رژیم غذایی، ورزش و مدیریت وزن چگونه می توانند یه دهه به عمرتان اضافه کنند؟! کارشناسان می گویند ورزش به مدت 30 دقیقه در روز به علاوه سیگار نکشیدن یا ننوشیدن الکل می تواند سالهای عمرتان را بدون مشکلات سلامتی مزمن افزایش دهد. به عبارتی عادات سالم زندگی می تواند به اندازه یک دهه به طول عمر شما بیفزاید.

محققان پنج عامل شیوه زندگی را مهم تلقی می کنند، از جمله رژیم غذایی، ورزش و حفظ وزن مناسب بدن. دو نکته مهم جلوگیری از مصرف سیگار و اضافه وزن یا چاقی است.



تحقیقات زیادی در مورد فواید عادات سالم در زندگی انجام شده اند، اما تحقیقی جدید به این موضوع می پردازد که چگونه رژیم غذایی، ورزش و مدیریت وزن می توانند یه دهه به عمرتان اضافه کنند و شما را از ابتلا به بیماری های مزمن در امان نگه دارند. در واقع نه فقط امید به زندگی بلکه امید به زندگی عاری از بیماری های مزمن مانند سرطان، بیماری های قلبی عروقی و دیابت در نظر گرفته شده است.

5 عامل مهم سلامت

عوامل کم خطر سبک زندگی برای محاسبه نمره زندگی سالم شامل موارد زیر است:

  1. هرگز سیگار نکشیدن
  2. حداقل 30 دقیقه فعالیت بدنی روزانه
  3. مصرف نکردن الکل یا مصرف متعادل
  4. حفظ وزن متوسط (به طور متوسط BMI کمتر از 25 تعریف شده است)
  5. رژیم غذایی با کیفیت خوب

شما از 1 تا 5 چه نمره ای خواهید گرفت؟ نمره ای که خواهید گرفت، هر چه بالاتر باشد، احتمال ابتلای شما به بیماری های مزمن کمتر خواهد بود و زندگی طولانی تر و سالم تری خواهد بود. قابل ذکر است که هرگز آبرسانی کافی به بدن و خواب کافی را فراموش نکنید.

طول عمر سالم تان را افزایش دهید!

در حالی که فشار خون بالا دلیل شماره یک مرگ و میر در سراسر جهان است، تغییرات در شیوه زندگی، از جمله رژیم غذایی بهتر و ورزش می تواند تاثیر بسیار زیادی در کاهش فشار خون داشته باشد.

رژیم غذایی کلید اصلی است!

انتخابی عمل کردن در مورد غذایی که می خورید اهمیت زیادی دارد. غذاهایی که فیبر زیادی دارند مصرف کنید، به دلیل فوایدی که برای سلامت قلب و عروق از جمله تنظیم فشار خون ارائه می دهند. این غذاها گیاهی هستند و شامل همه ی غلات، میوه و سبزیجات هستند.

علاوه بر این، به نظر می رسد که حبوبات، مانند لوبیا، عدس و نخود فرنگی، خطر ابتلا به بیماری های قلبی، سطح کلسترول بالا و فشار خون بالا را کاهش می دهد. کسانی که مایل به حفظ سلامت و عملکرد قلب شان هستند، باید از غذاهای پر شکر و پر نمک، چربی اشباع و کربوهیدراتهای تصفیه شده اجتناب کنند، مخصوصا اگر کلسترول بالایی دارند.

سیگار نکشیدن، ورزش، بهینه سازی کالری دریافتی، داشتن وزن متعادل، اندازه گیری کمر در سنین میانسالی “مهمترین راههای کاهش خطر ابتلا به دیابت است.”

اثرات سیگار کشیدن و چاقی

براساس این مطالعه، احتمال امید به زندگی بدون بیماری در مردانی که به شدت سیگار می کشند – روزانه 15 سیگار یا بیشتر – و مردان و زنان دچار چاقی (شاخص توده بدنی 30 یا بالاتر) در سن 50 سالگی بسیار کم است. برای افرادی که به سیگار اعتیاد دارند مهم ترین کار ترک سیگار است و بعد از آن باید 4 عامل دیگر سلامت را رعایت کنند. همچنین برای کسانی که اضافه وزن دارند، کاهش وزن در اولویت است.

در ادامه بخوانید: