شرکت سونی در جریان رویداد پلی استیشن 5 از بازی های انحصاری و غیرانحصاری مختلفی رونمایی کرده است. عناوینی که هر یک ویژگی های خاصی داشته و باید آنها را هیجان انگیز دانست.

در نهایت در همین رویداد سونی تصمیم گرفت تا کنسول پلی استیشن 5 را رونمایی کند. این کنسول در دو نسخه دیجیتال و استاندارد راهی بازار خواهد شد و از بدنه عمودی شکل که روی پایه ای قرار می گیرد، برخوردار است.

رنگ بندی کنسول مشکی و سفید است اما در داخل بدنه آن نورپردازی زیبا آبی رنگی هم مشخص است. البته سونی در کنار کنسول اصلی، هدفون، وبکم HD، پایه شارژ کنترلر و برخی دیگر را که هم رنگ کنسول سفید و مشکی هستند، رونمایی کرد.

پیش از این ما شاهد معرفی کنترلر دوالسنس بودیم و اما در حال حاضر دیگر لوازم جانبی که هنگام عرضه پلی استیشن 5 باید شاهد باشیم نیز آشکار شدند.


بیشتر بخوانید: از دوال سنس کنترلر پلی استیشن 5 رونمایی شد ؛ غول از درون، فرشته از بیرون!

پنج دلیل برتری کنترلر پلی ‌استیشن 5 از اکس‌باکس سری‌اکس


درباره مشخصات کلیدی محصول سونی باید بیان داشت که این کنسول به یک پردازنده نسل جدید و 7 نانومتری رایزن با هشت هسته پردازشی، پردازنده گرافیکی 7 نانومتری با معماری Navi و سرعت 10 ترافلاپس، 24 گیگابایت حافظه رم از نوع GDDR6 (به همراه 4 گیگابایت رم اختصاصی برای سیستم عامل)، و هارد درایو فلش 2 ترابایتی NAND، مجهز خواهد بود. 

رونمایی از پلی استیشن 5

طراحی زیبا و سخت افزاری قدرتمند

کمپانی ژاپنی سونی اخیرا در جریان استریمی که برگزار کرد، نگاه عمیق و جامعی به مشخصات کامل سخت افزاری PS5 داشت. پردازنده مرکز این کنسول از نوع  Zen 2 شخصی سازی شده با فرکانس ۳.۵GHz است. پرندازنده گرافیکی کنسول PS5 دارای معماری انحصاری، قدرت ۱۰.۲۸ ترافلاپس و ۳۶ واحد پردازش (CU) و با فرکانس متغیر ۲.۳۳GHz است.

این کنسول از پردازنده Zen 2 و پردازنده گرافیکی شخصی سازی شده از نوع RDNA 2 بهره می‌برد. پردازنده هر دو کنسول پلی استیشن ۵ و ایکس باکس سری ایکس هشت هسته‌ای است. قدرت GPU کنسول مایکروسافت ۱۲ ترافلاپس است و دارای ۵۲ واحد پردازش با فرکانس ۳.۸GHz است. مانند Xbox Series X، پلی استیشن ۵ نیز دارای کارت SSD انویدیا به عنوان حافظه ذخیره سازی خود است. PS5 تنها از پورت USB برای حافظه خارجی پشتیبانی می‌کند و این در حالی است که کنسول مایکروسافت علاوه بر این قابلیت، حافظه داخلی آن نیز قابل ارتقاست.


بیشتر بخوانید: مقایسه نسل فعلی و آینده کنسول‌های سونی ؛ ps5 و ps4 

مقایسه ps now با xbox game pass ؛ کدام یک برای شما بهتر است و چرا؟! 


اگر بخواهیم به ویژگی های سخت افزاری اشاره کنیم باید موارد زیر را بیان داشت:

  • CPU: هشت هسته‌ای از نوع Zen2 با فرکانس متغیر ۳.۵GHz
  • GPU: قدرت ۱۰.۲۸ ترافلاپس، ۳۶ واحد پردازنده (CU) با فرکانس متغیر ۲.۲۳GHz، معماری انحصاری RDNA 2
  • حافظه: ۱۶ گیگابایت از نوع GDDR6 و ۲۵۶ بیتی
  • پهنای حافظه: ۴۴۸ GB/s
  • حافظه داخلی: کارت SSD شخصی‌سازی شده ۸۲۵ گیگابایتی
  • حافظه خارجی: درگاه SSD قابل ارتقا
  • امکان اتصلب هارد اکسترنال با درگاه USB
  • درایو نوری: بلوری  ۴K UHD
به هر حال پلی استیشن 5 تاریخ عرضه و قیمت مشخصی نداشته و نمی دانیم در چه تاریخی باید شاهد عرضه این تازه وارد کمپانی ژاپنی باشیم. اما می دانیم محصول تازه وارد سونی گزینه برجسته ای است و نباید آن را مدلی معمولی پنداشت. سونی هر سال نسل جدیدی از کنسول را معرفی نمی کند و حال با گذشت چند سال این محصول منحصربفرد را رونمایی ساخته است.