در این مطلب می‌خواهیم روش‌های تقویت سیگنال مودم بی سیم را برایتان شرح دهیم، با ما همراه باشید. روش‌های تقویت سیگنال مودم بی سیم بسیار ساده اند. قطعا کمتر افرادی هستند که از مودم اینترنت در خانه خود بهره نگیرند. بیشتر کاربران مودم بی سیم ممکن است گاهی با مسئله سیگنال پایین دستگاه روتر خود رو به رو شوند و این موضوع بی شک رنج آور است. بنابراین نیاز بوده تا به تقویت سیگنال مودم بی سیم پرداخت.


همچنین بخوانید:

نحوه‌ی افزایش سرعت وای‌فای ؛ چرا اینترنت من همیشه کند است؟ 

وای فای دایرکت چیست؟ با آن آشنا شوید!


در این بین اگر با چنین مسئله‌ای رو به رو شدید، ما در این مطلب قصد داریم شما را با روش‌هایی جهت تقویت سیگنال مودم بی سیم آشنا سازیم. در واقع با دانستن این اطلاعات می‌توانید از مودمی سریع و با سیگنال قوی برخوردار شوید.

به هر حال برای کسب جزئیات بیشتر در مورد روش‌های تقویت سیگنال مودم بی سیم با ما همراه باشید.

 

روش های ارتقا سیگنال مودم بی سیم

  • ارتقای روتر به نسخه 802.11ac یا 802.11ax
  • جابه‌جا کردن جای روتر
  • انتقال به وایرلس مش
  • تقویت دریافت کننده و آنتن مودم
  • بهره گیری از توسعه دهنده وای فای
  • تقویت کننده وای فای دستی ایجاد کنید

ارتقای روتر به نسخه 802.11ac یا 802.11ax

ارتقای روتر، یکی از بهترین روش‌ها به منظور تقویت سیگنال وای فای است. اگر هنوز در حال استفاده از یک روتر 802.11g یا 802.11n هستید، با بهترین کیفیت سیگنال ممکن کمی فاصله دارید. استانداردهای بی‌سیم، مخصوصا اگر روی روترهای قدیمی سوار شده باشند، قادر به تولید سیگنال‌هایی توانمند نیستند. به همین دلیل در حال حاضر، استاندارد مورد استفاده در دستگاه تولیدکننده امواج وای فای باید 802.11ac باشد.

اما در زمان بهره بردن از استاندارد 802.11ac، پهنای باند به 1.13 گیگابیت بر ثانیه (حدود 165 مگابایت بر ثانیه) افزایش پیدا خواهد کرد، هر چند محدوده تحت پوشش در آن یکسان است. این موضوع نشان می‌دهد برای تقویت سیگنال وای فای اولین قدم توجه به استاندارد پیاده‌سازی شده در روتر بی‌سیم است.

سازمان IEEE، استانداردهای وایرلس را هر چند سال یک مرتبه ارتقا می‌دهد. جدیدترین استاندارد متداول مورد استفاده کنونی 802.11ac بوده و از سال 2014 شاهد استفاده از آن در روترها هستیم.


همچنین بخوانید: تفاوت فناوری ADSL و VDSL چیست؟


همانند سایر استانداردهای وای فای جدید معرفی شده در مقایسه با قبل، توان عملیاتی مجددا در 802.11ax افزایش پیدا کرده است. این مرتبه وسعت و منطقه تحت پوشش نیز بهبود پیدا کرده و تعداد دستگاه‌هایی که روتر بی‌سیم می‌تواند در آن واحد با آن‌ها ارتباط برقرار کند، بیشتر شده است. یکی دیگر از تغییرات جدیدترین استاندارد که به تقویت سیگنال وای فای کمک شایانی خواهد کرد، افزایش تعداد کانال‌های موجود در شبکه وایرلس است. این استادارد از 256 زیر کانال به منظور مدیریت تراکم شبکه استفاده می‌کند.

جابه‌جا کردن جای روتر

قرار دادن روتر زیر پله‌ها، داخل کابینت یا پشت توده‌ای فلز، شدیدا روی عملکرد آن تاثیر می‌گذارد. بعید نیست نیاز به تقویت سیگنال وای فای تنها با جابه‌جا کردن محل قرارگیری روتر وایرلس برطرف شود. پس تا می‌توانید اشیای اضافی را از سر راه آن بردارید تا آزادانه، موج‌های الکترومغناطیسی را گسیل کند.

با این حال تا جای ممکن سعی کنید روتر را در مرکز خانه، در جایی آزاد خارج از محفظه‌ای خاص، قرار داده و اطراف آن را خالی کنید. بعید نیست برای انتقال روتر به منظور تقویت سیگنال وای فای نیازمند خرید کابل‌ها و سیم‌های طولانی‌تری باشید، اما در این راه خساست به خرج ندهید.

انتقال به وایرلس مش

وجود یک شبکه مش وایرلس خانگی، کاربر را از وجود سیگنال‌های دارای توان عملیاتی بالا در سرتاسر خانه خاطر جمع خواهد کرد. در شبکه‌های مش، از بیش از یک دستگاه شبکه به منظور افزایش محدوده پوشش‌دهی در کنار بالا بردن توان سیگنال در سرتاسر منطقه مورد نظر، استفاده می‌شود. با تقویت سیگنال وای فای به این روش، در زیر پله خانه، سیگنال‌هایی قدرتمند همانند زمان قرارگیری در طبقه دوم خانه، دریافت خواهید کرد.

اگر درباره نحوه ارتقای شبکه بی‌سیم خانگی خود به یک شبکه وای فای مش اطلاعات کافی ندارید، از گوگل کمک بگیرید. نحوه انجام این کار را در آینده، به طور مفصل در مطلبی شرح خواهیم داد.

تقویت دریافت کننده و آنتن مودم

روتر وایرلس دارای یک آنتن بوده و از آن به منظور پخش کردن امواج وای فای در محیط پیرامون استفاده می‌کند. موازی با تلاش برای ارتقا به استاندارد 802.11ac یا حتی 802.11ax، باید ارتقای آنتن روتر را نیز مد نظر داشته باشید. این کار مزایای زیر را دارد:

  • افزایش محدوده برادکست: امکان اتصال به وای فای از هر اتاقی در خانه یا حتی چند متر آن طرف‌تر از منزل در کوچه و خیابان، یک نعمت است!
  • کنترل برادکست: یک آنتن قدرتمند دارای توان انتشار امواج در همه جهات، در مقایسه با آنتن‌های دارای جهت، ارجحیت محض دارد. با استفاده از این نوع آنتن‌ها می‌توان روی جهت پخش شدن سیگنال‌ها کنترل داشت.
  • سرعت وای فای بالاتر: علاوه بر افزایش محدوده تحت پوشش، تقویت سیگنال وای فای از طریق ارتقای آنتن سبب خواهد شد به پهنای باند بیشتری دسترسی پیدا کرده و اینترنتی پایدارتری داشته باشید.

 حتی اگر از بهترین روترهای وایرلس نیز استفاده کنید، در صورت قدیمی بودن دریافت‌کننده‌های امواج داخل گجت‌های مورد استفاده، نخواهید توانست از حداکثر توان روتر بهره ببرید.

بهره گیری از توسعه دهنده وای فای

 

اگر دارای یک روتر بی‌سیم پشتیبانی‌کننده از استاندارد 802.11ac بوده و هنوز از مشکل ضعف سیگنال رنج می‌برید، می‌بایست دست به دامن یک توسعه‌دهنده شوید. با استفاده از این دستگاه‌ها می‌توان بدون نیاز به کابل کشی‌های اضافی یا خرید دستگاه‌های شبکه پیچیده، محدوده تحت پوشش شبکه بی‌سیم خانگی را افزایش بدهید. اغلب اکستندر یا همان تکرارکننده‌ها به صورت پلاگ اند پلی کار می‌کنند، به همین دلیل اضافه کردنشان به شبکه وایرلس کنونی، کوچک‌ترین زحمت و دردسری نخواهد داشت.

این نوع دستگاه‌ها، بر اساس نحوه سیم‌کشی برق منزل، خوب یا بد عمل خواهند کرد. پس اگر دارای منزلی قدیمی با سیستم سیم‌کشی ضعیف هستید، تقویت سیگنال وای فای به این روش چندان جوابگو نخواهد بود. در این شرایط باید به سراغ اکستندر وای فای بروید. این دستگاه‌ها خیلی ساده، سیگنال‌ها را دریافت کرده و بعد از تقویت، دوباره در محیط گسیل می‌کنند، گویا در محل قرارگیری تکرارکننده، یک روتر بی‌سیم دیگر قرار دارد.

تقویت کننده وای فای دستی ایجاد کنید

یکی از جالب‌ترین روش‌ها برای تقویت سیگنال وای فای، استفاده از یک تقویت‌کننده آنتن دست‌ساز است. این وسیله را اغلب می‌توان خیلی سریع با استفاده از ابزار و وسایل موجود در منزل ایجاد کرد. در ویدیوی زیر نحوه انجام این کار توضیح داده شده است.

با تمام این تفاسیر می‌توانید به تقویت سیگنال مودم وای فای یا شبکه بی سیم خود بپردازید.

در ادامه بخوانید: 

سرعت اینترنت 5g واقعا چقدر است؟