بله درست متوجه شدید روزه گرفتن باعث بهبود متابولیسم می شود سیستم گوارش روزانه انرژی زیادی مصرف می کند و زمانیکه این انرژی را مصرف می کند، در حال رقابت با دیگر ارگان های بدن مانند مغز، سیستم ایمنی بدن ،ماهیچه ها و… برای دریافت انرژی بیش تر است.

روزه گرفتن به مدت 16 ساعت در طول روز باعث استراحت سیستم گوارش و در نتیجه رسیدن انرژی به طور کافی به دیگر ارگان های بدن می شود. به همین دلیل سیستم گوارش وقت کافی برای استراحت و در نتیجه بهبود خود پیدا می کند و از این جهت روزه گرفتن باعث بهبود متابولیسم می شود البته این موضوع برای افراد مبتلا به بیماری های مزمن صدق نمی کند.


همچنین بخوانید: چگونه در ماه رمضان انرژی خود را حفظ کنیم؟


تغذیه نامناسب می تواند علت هیپوگلیسمی باشد!

افراد دچار دیابت که انسولین مصرف می کنند، نباید به مدت طولانی گرسنه بمانند و روزه گرفتن برای آن ها خطرناک است. همچنین افراد مبتلا به هیپوگلیسمی -یعنی کسانی که دچار افت ناگهانی قند خون می شوند- نیز نباید روزه بگیرند. اما این بدان معنی نیست که افراد مبتلا به هیپو گلیسمی نباید در تمام عمر روزه بگیرند، اگر آن ها تحت درمان قرار گیرند می توانند به راحتی مانند سایر افراد روزه بگیرند. 

روزه می تواند فرصتی برای تغییر عادات غذایی باشد

افراد مبتلا به بیماری های قلب، کلیه، فشار خون و یا کسانی که به طور مداوم دارو مصرف می کنند، باید با پزشکان خود مشورت کنند و تصمیم بگیرند که می توانند روزه بگیرند و یا خیر. همچنین توصیه می شود زنان باردار و شیرده نیز نباید به مدت طولانی گرسنه بمانند. اما اگر فردی دچار مشکلات پزشکی نباشد روزه گرفتن می تواند دارای فواید بسیار برای بدن انسان باشد.


همچنین بخوانید: نکاتی مهم در ماه مبارک رمضان برای تغذیه و سلامت روزه داران


علاوه بر فواید معنوی و مبارزه با نفس، روزه گرفتن می تواند باعث تغییر در عادات تغذیه ای نامناسب فرد نیز شود. مشکل اینجاست که وضعیت گرسنگی طولانی بدون فرصت انطباق می تواند ناامید کننده باشد. به منظور ساده تر شدن روزه گرفتن، می تواند قبل از شروع ماه مبارک رمضان وعده های غذایی خود را کاهش دهید تا انطباق بیشتری داشته باشید.

این توصیه ها سلامت روده را در حین روزه گیری محافظت می کند:

-در وعده افطار بهتر است از غلات استفاده کنید، گندم، لوبیا، کینوا و… موادی هستند که می توانید به راحتی از آن ها در وعده افطار خود استفاده کنید.

-باید مواد غذایی را به خوبی بجوید و از مایعات استفاده کنید.

-نیاز بدن به مواد قندی را باید از میوه و یا میوه های خشک تامین کنید و تا می توانید سبزیجات مصرف کنید.

-تخم مرغ منبع پروتئین با کیفیتی است و به راحتی قابل هضم می باشد. بهتر است در وعده سحر از تخم مرغ استفاده کنید.

-غذاهای حاوی اینولین غذاهای غنی از پروبیوتیک هستند؛ و باعث ترویج سلامت روده و تسکین دهنده اند. اینولین همچنین در برخی از سبزیجات یافت می شود. اینولین در پیاز، سیر، چغندر، مارچوبه، زردچوبه یافت می شود.

– اگر فرد از مشکلات گوارشی رنج می برد، می تواند از سرکه سیب خانگی بهره مند شود.

-همچنین به جای خوردن سبزیجات خام از سبزیجات پخته شده استفاده کنید و در سفره خود از ترشی، کفیر و ماست استفاده کنید.

-اگر از مشکل نفخ رنج می برید، می توانید از زیره استفاده کنید. همچنین زیره باعث کاهش وزن نیز می گردد.

در ادامه بخوانید: خوردنی هایی که در ماه مبارک رمضان باعث رفع بوی بد دهان می گردد !