین بسیار مهم است که بفهمیم چه چیزی به خوبی پیش می رود تا احساس انگیزه، امید و سر زندگی کنیم.

حداقل باید به اخباری توجه کنید که به دنبال ارائه ی راهکاری سازنده برای مشکل پیش آمده هستند، نه اخباری که نه تنها موثق نیستند، بلکه فقط به دنبال وحشت پراکنی و اضطراب هرچه بیشتر شما هستند تا آنها را دنبال کنید.

اخبار مثبت ایده های عملی ارائه می دهند. از طرفی شما با دنبال کردن اخبار مثبت، اثر اخبار منفی را خنثی می کنید.

همیشه هنگام پیگیری اخبار از خود بپرسید: پیگیری این اخبار به من چه کمکی خواهد کرد؟ آیا راهکاری سازنده را دربر دارد یا فقط به وحشت من دامن می زند؟

در ادامه بخوانید: