با 5 روش طبیعی کلاژن سازی پوست در خدمت شما هستیم. کلاژن معمول ترین پروتئین موجود در بدن است که در تاندون ها، چربی ها و رباط ها وجود دارد. و به اندام های ما کمک می کند تا در کنار هم قرار گیرند و برای استحکام ساختار استخوان بسیار مهم است. هنگامی که سطح کلاژن سالم است، سلولهایی که حاوی کلاژن هستند ظاهری قوی و جوانانه به خود می گیرند.



الاستین نوعی دیگر پروتئین در بدن است. الاستین در جاهایی از بدن که منقبض می شود، مانند شریان ها و ریه ها یافت می شود. این امر به دلیل ویژگی برجسته الاستین است: امکان جابجایی در محل و حفظ شکل اصلی آن. الاستین و کلاژن هر دو پروتئین موجود در پوست هستند. آنها با هم به پوست، بافت و شکل می دهد. پوستهایی که سطح سالم کلاژن و الاستین دارند، نه تنها جوان تر، بلکه قوی تر هستند.

نکته جالب در مورد کلاژن این است که تحریک رشد آن باعث ایجاد اثر دومینو می شود. هرچه کلاژن سازی بیشتری داشته باشید، بدن تان بیشتر قادر به تولید و نگهداری آن خواهد بود. در ادامه 5 روش طبیعی کلاژن سازی پوست را برایتان شرح خواهیم داد.

آلوئه ورا

ژل آلوئه ورا مدتهاست که برای بهبود و تسکین زخم ها مورد استفاده قرار می گیرد. استفاده از آلوئه ورا در درمان بریدگی ها و سوختگی ها به این دلیل است که گیاه آلوئه ورا باعث افزایش تولید کلاژن می شود که بصورت موضعی یا حتی خوراکی مصرف شود. این خاصیت تحریک کننده رشد سلول می تواند به تقویت تولید کلاژن در پوست شما کمک کند. آلوئه را می توان به صورت خالص یا در بسیاری از محصولات موجود در بازار که حاوی آن هستند، مستقیماً روی پوست بمالید. حداقل یک مطالعه معتبر نشان می دهد که مصرف مکمل خوراکی آلوئه ورا باعث بهبود کیفیت پوست می شود.



غذاهای غنی از ویتامین C

ویتامین C برای سنتز اسید هیالورونیک بسیار مهم است. اسید هیالورونیک برای سرعت بخشیدن به زمان ریکاوری و تسکین درد مفاصل مفید است. بدون مقادیر کافی ویتامین C، بدن تان به طور کامل از مزایای غذاهای حاوی اسید هیالورونیک بهره مند نخواهد شد. 

یک مطالعه می گوید که اسید هیالورونیک می تواند به تقویت تولید کلاژن در بدن انسان کمک کند. اسید هیالورونیک به طور طبیعی در بدن یافت می شود، اما با افزایش سن کاهش می یابد. خوردن غذاهای سرشار از ویتامین C و اسیدهای آمینه می تواند باعث افزایش سطح اسید هیالورونیک و کلاژن در بدن شود، زیرا هر دو برای پوست مهم هستند. غذاهایی مانند پرتقال، فلفل قرمز، کلم، جوانه بروکسل، کلم بروکلی و توت فرنگی سرشار از ویتامین C هستند. اسید هیالورونیک غلیظ را می توان در داروخانه خریداری کرد.

جینسینگ

اثرات ضد پیری گیاه جینسنگ به خوبی ثابت شده است. جینسنگ بدون ایجاد عوارض جانبی که بسیاری از داروهای شیمیایی ایجاد می کنند به پوست جذب می شود و به پوست کمک می کند تا شکل اصلی خود را حفظ کند. همچنین مشخص شده است که باعث تقویت رشد کلاژن می شود. مطالعات نشان داده اند جینسنگ در محافظت از پوست در برابر آسیب اشعه ماوراء بنفش خورشید توانایی خوبی دارد. آنتی اکسیدان هایی که هنگام مصرف مکمل جینسنگ یا نوشیدن چای حاوی جینسنگ وارد جریان خون شما می شوند، می توانند از سلولهای سالم محافظت کرده و در درخشش پوست نقش داشته باشند.

برگ گیشنیز

این ماده حاوی ویتامین C است، که با افزایش تولید کلاژن ارتباط دارد. گیشنیز حاوی اسید لینولنیک است که به عنوان یک منبع ضد پیری برای پوست مورد مطالعه قرار گرفته است. اسید لینولنیک حاوی آنتی اکسیدان هایی است که با رادیکال های آزاد در جریان خون، که سلول های سالم پوست را تجزیه می کنند، می جنگند. عصاره گیشنیز را می توان به عنوان ماده سم زدا به صورت خوراکی خریداری و تهیه کرد.

جلبک

مواد تشکیل دهنده گیاهان دریایی به عنوان بخشی از روتین های زیبایی روز به روز محبوب تر می شوند. به این دلیل که بیشتر آسیب های پوستی در اثر “اکسیداسیون” ایجاد می شود – قرار گرفتن پوست در معرض عناصری مانند آلودگی، که می تواند به رشد سلول آسیب برساند. جلبک ها از اکسیداسیون و از بین رفتن کلاژن یا خاصیت ارتجاعی پوست جلوگیری می کنند. جلبک ها در بیشتر فروشگاه های مواد غذایی بهداشتی به شکل مکمل های خوراکی موجود است.

چه کاری را نباید بکنیم؟

اگر می خواهید پوست تان جوان تر و سالم تر به نظر برسد، از قرار گرفتن در معرض آفتاب یا برنزه کردن خودداری کنید. سیگار کشیدن همچنین می تواند پیری زودرس پوست را به همراه داشته باشد. استفاده از ضدآفتاب یکی از راه های حفظ درخشش و سلامت پوست است.

برخی مکمل های کلاژن دارای عوارض جانبی هستند. شایع ترین آنها تولید بیش از حد کلسیم، واکنش های آلرژیک و درد مفاصل است. اگر به غذاهای دریایی یا فرآورده های گوشتی واکنش آلرژی دارید، در مصرف هر نوع مکمل کلاژن بسیار مراقب باشید.

نتیجه گیری

اگرچه ظاهر جوان بسیار ارزشمند است، زیبایی فقط در اعماق پوست نیست. پوست سالم نشانگر احساس بقیه ی اعضای بدن است. هیچ راهی برای حذف کامل علائم پیری پوست وجود ندارد. محافظت از پوست در حالی که سالم است بسیار ساده تر از تلاش برای ترمیم آن است. تقویت کلاژن به طور طبیعی نه تنها ظاهر ما بلکه سلامت کلی مان را بهبود می بخشد.