روانشناس، روانپزشک یا مشاور ؛ بهترین درمانگر برای شما کیست؟

روانشناس، روانپزشک یا مشاور هرکدام در حل چه مشکلاتی متخصص هستند؟ این سوالی است که بسیاری از افراد به دنبال پاسخی برای آن هستند. قبل از پاسخ به این سوال شما باید مطممئن باشید که مختصص های بهداشت روان را می شناسید. به عنوان مثال تفاوت بین روان شناس و روان پزشک، مددکار اجتماعی یا مشاور را می دانید. 

روانشناس، روانپزشک یا مشاور هر یک از این متخصص ها، خدمات بهداشت روان را ارائه می کنند. اما هریک تحصیلات متفاوتی داشته اند، همچنین بینش و تجربیات متفاوتی هم دارند. اما کدامیک از این متخصصان برای شما و نیازهایتان مناسب هستند؟

روان پزشکان

متخصصان روان پزشکی که در واقع پزشک هستند، در تشخیص و درمان بیماری های ذهنی یا روانی تخصص دارند. آنها 4 سال آموزش پزشکی دیده اند و می توانند دارو تجویز کنند. از این رو می توانند مشکلات جسمانی دخیل در ناراحتی های روانی را بهتر تشخیص دهند. روانپزشک ها به دلیل ریشه ی پزشکی ای که دارند، ناراحتی های روانی را “بیماری” روانی می دانند که عمدتا علل زیست شناختی دارند و بهترین راه درمان آنها دارو درمانی است.


همچنین بخوانید: چه زمانی باید به روانپزشک مراجعه کنیم؟ همه ی دانستنی ها درباره ی روانپزشکی


البته آنها در روان درمانی و صحبت درمانی هم تخصص دارند. اما اگر یک روانپزشک را انتخاب کرده اید، قبل از هرچیزی باید به این موضوع توجه داشته باشید که شما به دیدن یک پزشک می روید و درمان دارویی به احتمال خیلی زیاد در برنامه ی درمان شما خواهد بود. همچنین بخوانید: ۵ نکته که باید درباره داروهای ضد افسردگی بدانید!

روانشناسان

روانشناس با مدرک تحصیلی کارشناسی ارشد و دکتری، متخصصین روانشناسی هستند. آنها ذهن و رفتار انسان ها را مطالعه می کنند. از آنجایی که آنها آموزش پزشکی ندیده اند، قادر به تجویز دارو نیستند. پس در صورت لزوم بیمار را به یک روانپزشک ارجاع می دهند. آنها در مشاوره دادن، روان درمانی و گرفتن تست های روانشناختی که مشکلات عاطفی مختلفی را آشکار می سازند، تخصص دارند.


همچنین بخوانید: آیا چت کردن با روانشناس مفید است؟


روانشناسی حوزه ی بسیار وسیعی است و روانشناسان رویکرد های مختلفی دارند. پس اگر یک روانشناس را انتخاب کرده اید، باید به رویکردی که او به کار می گیرد توجه کنید. به عنوان مثال ممکن است رویکرد روانشناسی که انتخاب کرده اید رفتارگرایی (رویکردی که بر رفتارهای قابل مشاهده و تغییر و اصلاح آنها متمرکز است و هیچ توجهی به گذشته ی فرد ندارد) باشد، درحالی که شما نیاز دارید مسائل حل نشده در کودکی تان را رفع کنید. 

مشاوران

مشاوران می توانند به طیف وسیعی از مشکلات کمک کنند، از جمله افسردگی، اعتیاد و سوء مصرف مواد، افکار خودکشی، مدیریت استرس، مسائل مربوط به عزت نفس، مسائل پیری، سلامت عاطفی و خانواده، والدین و مشکلات مربوط به شغل، ازدواج یا روابط دیگر. آنها اغلب با سایر متخصصان بهداشت روانی همکاری می کنند.


همچنین بخوانید: روان درمانی آنلاین ؛ هرآنچه نیاز دارید در این باره بدانید! 


روانشناس های مشاور به طور سنتی با افرادی کار می کنند که بهنجار هستند و یا ناسازگاری های خفیفی دارند. کار آنها می تواند به صورت انفرادی یا گروهی صورت بگیرد. مشاوران هم گرایش های نظری و رویکرد های متفاوتی دارند. و در مراکز مختلفی مثل مدارس، بیمارستان ها، شرکت ها و دفاتر خصوصی … فعالیت می کنند.

مددکاران اجتماعی

مددکاران اجتماعی حرفه ای، به افراد، گروه ها یا جمعیت ها کمک می کنند ظرفیت کارکرد اجتماعی خود را بازیابند یا ارتقا دهند. همزمان سعی دارند وضعیت اجتماعی مناسبی برای تحقق این اهداف فراهم کنند.  ویژگی اصلی مددکاران اجتماعی درگیری شدید با زندگی و استرس های روزمره ی بیماران است. آنها بیشتر به خانه ها سرکشی می کنند و به محل کار یا به خیابان ها و اماکنی می روند که بیماران بخش اعظم زندگی خود را آنجا می گذرانند. مددکاران بیشتر نقش عملی دارند.

به عبارت دیگر آنها خدمات اجتماعی مربوط به بهداشت روان را ارائه می دهند، مدد کاران اجتماعی به مردم کمک می کنند تا در محیط کار به بهترین شکل عمل کنند و روابط خوبی داشته باشند و مشکلات شخصی و خانوادگی را حل کنند.


همچنین بخوانید: 6 مورد از مشکلات پست های روانشناسی اینستاگرام و درمانگران اینستاگرامی 


توصیه ی نهایی:

تجربه، تحصیلات و دانش به روز، چیزهایی هستند که یک مختصص بهداشت روان خوب دارا است. از طرفی همدلی، رازدای و پذیرش بی قید و شرط مراجع یک متخصص بهداشت روان را از بقیه متمایز و برجسته می کند. سعی کنید با توجه به مشکلی که با آن دست به گریبان هستید، متخصصی که برای شما مناسب است را انتخاب کنید.

اگر در روابط خانوادگی دچار مشکل شده اید، نباید به روانپزشک مراجعه کنید. و یا اگر حس می کنید که دچار نوسانات خلقی شدید هستید مراجعه به روانپزشک عاقلانه تر از مراجعه به مشاور است. 

سوالات و نظرات خود را با ما به اشتراک بگذارید.

در ادامه بخوانید: