روش هایی برای درمان کم خونی !بی حالی ، عدم تمرکز ،خواب آلودگی ،تپش قلب ،ریزش موها همه نشانه های کم خونی هستند.کم خونی به خصوص در زنان در سنین باروری بسیار مشاهده می شود.و در صورت عدم درمان ممکن است مشکلات زیادی را برای سلامت فرد ایجاد کند.اما چگونه می توانیم کم خونی را درمان کنیم ؟ 

روش هایی برای درمان کم خونی

امروزه کم خونی یکی از بزرگ ترین بیماری هایی است که در سرتاسر جهان مردم با آن مواجه می شوند.بیش از 2 میلیارد نفر در جهان، به عبارت دیگر بیش از 30 درصد از جمعیت جهان از کم خونی رنج می برند.به خصوص کم خونی در زنان بیش تر دیده می شود.


همچنین بخوانید :


بر اساس مطالعات انجام شده در ایزان از میان هر 4 زن 3 نفر آن ها دچار کم خونی هستند.دلایل کم خونی در زنان عادت ماهانه و همچنین زایمان است.کم خونی یک بیماری نیست بلکه علامتی است که نشان دهنده برخی از بیماری هاست و یا در صورت عدم درمان خود ممکن است سبب برخی از بیماری ها گردد.

روش هایی برای درمان کم خونی

کم خونی باید در زنان یائسه و مردان بیش تر مورد توجه قرار گیرد .زیرا در این دو گروه می تواند نشان دهنده خونریزی و مشکلات معده باشد.به همین دلیل کم خونی می تواند نشانه ای از بیماری سرطان معده نیز باشد.حتی می توان گفت اولین سیگنال از این بیماری کم خونی است.

اگر دچار این مشکلات هستید به پزشک مراجعه کنید 

  • رنگ پریدگی
  • بی حالی ، خستگی زود رس
  • تپش قلب
  • ریزش مو
  • شکستگی و ضعیف بودن ناخن ها 
  • بی  میلی
  • عصبانی بودن
  • مشکلات خواب 

درمان را نباید تا نیمه رها کرد !

در درمان، کمبود آهن با استفاده از خوراکی و در بعضی موارد با بارگذاری داخل وریدی تکمیل می شود.از آنجاییکه کم خونی به دلایل بسیاری توسعه یافته است، شناسایی عوامل ایجاد کننده و شروع درمان ضروری است.درمان کم خونی در یک دوره 3-6 ماهه باید صورت گیرد.برای نتیجه گیری بهتر در درمان کم خونی حتما ضروری است که درمان تا آخرین مرحله صورت گیرد و رها نشود.

مصرف گوشت قرمز و کاهش چای 

علاوه بر مصرف کردن دارو ، تغذیه نیز نقش مهمی در درمان کم خونی دارد.از این رو گوشت قرمز بهترین منبع آهن خون است که باید در هفته دو بار مصرف شود.سبزیجات سبز مانند اسفناج ،کلم و بروکلی باید مصرف شود.حبوبات خشک مانند عدس قرمز، لوبیا و نخود را نباید از رژیم غذایی خود حذف کنید.یکی دیگر از دلایل مهم کمبود آهن و کم خونی مصرف چای است.مواد موجود در چای باعث از بین رفتن آهن خون می شود.به همین منظور باید در روز بین 2-3 استکان و به مدت 1-1.5 بعد از غذا مصرف شود.