اگر بخواهیم به یکی از پارک ملی های ایالات متحده اشاره کنیم، قطعا پارک ملی یلواستون به عنوان مطرح ترین این پارک‌ها شناخته می‌شود که هر ساله هزاران نفر از آن بازدید می کنند.

این پارک در ۱ مارس ۱۸۷۲ به وسیله کنگره ایالات متحده آمریکا و به عنوان یک پارک ملی در ایالت وایومینگ بنا نهاده شد و سپس به ایالت‌های مونتانا و آیداهو گسترش یافت. این پارک نخستین پارک ملی جهان محسوب می‌گردد و شهرتش را مدیون حیات وحش و ویژگی‌های انرژی زمین‌گرمایی خود و به‌خصوص جلوه محبوب آن، آبفشان الد فیتفول است. این پارک ملی دارای اکوسیستمهای متنوعی است ولی جنگل‌های کوهستانی اکوسیستم غالب را شکل می‌دهد.


بیشتر بخوانید: چگونه با ترس و اضطراب ناشی از زلزله مبارزه کنیم؟


براساس گزارشی از سوی مرکز زمین شناسی ایالات متحده، روز جمعه طی 24 ساعت منطقه مونتانا که پارک ملی یلواستون را هم دربرمی گیرد، بیش از 11 بار لرزید.

بزرگی این زلزله 3.1 ریشتر بوده و پیشتر در ایالت آیداهو گزارش شد که طی یک ماه گذشته بیش از 34 زمین لرزه در این ایالت اتفاق افتاد. این زمین لرزه ها قدرتی بین 1.6 تا 3.1 ریشتر داشتند. البته چنین زلزله ای عجیب نیست و زمین منطقه پارک ملی یلواستون از مراکز فعال زمین لرزه بوده و در سال 700 تا 3000 بار می لرزد.

درباره این منطقه باید افزود که بومیان آمریکا بیش از ۱۱٬۰۰۰ سال پیش در منطقه یلوستون زندگی می‌کردند. این منطقه در اوایل سده ۱۹ میلادی در جریان سفرهای لویس و کلارک کشف شد، گذشته از این مردان کوهستان در میانه سده ۱۹ بازدیدهایی را از منطقه داشتند ولی سازماندهی یلوستون تا دهه ۱۸۶۰ عملی نشد.

بعد از تأسیس پارک، مسئولیت نگهداری از آن به ارتش ایالات متحده آمریکا سپرده شد، مدیریت پارک تا سال ۱۹۱۷ در اختیار ارتش باقی‌ماند و در آن سال به سازمان تازه تأسیس پارک‌های ملی منتقل گردید. صدها بنا در این منطقه ساخته شدند که به‌واسطه اهمیت تاریخی یا معماری مورد حفاظت قرار دارند، همچنین محققین بیش از ۱٬۰۰۰ محدوده باستانی را در محدوده پارک کشف کرده و مورد مطالعه قرار داده‌اند.


بیشتر بخوانید: آمادگی روانی زلزله ؛ هر آنچه نیاز دارید در این باره بدانید! 


پارک ملی یلواستون

یلواستون که از سال ۱۸۷۲ به خاطر ویژگی‌های عجیب و بی‌نظیر زمین‌شناسی، تحت محافظت است، هم‌اکنون چیزهای بیشتری برای ارائه کردن به ما دارد. این پارک ملی تبدیل به یکی از گنج‌های طبیعی ایالات متحده آمریکا شده است؛ پنجره‌ای به گذشته ما و راهنمایی برای نسل‌های آینده.

حفظ و نگهداری از منطقه‌ای با این وسعت، عملی غیرمعمول و تصوری غیر عملی بود، اما از کسانی که ارزش ذاتی این زمین خالی را متوجه شدند و از آن مراقبت کردند، ممنونیم. تصور کنید اگر در سال ۱۸۷۲ ارزش این منطقه کشف نمی‌شد، چه اتفاقی می‌افتاد.


بیشتر بخوانید: تاثیر شبکه های اجتماعی در بحران هایی مثل زلزله چگونه است؟ 


این روزها، ما به شدت به مکان‌هایی چون یلواستون نیاز داریم تا بتوانند ما را تسکین دهند و آرام کنند. ما به فرجه‌ای برای دوری از کارهای شهری نیاز داریم، به  مکانی که بتوانیم خود را از تکنولوژی جدا کنیم و طبیعت و هر آنچه که برای پیشنهاد کردن به ما دارد را در آغوش بکشیم.

از قله‌های سنگی و پر از پرتگاه و دره‌های عمیق و باریک تا دریاچه‌های در ارتفاع و جنگل‌های پر از حیات وحش، پارک ملی یلواستون تجربه‌ای را به شما پیشنهاد می‌کند که می‌تواند تمام دیدگاه شما نسبت به زندگی را تغییر دهد. اهل هر نوع ماجراجویی که باشید، پارک ملی یلواستون شما را شگفت‌زده خواهد کرد.

با تمام این تفاسیر انتظار داریم حتی در آینده زلزله های بیشتری در راه باشد.