زمان مناسب برای ازدواج زمانی است که شما آمادگی آن را به لحاظ ذهنی، روحی و جسمی داشته باشید. ازدواج یکی از مهم ترین تصمیماتی است که باید در زندگی مان بگیریم و تاثیرات گسترده ای در جنبه های مختلف زندگی ما خواهد داشت.

آیا شما در زمان مناسب برای ازدواج هستید؟

یک تصمیم اشتباه می تواند نتایج ناراحت کننده ای به بار بیاورد. اما چطور متوجه شویم که برای ازدواج آماده هستیم یا نه؟ اگر نشانه های زیر را در خود می بینید لطفاً فکر ازدواج را از سرتان بیرون کنید. زیرا ابتدا باید این نشانه ها و مسائل را در خود حل کنید تا بتوانید در وحله ی دوم به ازدواج فکر کنید.

۱. عدم رضایت از موقعیت فعلی

ناراضی بودن از وضعیت فعلی و استفاده از ازدواج به عنوان راه فراری از موقعیت و ایجاد تنوع در زندگی، بدترین دلیل برای ازدواج است. اگر فقط به این دلیل میخواهید ازدواج کنید که روال زندگی تان تغییر کند و یا از وضعیتی که در آن هستید فرار کنید، باید بگویم که دارید خود را از چاله در می‌آورید و به چاه می اندازید.

ازدواج تغییر بسیار بزرگی است. وقتی ازدواج میکنید کاملا از والدین مستقل شده و دیگر با آنها زندگی نمی کنید. از طرفی در ابتدای نامزدی مدام به مهمانی های مختلف رفته و هدیه های زیادی خواهید گرفت. این تغییرات مخصوصا برای دخترها بسیار جذاب است و اکثرا برای فرار از فشاری که در خانه ی پدری متحمل آن هستند به ازدواج متوسل می شوند.


همچنین بخوانید:۷ ویژگی ازدواج های موفق و شاد چیست ؟


اما ازدواج تصمیمی است که باید با عشق و عقل گرفته شود، در غیر این صورت به شکستی بزرگ در زندگی منجر خواهد شد. طولی نمی‌کشد که از موقعیتی که بعد از ازدواج بدست می‌آورید هم ناراضی خواهید شد. زیرا ازدواج کردن به معنی همیشه خوشحال و خوشبخت بودن نیست و شما را با مشکلات بزرگتر و جدیدی مواجهه خواهد کرد. اما ترفند شما برای حل مشکلات چیست؟ فرار از موقعیت؟

۲. عدم شناخت خود

چقدر از خودتان شناخت دارید؟ آیا می دانید که میخواهید ادامه ی زندگی تان را چطور بگذرانید؟ آیا از تمایلات خودتان آگاهی دارید؟ چقدر به تمایلات تان اهمیت می دهید و برای ارضای آنها تلاش می کنید؟ نقاط ضعف و قوت خود را شناخته اید؟

اینها سوالات بسیار مهمی هستند که باید از خود بپرسید. اگر نمی‌دانید که میخواهید چطور زندگی کنید پس چطور می توانید ازدواج کنید و زندگی تان را با شخص دیگری شریک شوید؟ اگر مدام در حال تغییر شغل، رشته ی تحصیلی و … هستید, آیا در انتخاب شریک زندگی تان می توانید مطمئن عمل کنید؟

قبل از اینکه به ازدواج فکر کنید نیاز دارید ابتدا به خودتان فکر کنید و خودتان را بشناسید. شما احتیاج دارید به این خودآگاهی برسید که آیا ازدواج با یک شخص خاص جلوی رسیدن شما به آرزوها و تمایلات تان را خواهد گرفت یا نه؟ آیا نقاط ضعف و قوت هم را مکمل خواهید کرد یا نه؟ و پاسخ به این سوال ها تنها از طریق خودآگاهی و شناخت خود ممکن خواهد بود.

۳. عدم احساس مسئولیت پذیری

ازدواج و مسئولیت پذیری مقوله هایی جدایی ناپذیر هستند. اگر در خانه ی پدری تان مسئولیت کارهایتان را والدین به عهده داشتند، ازدواج برای شما مانند شکنجه خواهد بود. ازدواج مسئولیت های زیادی را به گردن تان خواهد انداخت که ممکن است از پس آن برنیایید.


همچنین بخوانید:۹ موضوع که حتما باید قبل از ازدواج در مورد آن ها با شریک زندگی خود صحبت کنید 


از طرفی بسیاری از افراد نمی توانند مسئولیت رفتارشان را به عهده بگیرند. این هم نوع دیگری از بی مسئولیتی است که ازدواج موفق را برای شما غیرممکن خواهد کرد. شما باید مسئولیت رفتار و حرفهایتان و مسئولیت وظایفی که دارید را به عهده بگیرید، مسئولیت پذیری یکی از شرط های اساسی ازدواج است.

۴. داشتن خطاهای شناختی درباره ی ازدواج

خطا های شناختی یا افکار اشتباه درباره ی ازدواج بسیارند اما رایج ترین انها موارد زیر هستند:

  • ما میتوانیم نگرش ها، رفتارها و به طور کلی سبک زندگی شریک زندگی مان به طوری که دلخواه مان باشد تغییر دهیم.
  • ازدواجی موفق خواهد بود که در آن هیچگونه اختلاف و نزاعی وجود نداشته باشد و ما باید به دنبال آن فرد ایده آل برای ازدواج باشیم.
  • شریک زندگی مان باید در صورت عدم رضایت ما از خانواده و دوستانش، بدون چون و چرا با آنها قطع رابطه کند.

این خطاها یا شناخت های اشتباه منجر به ازدواجی خواهد شد که در آن نارضایتی و دعواهای زناشویی اجتناب ناپذیر هستند پس شما نیاز دارید قبل از هرچیزی نگرش های خود را درباره ی ازدواج تغییر داده و آن را اصلاح کنید.

۵. ناتوانی در تنظیم وظایف و تعارض در نقش ها

اگر وظیفه و نقش شما به عنوان فرزند خانواده و یا خواهر و برادر و یا دوست صمیمی با ازدواج در تعارض است، لطفاً از فکر ازدواج بیرون بیایید.

بسیاری از افراد به طور مثال نمی توانند میان نقش خود به عنوان پسر خانواده و شوهر بودن تناسب ایجاد کنند و مدام بین خانواده ی پدری و همسرشان در تعارض هستند. یا اینکه نمی توانند بین نقشی که در شغلشان ایفا می کنند و زندگی زناشویی شان هماهنگی ایجاد کنند. این تعارض در نقش ها زندگی تان را پر از درگیری و نزاع خواهد کرد و قبل از ازدواج کردن باید بتوانید بین نقش هایتان تناسب ایجاد کنید.

بنابراین توضیحات باید بدانید که زمان مناسب برای ازدواج منحصربه فرد است و بهترین سن ازدواج برای هرکسی می تواند متفاوت باشد. 

در ادامه بخوانید: