21 راهکار مختلف برای بالا بردن انگیزه

یکی از دلایلی که موجب می شود ما انسان ها به اهدافمان نرسیم نبود انگیزه برای شروع و ادامه دادن است. خوشبختانه راه های بسیار زیادی برای بالا بردن انگیزه وجود دارد. استراتژی هایی هست که می توان با کمک آنها در مسیر درست قدم برداشت و راحت تر به هدف ها رسید. اگر شما هم در این مورد کنجکاو هستید با مجله وارونه همراه باشید تا در مورد روش های بالا بردن انگیزه بیشتر بدانیم.


مطلب پیشنهادی: 6 فیلم انگیزشی که به شما انگیزه ی پیشرفت و تلاش می دهند!


مطمئن شوید که هدف تعیین شده هدف خودتان است.

هیچ چیز به اندازه یک هدف دروغین که دیگران برایتان تعیین کرده اند انگیزه شما را کاهش نمی دهد. تفاوت بین هدف تعیین شده خودتان و هدفی که دیگران برایتان تعیین میکنند مثل بالا رفتن از یک تپه و پایین آمدن از آن است. کدامشان برای تان راحت تر است؟ مسلما پایین آمدن از تپه! پایبند بودن و تلاش کردن برای رسیدن به هدفی که دیگران برایتان تعیین کرده اند درست مانند بالا رفتن از یک تپه نفس گیر و سخت است. درست آن روی سکه هدفی است که خودتان برای خودتان تعیین کرده اید. رسیدن به این هدف مانند پایین رفتن از یک تپه آسان است. چرا که شما عمیقا به آن معتقد بوده و برایش از جان و دل مایه می گذارید.

از جملات تاکیدی استفاده کنید.

در حالت کلی هیچ اعتقادی به این جملات ندارم. مثلا اینکه بگویید “من یک میلیونرم” در حالیکه نمودار ترقی حسابتان نزولی است! به نظر من اینکار در افزایش روحیه تان هیچ تاثیری ندارد. اما استفاده از این جملات تاکیدی زیر می تواند برایتان مفید باشد مثلا بگویید:

برداشتن هر قدم هر چند کوچک به من در رسیدن اهدافم کمک میکند.

من این توانایی را دارم که با تمرکز بر هر هدفی به آن برسم

مهم نیست چالش ها چقدر بزرگ باشند من از آنها عبور میکنم

هر بار که بیافتم باز هم سر پا می شوم و تلاش می کنم.

هدف هایی را انتخاب کنید که بیشترین علاقه را به آنها دارید

یادتان نرود که انسان ها برای رسیدن به آنچه دوست دارند از هیچ چیز کم نمیگذارند. ناپلئون هیل نویسنده کتاب ” فکر کن و پولدار شو” میگوید هیچ چیز مانند اشتیاق به رسیدن هدفهایی که دوستشان داریم موجب انگیزه و حرکت برای رسیدن نمی شود. شما هم به اشتیاق به چشم سوختتان برای بالا بردن انگیزه نگاه کنید. هدفهایی را انتخاب کنید که مشتاق رسیدن به آنها هستید.

با افرادی ارتباط داشته باشید که پر از انگیزه‌اند

آدم ها دو دسته اند. یا آتش شور و شوقتان را چند برابر میکنند یا به کل خاموشش میکند. پس با آن دسته ای دوست باشید که مدام اشتیاقتان برای رسیدن به هدف را بالا می برند. یادتان باشد که اشتیاق مسری است و این باعث بالا بردن انگیزه شما می شود. پس بودن در کنار کسانی که برای رسیدن به هدفشان مشتاقند و مسرانه تلاش میکنند به شما هم سرایت خواهد کرد. شما هم برای رسیدن به هدف هایتان مشتاق خواهید شد و اینکار باعث بالا بردن انگیزه می شود.

مرتبط: چگونه سریعتر به اهدافم برسم؟ 9 قدم به سوی موفقیت 

بالا بردن انگیزه با ارتباط با افراد با انگیزه

خودتان را برای مشتاق شدن تحریک کنید

ناپلئون هیل معتقد است هر کس برای مشتاق شدن قلقی دارد. پس از راه های زیر اقدام کنید تا اشتیاقتان برای رسیدن به هدف را بالا ببرید

به موزه ها بروید و از آثار هنری در نقاشی ها لذت ببرید.

به موسیقی گوش کنید

در طبیعت وقت بگذرانید

جوری لباس بپوشید که به آن اعتقاد دارید

کتاب هایی بخواهید که به نویسندگانش اعتقاد دارید

او در ادامه می گوید همه کسانی که به اهدافشان رسیده اند در واقع بهترین راه برای رسیدن به اشتیاق را در خود پرورش داده اند. پس شما هم فعالیت ها و موقعیت هایی را انتخاب کنید که اشتیاقتان را به بیشترین حد ممکن برساند تا راحت تر و با انگیزه بالاتر به هدفتان برسید.

از خودتان سوال بپرسید

یکی از بهترین راه های بالا بردن انگیزه زیر سوال بردن توانایی ها، ایده ها و پیشرفتتان است. این قضیه برای بالا بردن اشتیاق در سایر افراد هم موثر است. یعنی برای بالا بردن اشتیاق در دیگران در مورد توانایی ها، ایده ها و پیشرفتشان سوال بپرسید. سوال ها موجب برانگیخته شدن ایده ها می شوند. ایده ها هم در نهایت با خودشان جواب می آورند. جواب های ما همان راه های انگیزش ما برای رسیدن به هدف هستند و ما در نهایت به اهدافمان می رسیم. در این قسمت به تعدادی از این سوال ها اشاره میکنم

سوال هایی که انگیزه تان را بالا می برند

چطور می شود در رسیدن به هدفم کمی شادتر باشم؟

چه چیزهایی خوبی در رسیدن به این هدف وجود دارد؟

چطور می توانم در این راه به جلو حرکت کنم؟

بهترین قدم ممکن بعدی برای رسیدن به هدفم چیست؟

بهترین پیشامدی که دلم میخواهد در این برهه اتفاق بیافتد چیست؟

چطور میتوانم سرعت رسیدن به اهدافم را بالا ببرم؟

برای خودتان لیستی از “بایدهای نشدنی” تهیه کنید

هدفتان هر چه که باشد گاهی به اموری برخواهید خورد که از باید ها هستند اما امکان رسیدن به آنها وجود ندارد. این امور در پس ذهنتان میمانند و انگیزه تان برای رسیدن را کم میکنند. برای از بین بردن تاثیر این فکر و خیال های منفی راه هایی هست. مثلا می توانید یک لیست از “باید های نشدنی” برای خودتان تهیه کنید. پس بنشینید و با خودتان فکر کنید که چه کارهایی هست که باید برای رسیدن به اهدافتان انجام دهید.

کدام یک از این کارها نشدنی هستند؟ برای مثال ممکن است به این نتیجه برسید که رسیدن به هدفتان در گرو دوباره مدرسه رفتن است. اما شما خیلی پیر هستید و تایمی برای مدرسه رفتن ندارید. برای این مشکل راه حلی پیدا کنید. مثلا از کسانی که در حال حاضر مدرسه میروند کمک بخواهید. پیدا کردن شک و شبهه های پس ذهنتان و پاسخگویی منطقی به آنها انگیزه تان را افزایش می دهد.

تمرکز کنید

یکی دیگر از بهترین راه های بالا بردن اشتیاق در تمرکز کردن بر اهداف است. بهترین نتایج زمانی به دست می آیند که با تمام توان فکری تان بر آن کار تمرکز داشته باشید. پس به ساعت هایی که برای رسیدن به هدف می گذارید فکر نکنید. خودتان را وقت ساعت های رسیدن به هدف کنید تا از رسیدن لذت ببرید. هدفتان هر چه که می خواهد باشد. کلید رسیدن به آن در تمرکز کردن است. یادتان باشد که اشتیاق برای رسیدن به هدف زمانی که نیمی از تمرکزتان را صرف چیز دیگری می کنید خیلی کم می شود.

مرتبط: 7 قدم برای افزایش تمرکز که در راه موفقیت به شما کمک می‌کنند! 

از قانون “چه میشد اگر” پیروی کنید

شما می توانید به صورت خودآگاه و کاملا از قصد، اشتیاق را برای خودتان و با دست های خودتان ایجاد کنید. این پروسه شامل مراحل زیر می شود

تصویری از خود مشتاقتان در ذهن داشته باشید

سپس جوری رفتار کنید که آن شخصیت مشتاق باید رفتار کند

و در نهایت ایمان داشته باشید که در تلاش برای ساختن نوع بهتری از خودتان هستید

شما با سپری کردن مراحل زیر از قانون “چه میشد اگر” پیروی کرده اید. “چه میشد اگر” خودتان را بسازید. چرا که ورژن خوب شما برای رسیدن به اهداف اشتیاق بالایی دارد و در این راه کمکتان می کند.

بر واقعیت های حال حاضر زندگی تان تمرکز کنید

پیشنهادم این است که انگیزه خودتان را با فکر کردن به تاثیرات حال حاضر هدفتان بالا ببرید. یعنی به این فکر کنید که تلاش برای رسیدن به هدفتان چه تاثیر در کیفیت حال حاضر زندگی تان دارد. برای مثال شما در حال حاضر مشغول انجام دادن کاری هستید که از آن متنفرید اما اینکار در آینده به شما کمک می کند تا بیزنس خودتان را راه بیاندازید. حالا سوال اینجاست. کار کردن شما در شرایط حال حاضر چه تاثیراتی بر زندگی تان دارد؟ دو سناریو در این مورد وجود دارد

سناریوهای ممکن

سناریو اول: از خواب بیدار می شوید، به محل کارتان می روید، کارتان را انجام  میدهید، به خانه می آیید، تلویزیون تماشا میکنید تا شب شود و بخوابید. از دست رفتن انگیزه تان در این سناریو قطعی است.

سناریو دوم: زودتر از خواب بیدار می شوید و این ساعت اضافه را بر رسیدن به هدفتان که راه انداختن بیزنس خودتان است تمرکز میکنید. سپس به محل کارتان می روید، کار می کنید و شب به خانه می آیید. کمی تلویزیون تماشا میکنید و می خوابید و فردا باز هم زودتربیدار می شوید تا برای رسیدن به هدفتان تلاش کنید.

نتایج سناریو اول و دوم

پیروی کردن از سناریو اول موجب می شود تمام روز را خسته و بی انرژی باشید اما سناریو دوم نه تنها شاداب نگهتان میدارد، بلکه اشتیاق رسیدن به هدفتان را هم زنده میکند. در سناریو دوم شما هم چنان مشغول انجام دادن کاری هستید که از آن متنفرید اما باز هم قدم هایی برای رسیدن به هدفتان بر می دارید. همین قدم های کوچک در تمام روز مسیرتان را روشن نگه می دارند. همین حرکت کردن به سمت جلو زندگی حال حاضرتان را متاثر خودش میکند. و بخش کوچکی از این تاثیر در بالا بردن انگیزه تان خواهد بود.

مرتبط: چگونه هدف زندگی‌مان را پیدا کنیم؟ چگونگی دستیابی به جهت، معنا و انگیزه

انگیزه و اشتیاق تان را با حس قدردانی بالا ببرید

یکی از حس هایی که منجر به بالا رفتن اشتیاق و در نهایت انگیزه می شود حس قدرشناسی است. پس قدردان هر چیزی باشید که در زندگی تان دارید و در رسیدن به اهدافتان از آنها کمک میگیرید. برای مثال

1.قدردان سلامتی باشید که بدون آن رسیدن به هدفتان غیرممکن بود.

2.قدردان داشتن اینترنت باشید که امکان سرچ کردن و دسترسی به اطلاعات لازم برای رسیدن به هدفتان را فراهم کرده است.

3.قدردان کتاب هایی باشید که در مورد انسان هایی هستند که برای رسیدن به هدفشان تلاش کرده اند. با خواندن این کتاب ها می توانید انگیزه و انرژی بگیرید و از زندگی این انسان ها به عنوان مدل استفاده کنید.

راه رسیدن به هدفتان را لذت بخش تر کنید

شادی واقعی در مسیری است که طی میکنید نه در رسیدن به مقصد! یادتان باشد که حرکت کردن در رسیدن به هدف دلپذیرتر از رسیدن به خود هدف است. اگر راه رسیدن به هدفتان لذت بخش نیست از خودتان سوال بپرسید که چطور میتوان این راه را بهتر از این کرد؟ راه های پیشنهادی من برای داشتن مسیری لذت بخش تر شامل لیست زیر می شود

لیستی برای لذت بخش تر کردن مسیر

  • تنوع داشته باشید. در موقعیت های متفاوتی کار کنید و روش های متفاوتی را برای انجام دادن کارتان انتخاب کنید.
  • بالانس روانی و جسمی کارتان را برقرار کنید. اگر کارتان بار روانی بالایی دارد هر از چند گاهی به خودتان استراحت بدهید و کمی فعالیت های بدنی انجام دهید. مثلامی توانید پیاده روی کنید ، ورزش کنید تا انگیزه تان بیشتر شود یا به موسیقی گوش کنید و برقصید.
  • دیگران را در کارتان سهیم کنید. از دوستتان بخواهید فصل اول رمان تان را بخواند و بعدا با هم در این مورد بحث کنید. یا از خواهرتان بخواهید تا برای مسابقات ماراتن همراه با شما تمرین کند.
  • از دوست نداشتن ها پرهیز کنید. اگر برای رسیدن به هدفتان راهی هست که از آن خوشتان نمی آید به راه های دیگر فکر کنید. فکر کنید تا مسیر دلپذیرتری برای رسیدن به هدفتان بسازید
  • کارتان را لذت بخش تر پیش ببرید. اگر کاری که انجام می دهید را دوست ندارید و نمی تواند دست از انجام دادنش بردارید، راهی پیدا کنید تا انجام دادنش را کمی لذت بخش تر کند. حتی اگر این لذت بخش کردن نیازمند صرف زمان و انرژی بیشتری باشد.
  • از گذشته برای بیشتر کردن انگیزه تان استفاده کنید.

لیستی از موفقیت های گذشته تان تهیه کنید. هر وقت حس کردید که دیگر انگیزه ای برای ادامه دادن ندارید این لیست را بخوانید. به خودتان یادآوری کنید که چقدر قوی هستید و تا به حال چه موفقیت هایی کسب کرده اید.

بالا بردن انگیزه با چالش های جدید

منتظر چالش باشید

وقتی کاری را انجام می دهید که برایتان مهم است و واقعا ارزش انجام دادن را دارد به فکر رو به رو شدن یا نشدن با چالش ها نباشید. قطعا با مشکلاتی مواجه خواهید شد و سوال اصلی در چگونگی برخورد با این چالش هاست نه رو به رو شدن یا نشدن! وقتی هم که چالش ها به سراغتان آمدند وحشت زده و غیر طبیعی برخورد نکنید. چرا که پیش از مواجهه با آنها هم می دانستید مشکلاتی گریبانتان را خواهند گرفت. راحت تر بگویم این چالش ها شتری هستند که دیر یا زود دم درب خانه تان خواهند خوابید. پس به خودتان لطف کنید و راحت تر این قسمت از راهتان را بپذیرید. یادتان باشد که حتی این چالش ها هم قدم هایی برای رسیدن به هدف هستند

عزت نفستان را بالا ببرید

خیلی از ما انگیزه کافی برای رسیدن به اهدافمان را نداریم چون فکر میکنیم که از پس انجام دادن آن کار بر نمیاییم. در این صورت باید عزت نفستان را بالا ببرید تا انگیزه تان هم افزایش پیدا کند. افزایش اعتماد به نفس کمکتان میکند تا قدم قدم در راستای رسیدن به اهدافتان گام بردارید.

چک لیست خودتان را بسازید

یکی از بهترین راه ها برای بالا بردن انگیزه تهیه لیستی از کارهایی است که باید در راستای رسیدن به اهداف انجام شود. مثلا اگر هدفتان بلاگر شدن است برنامه ریزی کنید تا حداقل هفته ای دو پست داشته باشید. به این منظور چک لیستی تهیه کنید و همه چیز در مورد نوشتن و منتشر کردن پست را در آن بنویسید. هر بار که مرحله ای را کامل می کنید با علامت زدن مشخص کنید تا قدم های کوچکتان در رسیدن به هدف بزرگ به چشمتان بیایند.

در چالش ها شرکت کنید

دیر یا زود باید با چالش های مسیرتان مواجه می شوید. هدفتان هر چه که می خواهد باشد حتما افرادی هستند که در این هدف با شما شریکند. این افراد در چالش های موجود در مسیر هم با شما شریک خواهند بود. پس چالش های مرتبط با مسیرتان را بشناسید و با آغوش باز به سراغشان بروید.

مرتبط: چگونه انگیزه ورزش کردن را در خود تقویت کنیم؟ 

به دیگران برای رسیدن به هدف انگیزه بدهید

کسی را پیدا کنید که در پی رسیدن به هدفش باشد. به او انگیزه بدهید تا راهش را پیدا کند. به نقاط قوتشان اشاره کنید، قدم های کوچکشان را تشویق کنید، و به آنها کمک کنید تا برای حرکت به سمت جلو ایده بگیرند. یادتان باشد که از هر دست بدهی از همان دست میگیری! پس با انگیزه دادن به دیگران خودتان هم انگیزه کافی پیدا خواهید کرد.

خاطره نویسی کنید

نوشتن برای خیلی ها مثل یک روش درمانی عمل میکند. از خودتان بپرسید که چرا انگیزه ای برای ادامه دادن ندارید؟ جواب این سوال را پیدا کنید و بنویسیدش! در این صورت راه حل ها خود به خود مشخص می شوند و دوباره انگیزه کافی برای رسیدن به هدف به سراغتان میاید.

به خودتان زنگ تفریح بدهید

رهرو آن نیست که گه تند و گهی خسته رود، رهرو آن است که آهسته و پیوسته رود. اگر همیشه در حال جنب و جوش برای رسیدن به هدفتان باشید دیر یا زود خسته می شوید و دست از تلاش بر میدارید. به خودتان استراحت بدهید! فکر نکنید این استراحت دادن از رسیدن به هدف جلوگیری می کند. با این زنگ تفریح های کوچک رسیدن به هدف دل پذیرتر خواهد بود. کارهایی کنید که لذت بخش هستند

  • فیلمی هست که از دیدنش لذت می برید؟ امتحانش کنید.
  • بازی کامپیوتری هست که دوست داشته باشید؟ امتحانش کنید.
  • رمانی هست که نخوانده باشید و عاشقش باشید؟ وقت بگذارید و بخوانیدش.

به این زنگ تفریح ها به عنوان زمانی برای شارژ مجدد انگیزه تان نگاه کنید. وقتی شارژتان کامل شد دوباره با تمام توان در راستای رسیدن به اهدافتان قدم خواهید برداشت.

شروع کنید

فرقی ندارد هدفتان چه باشد، شروعش کنید! تا وقتی استارت نزنید انرژی انجامش هم به سراغتان نمیاید. در مورد کاری که می خواهید انجام دهید تحقیق کنید. در این صورت اطلاعات کافی در موردش دارید و همین اطلاعات باعث بالا بردن انگیزه می شود. ابتدا هدف های کوچکی در راستای رسیدن به اهداف بزرگ تعیین کنید. این هدف های کوچک قدم های کوچک شما برای رسیدن هستند. برداشتن هر قدم کوچک به مقدار قابل توجهی انگیزه تان را افزایش میدهد. انگیزه ای که در رسیدن به هدف نهایی کمکتان خواهد کرد!

حرف آخر

برای داشتن تجربه ای بهتر از زندگی باید هدف هایمان را تعیین کنیم. برای حرکت به سمت هدف هایمان به انگیزه نیاز داریم. امیداریم این 21 استراتژی کاربردی برای بالا بردن انگیزه استفاده کنید تا انگیزه تان برای رسیدن به هدف هایتان بالا برود.

در ادامه بخوانید: سندروم بی انگیزگی ؛ از دلایل و انواع تا راه های درمان