با معرفی 22 مورد از روش های لاغری و کاهش وزن در این مطلب همراه ما باشید. اول از همه باید بدانید که کاهش وزن و لاغری به راحتی به دست نمی آید. باید برایش زمان بگذارید. در ادامه روش های لاغری و کاهش وزن که مبتنی بر شواهد هستند، آورده شده است.

در ادامه بخوانید » صبح چی بخوریم لاغر شیم ؟

1. آب بنوشید!

تاثیر آب بر لاغری و کاهش وزن

اغلب ادعا می‌شود که نوشیدن آب می‌تواند به کاهش وزن کمک کند و این ادعا نیز درست است. نوشیدن آب می تواند متابولیسم بدن را به میزان ۲۴ تا ۳۰ درصد طی ۱ تا۱.۵ ساعت تقویت کند. باعث سوزاندن کالری‌های بیشتری شود.

یک مطالعه نشان داده که نوشیدن نیم لیتر آب قبل از غذا باعث کاهش بیشتر وزن می‌شود. چون نوشیدن آب اشتها را کاهش می‌دهد.


همچنین بخوانید:

راههای افزایش نوشیدن آب در محیط های کاری

تاثیرات شگفت انگیز یک لیوان آب در بدن انسان


2. برای صبحانه تخم مرغ بخورید!

خوردن تخم مرغ در صبحانه علاوه بر مزایای دیگری که دارد؛ می‌تواند به کاهش وزن نیز کمک کند. مطالعات نشان می‌دهد که جایگزینی یک صبحانه پر غلات با تخم مرغ، می‌تواند باعث کاهش وزن و چربی بدن شود.علاوه بر این‌ها تخم‌مرغ باعث تامین پروتئین‌های ضروری بدن نیز می‌شود.

3. قهوه بنوشید؛ ترجیحاً سیاه

 قهوه و لاغری

قهوه ای با کیفیت پر از آنتی اکسیدان است و فواید بسیار زیادی برای بدن دارد. مطالعات انجام شده نشان داد که کافئین موجود در قهوه می‌تواند ۳ تا ۱۱ درصد متابولیسم عمومی بدن را را افزایش دهد و چربی سوزی را ۱۰ تا ۲۹ درصد افزایش دهد.

فقط یادتان باشد که شکر یا مواد پرکالری مانند شکلات همراه با با قهوه‌تان مصرف نکنید.

4. چای سبز بنوشید!

در مسئله‌ی لاغری و کاهش وزن با چای سبز و قهوه مانند هم عمل می کنند. چای سبز نیز می‌تواند باعث تسریع کاهش وزن شود.اگر چه چای سبز حاوی مقداری کمی کافئین است؛ اما آنتی اکسیدان‌های قدرتمندی مثل کاتچین دارد که می‌تواند با کمک کافئین کم موجود در چای سبز، باعث چربی‌سوزی شوند.

شواهد علمی مختلف نشان داده که چای سبز به عنوان مکمل یا نوشیدنی اصلی  می‌تواند به کاهش وزن کمک کند.


همچنین بخوانید:

با 6 نوشیدنی که باعث لاغری و افزایش سوخت و ساز بدن شما می شود، آشنا شوید !!!

آیا قهوه باعث کم‌آبی بدن می شود؟ نوشیدن چند فنجان قهوه در روز مضر است؟


5. روزه بگیرید!

روزه داری متناوب و منظم می‌تواند باعث کاهش وزن شود. یکی از ورزش‌هایی که هنگام روزه گرفتن برای لاغری، توصیه می‌شود دوچرخه سواری است. با این کار می‌توانید چربی سوزی بیشتری داشته باشید.

6. مکمل گلوکومانان مصرف کنید!

گلوکومانان یکنوع  فیبر است که می‌تواند در کاهش وزن موثر باشد. این نوع فیبر آب را جذب می کند و می‌تواند باعث القای حس سیری در افراد شود و بدین ترتیب میزان کالری ورودی به بدن را کاهش دهد.

توصیه می‌شود که برای مصرف هرگونه مکمل غذایی، حتماً با متخصص امور تغذیه مشورت کنید.

7. از مصرف مواد دارای قند اضافه شده دوری کنید.

‏قند اضافه شده یکی از بدترین مواد در رژیم غذایی همه افراد است. توجه کنید که قند اضافه شده به افزودنی‌های شیرین کننده‌ای گفته می‌شوند که به محصولات غذایی در طی پروسه تولید اضافه می‌شوند. مطالعات نشان داد که مصرف زیاد مواد دارای قند اضافه شده، به شدت خطر چاقی، دیابت نوع ۲ و بیماری های قلبی را بالا می برد. اگر می‌خواهید وزن کم کنید؛ میزان مصرف این نوع قند را کاهش دهید.


همچنین بخوانید:

روزه گرفتن باعث بهبود متابولیسم می شود

توصیه های تغذیه ای برای روزه داران در ماه مبارک رمضان !


8. کربوهیدرات تصفیه شده کمتر بخورید.

کربوهیدرات‌های تصفیه شده شامل گندم و غلات هایی هستند که فیبرشان جدا شده است. می‌توان به نان سفید و ماکارونی اشاره کرد.

مطالعات نشان می‌دهند که کربوهیدرات‌های تصفیه شده می‌توانند قند خون را به سرعت افزایش دهند که منجر به گرسنگی و افزایش مصرف غذا در طی چند ساعت بعد از آن می‌شود. خوردن کربوهیدرات‌های تصفیه شده بهه شدت با چاقی در ارتباط است.

 اگر می خواهید کربوهیدرات بخورید؛حتماً با فیبر طبیعی باشند.

9. رژیم کم کربوهیدرات داشته باشید.

اگر می خواهید وزنتان کاهش یابد؛ یک دوره رژیم کم کربوهیدرات داشته باشید. مطالعات متعدد نشان داده که چنین رژیمی می تواند ۲ تا ۳ برابر یک رژیم استاندارد کم چرب، وزن را کاهش دهد و در عین حال سلامت عمومی را نیز بهبود بخشد.


همچنین بخوانید: 9 مورد از فواید رژیم کم کربوهیدرات و کتوژنیک برای بدن


10. از ظروف کوچک استفاده کنید.

استفاده از بشقاب‌ها و ظرف‌های کوچک به برخی افراد کمک می کنند تا به صورت خودکار، غذای کمتری بخورند. البته ممکن است این روش برای برخی افراد مفید واقع نشود.

11. میزانی کالری مصرفی تان را یادداشت کنید.

یادداشت کردن کالری مصرفی تان می‌تواند به شما در کاهش وزن تان کمک کند. این کار علاوه بر داشتن اطلاعات از رژیم غذاییتان، می‌تواند جلوی پرخوری‌تان را بگیرد.

12. در طول روز همیشه غذای سالم همراه‌تان داشته باشید.

اگر در طول روز بیش از هر گرسنه می‌شوید، سعی کنید؛ همیشه غذاهای سالم در نزدیکی خودتان نگه‌داشته باشید. این کار می‌تواند جلوی مصرف مواد غذایی ناسالم مثل انواع بیسکویت های دارای قند اضافه شده را بگیرد.


همچنین بخوانید:

آیا قهوه سبز باعث کاهش وزن و لاغری می شود ؟

آیا عرق کردن باعث لاغری می شود ؟


13. مکمل های پروبیوتیک و مصرف کنید!

مطالعات نشان دادید که مصرف مکمل‌های پروبیوتیکی که حاوی باکتری‌های زیرخانواده لاکتوباسیلوس می‌تواند در کاهش چربی بدن موثر باشد.

با این حال این موضوع در مورد همه گونه‌های لاکتوباسیلوس صدق نمی‌کند و حتی برخی از این باکتری‌ها می‌توانند باعث افزایش وزن نیز شوند.

14. غذاهای پر ادویه بخورید.

اکثر ادویه‌ها دارای ترکیباتی هستند که می‌توانند متابولیسم بدن را افزایش دهند و همچنین اشتها را کاهش دهند. این دو عامل می‌تواند در کاهش وزن بسیار مفید باشند.

15. ورزش هوازی انجام دهید!

کاهش وزن و ورزش

انجام ورزش‌های هوازی یک روش عالی برای سوزاندن کالری و بهبود سلامت جسمی و روانی است.

 ورزش‌های هوازی در از بین بردن چربی شکم  و چربی‌های ناسالمی که تمایل دارند در اطراف اندام‌ها جمع شوند، بسیار موثر هستند.


همچنین بخوانید:

ورزش کردن با ماسک در فضای باز امکان پذیر است؟

بهترین حرکات ورزشی برای از بین بردن چربی های دور کمر


16. وزنه بزنید!

یکی از بدترین عوارض جانبی رژیم غذایی برای کاهش وزن از دست رفتن عضلات است. بهترین راه برای جلوگیری از این عارضه، انجام  ورزش‌های مقاومتی مانند وزنه زدن است. مطالعات نشان می دهد که وزنه زدن می تواند به بالا نگه‌داشتن متابولیسم کمک کرده و از کاهش عضلات نیز جلوگیری کند.

17. سبزیجات و میوه بیشتری بخورید!

سبزیجات و میوه ها دارای ترکیبات مختلفی هستند که برای کاهش وزن موثر می باشند. این مواد کالری کم اما فیبر زیادی دارند. علاوه بر این آب زیادی دارند و بسیار سیر‌کننده هستند. مطالعات نشان داده که افرادی که از سبزیجات و میوه‌ها استفاده می‌کنند؛ وزن کمتری دارند.

این مواد غذایی بسیار مقوی و مفید هستند و مصرف آنها برای سلامتی حائز اهمیت است. مصرف سبزیجات یکی از مهمترین روش های لاغری و کاهش وزن است.


همچنین بخوانید:

میوه ها یا سبزیجات: کدام یک برای شما بهتر است ؟ 

خواص شگفت انگیز پوست میوه ها!


18. خوب بخوابید!

خوب خوابیدن بسیار با ارزش است. خوب خوابیدن به اندازه غذای سالم و ورزش اهمیت دارد. مطالعات نشان داده که کمبود خواب یکی از مهمترین عوامل چاقی است زیرا ۸۹ درصد در کودکان و ۵۵ درصد در بزرگسالان کمبود خواب باعث افزایش خطر چاقی می‌شود.

19. میل به خوردن را در خودتان کاهش دهید!

بعضی از افراد همیشه دوست دارند که چه چیزی بخورند. سعی کنید این عادت را در صورت داشتن ترک کنید چون در این صورت با خوردن این مواد غذایی سیر نمی‌شوید اما باعث چاقی تان می‌شوند.

20. پروتئین بیشتری بخورید!

مصرف پروتئین و مواد پروتئینی برای بدن ضروری هستند. علاوه بر این پروتئین جزء مواد مغذی مهم برای کاهش وزن است. خوردن یک غذا با پروتئین بالا، باعث افزایش متابولیسم بدن می شود. 

همچنین یک مطالعه نشان داده که مصرف پروتئین می‌تواند میل به میان وعده در آخر شب را ۵۰ درصد کاهش دارد.


همچنین بخوانید: 5 عاملی که باعث کاهش متابولیسم می گردد!


21. غذاهای کامل و تک و بخورید!

اگر میخواهید که فردی با تناسب اندام باشید یکی از بهترین کارها این است که تایم وعده‌های غذایی‌تان را مشخص کنید و در آن تایم یک غذای کامل بخورید و همچنین در بین این تایم‌ها از مصرف مواد غذایی متفرقه خودداری نمایید.

22. آهسته تر بخورید!

مغز شما ممکن است مدتی به زمان نیاز داشته باشد تا میزان غذایی خورده شده را محاسبه کند. مطالعات نشان داده که آهسته جویدن غذا می‌تواند در خوردن غذای کمتر و کاهش وزن کمک کند.

امیدواریم با به‌کارگیری این روش های لاغری و کاهش وزن بتوانید بدنی سالم و روی فرم داشته باشید.

همچنین بخوانید:

هفت اشتباه در لاغری که باید از آن‌ها دوری کنید!

رژیم غذایی بر اساس نوع بدن ؛ بهترین رژیم غذایی متناسب با شکل بدن تان چیست؟