روزه گرفتن متناوب یا رژیم فستینگ راهی جدید برای کاهش وزن در میان زنان

این روزها روزه داری متناوب یا رژیم فستینگ خیلی مرسوم شده است. برخلاف سایر رژیم های غذایی که به شما می گویند چه چیزهایی بخورید، در روزه گیری متناوب زمان خوردن غذاست که مهم است. به این صورت که شما در بازه های زمانی خیلی کوتاه غذا نمی خورید و وعده های غذایی تان بسیار کوچک است.

این روزه داری متناوب یا رژیم فستینگ در عین ساده بودن به شما کمک میکند میزان کالری دریافتی بدن در روز را کاهش داده، وزنتان را کم کنید، و ریسک بیماری هایی مانند دیابت و بیماری های قلبی را کاهش دهید.


همچنین بخوانید: فواید روزه گرفتن ؛ 8 دلیل علمی برای اثبات مفید بودن روزه


لازم به ذکر است که بر اساس تحقیقات انجام شده رژیم غذایی روزه گیری متناوب برای مردان کاربردی تر و مفید تر است تا زنان. بر همین اساس گفته شده که زنان باید راه متفاوتی را در پیش بگیرند.

در این نوشته ی کوتاه راهکارهایی در نظر گرفته شده تا هر کسی بتواند از روزه متناوب یا رژیم فستینگ بیشترین استفاده را ببرد. پس تا انتها با من و وارونه همراه باشید.

روزه داری متناوب چیست؟

روزه گیری متناوب نوع خاصی از غذا خوردن است که در آن فرد در بازه های خاص زمانی روزه دارد. پس از شکستن روزه در بازه ی زمانی کوتاه فرد به صورت عادی غذا می خورد.

معروف ترین مدل های این رژیم غذایی که این روزها خیلی هم طرفدار دارد، شامل روزه گیری یک روز در میان (یعنی 16 روز در یک ماه)، روزه گیری ساعتی، روزه گیری روزانه، و روزه گیری دو روز در هفته. واژه ی روزه گیری متناوب در حالت عام به تمام این مدل های کاربردی اشاره میکند.

برخلاف سایر رژیم هایی مطرح، روزه گیری متناوب به دنبال میزان کالری مصرفی و نوع غذایی که در روز میخورید نیست. در این رژیم غذایی تعداد وعده های غذایی شما و زمان غذا خوردن است که اهمیت دارد. به همین خاطر گفته می شود که روزه گیری متناوب بیشتر از اینکه رژیم باشد، نوعی سبک زندگی است.


همچنین بخوانید: روزه گرفتن باعث بهبود متابولیسم می شود!


به همین خاطر ست که این روزها خیلی از مردم دنیا از این رژیم برای کاهش وزن استفاده می کنند. چرا که هم خیلی راحت است و هم خیلی سریع چربی های بدن را کاهش داده و موجب لاغری می شود.

لاغری و کاهش وزن برابر است با کاهش ریسک ابتلا به بیماری هایی قلبی و دیابت، حفظ توده های عضلانی و سلامت روانی بهتر و بیشتر.

البته نکته ی مثبت دیگری هم هست. روزه گیری متناوب کمک میکند تا زمانی که در آشپزخانه صرف میکند به حداقل ممکن برسد. چرا که با این رژیم تعداد وعده های غذایی کم و طبخ اکثر غذاها ساده است.

رژیم فستینگ ؛ متفاوت برای زنان و مردان

هماطور که قبلا هم گفته شد این رژیم غذایی برای مردان کاربردی تر از زنان است. براساس تحقیقات انجام شده سه هفته روزه گیری متناوب در زنان، کنترل قند خون را مشکل تر میکند. این در حالی است که چنین تاثیرتی در مردان مشاهده نشده است.

خیلی از زنان که تجربه ی این روزه گیری را داشته اند گفته اند که حتی دوره های عادت ماهیانه شان هم تحت تاثیر این رژیم تغییر کرده است. جای تعجب هم نیست. این اتفاقات همگی واقعی هستند. چرا که بدن خانم ها به تغییر در میزان کالری بسیار حساس است.


همچنین بخوانید: 8 روش آسان برای رهایی از چربی شکم که واقعا موثرند!


بر همین اساس وقتی میزان کالری دریافتی بدن در زنان کم می شود، قسمتی از مغز که ما آنرا با نام هیپوتالاموس می شناسیم به شدت تحت تاثیر قرار می گیرد. تاثیر بر غده ی هیپوتالاموس به نوبه ی خود موجب می شود که غده ی محرک جنسی هم تحت تاثیر قرار بگیرد. این یعنی هورمون های تولید مثلی مانند ال اچ و اف اس اچ تحت تاثیر قرار بگیرد.

تغییر در ترشح این دو هورمون یعنی تغییر در عملکرد هر دو تخمدان. و در نهایت تمام این عوامل در کنار هم موجب می شود که شما عادت ماهیانه نامنظمی داشته باشید. از دیگر عوارض تغییر در عملکرد هورمون ها نازایی و پوکی استخوان است.

لازم به ذکر است که هیچ تحقیق انسانی دراین زمینه انجام نشده است اما آمار و ارقام نشان می دهد که 3 تا 6 ماه رژیم روزه گرفتن متناوب آنهم به صورت یک روز در میان موجب کاهش سایز تخمدان ها و نامنظم شدن دوره ی عادت ماهیانه ی خانم ها می شود.

بر همین اساس است که گفته می شود خانم ها باید از روش متفاوت تری از این نوع رژیم استفاده کنند. مثلا میتوان زمان و روز های غذا نخوردن در این رژیم غذایی را کوتاه تر کرد!

در ادامه بخوانید: 

عجیب ترین راهکارهای کاهش وزن که می توانند واقعا کارساز باشند!