مطالعات جدید نشان می دهد این روش ساده می تواند تا 15 درصد باعث تقویت حافظه شما شود !پازل، حل جدول و ورزش از عادت ها و تمرین هایی هستند که باعث تقویت حافظه و سلامت مغز می شوند. اما اگر بخواهید مغزتان را واقعا تقویت کنید، ممکن است بخواهید یک نکته ساده را به قلبتان بسپارید و این چیزی نیست جز آنچه در مدرسه یاد گرفته اید.

محققان دانشگاه واترلو در کانادا کشف کرده اند که ساده ترین راه برای بهبود حافظه ممکن است چه چیزی باشد. تحقیقات آنها، که اخیرا در نشریه “Memory” منتشر شده، نشان می دهد که خواندن با صدای بلند می تواند توانایی یادآوری شما را تا 15 درصد افزایش دهد!


همچنین بخوانید:با مواد غذایی برای تقویت حافظه و افزایش تمرکز آشنا شوید !


در این پژوهش، دانشمندان از 95 شرکت کننده خواستند تا چهار روش برای یادگیری اطلاعات کتبی را امتحان کنند: خواندن در سکوت، شنیدن خواندن دیگری، خواندن با صدای بلند و گوش دادن به صدای ضبط شده خودشان. و اما نتیجه چه بود؟ شرکت کنندگانی که اطلاعات را با صدای بلند خواندند، بهترین میزان نگهداری و یادگیری را نشان دادند ، در واقع 5 تا 15 درصد سرعت یادگیری آنها افزایش یافته بود.

کولین مک لود، روان شناس و محقق این پژوهش می گوید : “اطلاعاتی را که میخواهید به یاد بیاورید با صدای بلند بگوید در نتیجه احتمال بیشتری برای یادآوری آنها دارید. بله، این ساده است!” 

دانشمندان می گویند که اثر ترکیبی سخن گفتن و شنیدن سخنان خود، کلید تقویت حافظه است. این روش “اثر تولید”  ( the production effect) نام دارد. خواندن با صدای بلند به مغز ما اجازه می دهد که این اطلاعات را در حافظه طولانی مدت ذخیره کند.


همچنین بخوانید:آیا استرس باعث اختلال در حافظه و کوچک شدن حجم مغز در میانسالی خواهد شد؟


یادگیری و تقویت حافظه تا 15 درصد شاید در ابتدا چیز بزرگی نباشد و حتی نتیجه این تحقیقات به نظرتان کوچک باشد ! اما در دراز مدت تاثیر این روش را درک خواهید کرد و به یاد داشته باشید این روش ساده و سریع بسیار به صرفه تر از رفتن به کلاس ها و درمانگاه ها برای جلوگیری از زوال حافظه یا تقویت آن بوسیله داروهای شیمیایی است.

پس اگر مطالعه ندارید حتما سعی کنید کتاب خواندن را آغاز کنید و حتما حتما این کار را با صدای بلند انجام دهید.

در ادامه بخوانید :