در این مطلب قصد داریم به بررسی رازهای روانشناسی طراحی لوگو بپردازیم. تبلیغات ابزاری است که با قدرت و نیرو به دنیا حکومت می کند و مستقیم و غیر مستقیم به مردم می گوید که چه چیزی نیاز دارند یا چه می خواهند.

روانشناسی طراحی لوگو

راحت ترین راه برای ثبت یک نام تجاری یا برند در ذهن مردم، طراحی لگویی ساده، خلاقانه و به یادماندنی است. رازهای روانشناسی طراحی لوگو باعث می شوند که هر لوگو احساسات خاصی را در افراد ایجاد کند.  افراد زمانی که احساس خوشحالی، غم، هیجان، ایمنی و… می کنند، خرید می کنند و لوگو شما می تواند این احساسات را در افراد به ارمغان بیاورد.

شناخت مشتری یا مخاطب

افراد مختلف هنگام نگاه کردن به یک چیز یکسان هیجانات متفاوتی را تجربه خواهند کرد. اگر شرکت تان محصولاتی را برای جوانان ارائه می دهد، طراحی لوگوی شما باید بر روی جوانان تمرکز کند و چیزی روشن و تازه ارائه دهد.

اگر شما خدمات تجاری مهمی را ارائه می دهید، مخاطبان شما عمدتا افرادی میانسال هستند که یک رویکرد کاملا متفاوت را در طراحی لوگو برای شما ایجاب می کند.

در عین حال باید توجه کنید که لوگوی شما بیش از حد معطوف به گروه خاصی نباشد. به عنوان مثال اگر لوگوی شما خیلی به سمت افراد ثروتمند و یا نژاد و ملیت خاصی جهت دار باشد، می تواند واکنش های متفاوتی را از سوی افراد ایجاد کند.


همچنین بخوانید:۵ روش هوشمندانه برای یادگیری سریعتر و موفقیت در کسب و کار


ترند طراحی لوگو

در روانشناسی طراحی لوگو توجه مد روز که جوانان آن را دوست دارند، یک ایده عالی است. به این فکر کنید که چه چیزی مردم را هیجان زده می کند؟ می توانید از عناصر رایج استفاده کنید. اما این کار به تجزیه تحلیل نیاز دارد زیرا شما باید مطمئن شوید که لوگوی طراحی شده حداقل تا 2 سال جالب و جذاب است. (پیشنهاد میکنم حتما از دوستان هنرمند خود که در زمینه طراحی / نقاشی فعال هستند مشاوره بگیرید!)

به یاد داشته باشید زمانی که لوگوی تان را طراحی کردید و کارتان را شروع کردید، مردم شما را با آن نشان خواهند شناخت. پس تغییر کلی آن کار سختی خواهد بود.(گرچه بسیاری از برند های دنیا لوگو خود را در طی سالیان به روز رسانی کرده اند!) همچنین امری که کاملا واضح است، این است که مردم از اینکه فقط بخاطر لوگوی یک شرکت از خدمات و یا محصولات آن استفاده کنند، خسته خواهند شد. در صورتی که لوگوی شما بسیار عالی باشد فقط تا مدتی می تواند کیفیت پایین خدمات و یا محصولات شما را مخفی کند.

استفاده از فونت های منحصر به فرد

اگر لوگوی شما دارای کلمه است باید سعی کنید از فونت منحصر به فردی استفاده کنید. و فقط به استفاده از فونت های استاندارد موجود در  مایکروسافت آفیس بسنده نکنید. خلاق باشید آنها بسیار ساده اند و زیاد استفاده می شوند. فونت های مختلف در افراد احساسات مختلفی می آفرینند.

فونتی که کلمات را زیبا و گرد می نویسد در افراد ایجاد احساس ریلکسی و آرامی می کند. ولی فونت هایی که کلمات را زاویه دار و تیز می نویسد در افراد ایجاد انرژی و هیجان می کنند.

امتحان کردن فونت های تازه و جدید خوب است. اما مطمئن شوید که افراد قادر خواهند بود که آن را بخوانند، مخصوصا در مقیاس های کوچکتر.


همچنین بخوانید:۱۶ مشکل که کار آفرینان جوان با آنها مواجه خواهند شد !


لوگو باید ساده باشد

سهولت در درک لوگو در افراد ایجاد اعتماد می کند. لوگو هایی را که بیش از حد پیچیده هستند (متن زیادی دارند، مقدار زیادی از جزئیات غیر ضروری، فونت هایی که خواندن آنها دشوار است)، نمی توانند احساسات مثبتی را ایجاد کنند و افراد با دیدن آنها خسته و مضطرب خواهند شد. 

به یاد داشته باشید که اکثر شرکت های معروف و موفق جهان دارای لوگویی ساده هستند.

لوگو باید اصل و منحصر به فرد باشد

ماهیت لوگو با منحصر به فرد بودن و اصل بودن آن مشخص می شود. شما می توانید از الگوهای دیگر الهام بگیرید ولی نمی توانید آن را کپی کنید.  یک لوگو با منحصر به فرد بودن بهترین تاثیر را خواهد داشت. بهتر است از تصاویر و یا ویژوال ها استفاده نکنید.

انتخاب شکل و فرم مناسب

هدف اصلی هر لوگو، انتقال پیامی به مشتری در یک روش ساده اما جامع است.اشکال هندسی ساده در مورد ویژگی های اصلی یک شرکت چیزهای زیادی می گویند و می توانند برای انتقال پیام ها استفاده شوند.

  • دایره یک نماد جهانی به معنای صداقت، تداوم و کمال است. همچنین می تواند معنی اجتماع، روابط، دوستی و غیره را نشان دهد. لوگویی که دارای دایره است، یک شرکت را متحد، یکپارچه و جهانی توصیف می کند.
  • مربع و مثلث جدیت، ثبات و قابلیت اطمینان را انتقال می دهند.
  • خطوط عمودی باعث ایجاد احساس قدرت و خطوط افقی ایجاد احساس آرامش و ایمنی خواهند شد.

مرتبط: 5 سوال مهمی که قبل از شروع یک کسب و کار جدید باید از خود بپرسید!


انتخاب رنگ مناسب

انتخاب رنگ درست برای طراحی لوگو، همراه با شناخت گرافیکی و انتخاب فونت، می تواند ارتباطی با مشتریان پنهانی شما ایجاد کند و تاثیر عاطفی روی آنها بگذارد. بسیاری از شرکت ها بر اساس ترجیحات شخصی لوگوی شان را طراحی می کنند و در نتیجه پیام اشتباهی را به مشتریان و مخاطبان شان می فرستند.

در زمان خریدهای آنلاین، تلبغات و کمپین های بازاریابی طیف های خاصی از رنگ می توانند احتمال خرید را تا 80% افزایش دهند.در حالی که ادراک روانشناسی رنگ عمدتا ذهنی است، برخی رنگها تاثیر جهانی دارند.

رنگ آبی

روانشناسی طراحی لوگو

آبی محبوب ترین رنگ برای لوگو های کسب و کار است. این رنگ افراد را آرام می کند و در عین حال پیامی از اعتماد و موفقیت ارسال می کند. شرکت هایی که بسیارهم از هم متفاوت هستند، از این رنگ در لوگو هایشان استفاده می کنند. زیرا تقریبا هیچ احساسات منفی را به ارمغان نمی آورد.

رنگ سیاه

روانشناسی طراحی لوگو

 

سیاه در روانشناسی رنگ ها نشان دهنده ی قدرت و در طراحی لوگوها نشان دهنده ی قدرت کمپانی آن لوگو محسوب می شود. هر کمپانی و یا شرکتی که می خواهد قدرت خود را القا کند باید در طراحی لوگوی خود از رنگ سفید یا سیاه استفاده کند. به لوگوی ADIDAS و یا NIKE توجه کنید. رنگ وجود در لوگوی آنها باعث می شود که مردم این لباس ها را بخرند زیرا به آنها احساس قدرتمند بودن می دهد.

رنگ خاکستری

روانشناسی طراحی لوگو

خاکستری یک سایه خنثی دارد؛ این رنگ کمی سرد است و اغلب در لوگوها استفاده می شود، زیرا با بسیاری از رنگ های دیگر همخوانی دارد. با این وجود به لحاظ معنا بسیار به رنگ سیاه شباهت دارد. خاکستری قدرت و فروتنی را همزمان به نمایش می گذارد. این رنگ اغلب توسط شرکت های قدرتمند مورد استفاده قرار می گیرد که محبوبیت بالایی دارند.

رنگ سفید

سفید نشان دهنده خلوص در روانشناسی رنگ ها است و احساس کمال، سادگی و بی گناهی را ایجاد می کند. سفید همیشه با رنگ های دیگر استفاده می شود، بنابراین مهم است که آن ها را درست انتخاب کنید. 

رنگ سبز

روانشناسی طراحی لوگو

 سبز بیانگر زندگی و تجدید حیات است و رنگ احترام و صلح است که اغلب با امور مالی، ایمنی و طبیعت مرتبط است. سبز محبوب ترین رنگ در بین برندهای سازگار با محیط زیست است. علاوه بر این، سبز اغلب توسط شرکت هایی که با نرم افزار های کامپیوتری، بهداشت، طبیعت، غذا و ورزش و تجهیزات کمپینگ کار می کنند، استفاده می شود.

رنگ قهوه ای

روانشناسی طراحی لوگو

قهوه ای نشانگر طبیعت است (چوب یا خاک) که به خوبی ها و مزایا اشاره دارد. این یک رنگ گرم است که توجه زیادی را جذب نمی کند، اما ایجاد احساس هماهنگی و سادگی می کند. همچنین می تواند تصویری عاطفی از مسئولیت و جدیت ایجاد کند.به همین دلیل است که بسیاری از شرکت های ساخت و ساز، شرکت های حقوقی، آژانس های املاک و دیگر سازمان ها در لوگو و نام تجاری خود از آن استفاده می کنند.

رنگ زردروانشناسی طراحی لوگو

زرد یک رنگ خیره کننده است و اغلب برای جلب توجه مورد استفاده قرار می گیرد، زیرا چشم انسان آن را قبل از هر چیز دیگری می بیند. این رنگ احساسات شادی ایجاد می کند و اغلب به صورت ساده یا کمی کودکانه در نظر گرفته می شود. مناسب ترین کاربرد آن در کسب و کارهای خانوادگی مانند پارک های آب، رستوران های خانوادگی، اسباب بازی ها و غیره است.

رنگ قرمز

روانشناسی طراحی لوگو

قرمز یک رنگ قوی است و می تواند احساسات قوی را بیدار کند. این رنگ می تواند علاقه و تمایل به هر چیزی را جذب یا تقویت کند. بسیاری از رستوران ها از هاله های نور قرمز استفاده می کنند، زیرا قرمز تمایل قوی مشتری برای خوردن را برانگیخته می سازد. این رنگ همچنین تحرک و انرژی را نشان می دهد.

استفاده از روانشناسی طراحی لوگو در کسب و کار شما تاثیر مثبت و خارق العاده ای خواهد داشت، پس اصلا آن را دست کم نگیرید.

در ادامه بخوانید: رازهایی که زبان بدن در محیط کار درباره ی شما افشا می کند!