ما بر روی متراکم ترین سیاره ی منظومه ی شمسی زندگی می کنیم!!!

زمین متراکم ترین سیاره منظومه شمسی است! این خبر برای خیلی ها تعجب آور است!!! واقعا چرا زمین متراکم ترین سیاره منظومه شمسی است؟؟؟ اگر می خواهید دلایل متراکم بودن زمین را بدانید با ما همراه باشید!


سیاه چاله باستانی به سمت زمین ما پرتو افشانی میکند! فرصتی فوق العاده برای شناخت کهکشان های دیگر!!!

ماده ی تاریک یا انرژی سیاه؛ سرنخ هایی تازه از حضور این انرژی مرموز در زمین خودمان!!!

چگونگی تولد زمین و ماه ! جنس زمین ماه متفاوت تر از آن چیزی است که فکر می کردیم!!!


در میان تمام ستارگان، سیارک ها ، ماه و شهاب سنگ های موجود در منظومه ی شمسی ،زمین از همه متراکم تر است!

شاید با خودتان فکر کنید این نیروی جاذبه ی یک سیاره است که موجب تراکم آن می شود ! شاید با خودتان فکر می کردید اجرامی مانند ماه و مشتری از همه ی سیاره های منظومه ی شمسی متراکم تر هستند… اما نه!!! این اجرام 3/1 جرم زمین را هم ندارند….

شاید هم با خودتان فکر می کردید سیاره ای که از سنگین ترین اجرام ساخته شده باشد متراکم ترین سیاره خواهد بود!!! اما باز هم اشتباه می کنید….

زمین متراکم ترین سیاره منظومه شمسی

اگر این جور بود عطارد از همه متراکم تر بود!!! در حالیکه این طور نیست! حالا قرار است با هم علت متراکم بودن سیاره مان را بدانیم … با ما همراه باشید!!!

تراکم یکی از ساده ترین خصوصیات جسم است!!! هر جسمی که در این دنیا وجود دارد ، از ذره های میکروسکپی گرفته تا سیاره های عظیم، هر کدام میزان انرژی درونی دارند!!!

ما به این انرژی درونی جرم می گوییم!!! تمام اجسام قسمتی از فضا را در 3 بعد اشغال می کنند!به این خصوصیت حجم گفته می شود! تراکم مقیاسی برای بیان این دو خصوصیت است؛ جرم و حجم!!! یعنی جرم تقسیم بر حجم!!

منظومه ی شمسی ما 405 بیلیون سال قبل شکل گرفت!

داستان تشکیل منظومه ی ما درست مانند منظومه های دیگر است!!! ابر عظیم گازی که از تشکیل ستاره ها به جا مانده بود کم کم متراکم شد و بعد منفجر شد!!!

آنهم به دلیل جاذبه ی خودش!!! اخیرا در پروژه ای به نام آرایه بزرگ میلیمتر آتاکاما عکس هایی از دیسک دور ستاره های تازه متولد شده به دستمان رسید! برای اولین بار بود که چنین عکس هایی به دستمان میرسید!

بعضی از خصوصیات این عکس ها  بسیار قابل توجه است!!! مثلا می تواند دیسک پهن و بسیار بزرگی را که دور ستاره ی تازه متولد شده شکل میگیرد با وضوح نگاه کنید!!!

این دیسک شامل موادی است که موجب شکل گیری سیاره ها ، قمر ها و شهاب سنگ ها می شود!!! در این دیسک فضاهای خالی مشاهده شده است! به نظر می رسد این فضاهای خالی محل هایی باشند که جرم های بسیار بزرگ، مانند سیاره ها، در آن شکل می گیرند!

رنگ لایه های دورنی و بیرونی این دیسک ها متفاوت است! این رنگ ها نشان می دهند که لایه های درونی داغ تر و لایه های بیرونی خنک تر هستند!

زمین متراکم ترین سیاره منظومه شمسی

اما چیزی که بیشتر از همه در این عکس ها به چشممان می آید وجود مواد بسیار متفاوت است!!!

در این دیسک ترکیبات مولکولی پیچیده  و ترکیبات ارگانیک به وفور یافت می شود!!! اما سه فاکتور مهم در این دیسک وجود دارد! این سه فاکتور کنار هم تعیین میکنند که کدام مواد با هم ترکیب شوند و در کدام قسمت دیسک تشکیل سیاره دهند!

فاکتور اول جاذبه است!!

جاذبه ای که همیشه برای ما جالب و راز آلود است!! در یک دیسک موادی که در حلقه های درونی قرار دارند، نسبت به موادی که در حلقه های بیرونی هستند با سرعت بیشتری می چرخند!

همین هم موجب می شود به هم برخورد کنند ! در اثر این برخورد ذره ها کوچک به هم می پیوندند و هر بار بزرگتر می شوند!! هر چه ذرات بزرگتر باشد جاذبه ی بیشتری هم دارند!

هر چه قدر هم که جادبه اش بیشتر باشد ذرات بیشتری را از دور و بر به خودش جذب می کند! در طول هزاران سال در سریع ترین نقطه ی ممکن، بیشترین حجم ،با بالا ترین جاذبه تشکیل خواهد شد!!!

زمین متراکم ترین سیاره منظومه شمسی

فاکتور دوم، دمای ستاره ی مرکزی است!

در محل هایی که به ستاره های اصلی بسیار نزدیک است ، تنها مواد بسیار سنگین باقی می مانند !!! چرا که مواد سبک در اثر گرمای سرسام آور ستاره از بین می روند!!! بر همین اساس سیاره هایی که در داخلی ترین مدار ها هستند ، جنس فلزی دارند!!!

درست بعد از این مدار در دیسک خط فرضی یخی وجود دارد! تمام سیاره های خاکی درون این خط فرضی یخی وجود دارند! بنابراین سطح شیب داری را می بینیم که همه ی سیاره ها بر اساس این سطح به وجود می آیند!!!

یعنی سنگین ترین ها در نزدیک ترین و داغ ترین مدار ها شکل میگیرند! یعنی درون خط یخی! باقی سیاره های سبک تر هم بیرون خط در مدار های خنک تر شکل میگیرند!

سومین و آخرین فاکتور رقص جاذبه ای است که در طول زمان شکل میگیرد!!!

زمین متراکم ترین سیاره منظومه شمسی

سیاره ها مهاجرت می کنند!! چرا؟؟؟ خوب جالب است… ستاره ها داغ می شوند! یخ ها را آب می کنند! سیاره های نزدیک آنقدر داغ می شوند که به مدار های بیرونی که قبلا خط یخی بودند مهاجرت می کنند!

خیلی هایشان به سمت خورشید پرتاب می شوند! خیلی هایشان به هم برخورد می کنند و انفجار های بزرگ رخ می دهد! در این انفجار های بزرگ سیاره ها با هم ادغام می شوند!!!

اگر سیاره ای بیش از حد به ستاره ی مرکزی نزدیک باشد در اثر اصطکاک مدار های خارجی از حالت اصلی خود خارج می شوند! و به سمت ستاره ی مرکزی حرکت می کنند!

اگر برگردیم به 4.5 بیلیون سال قبل ، داستان منظومه ی خودمان هم چیزی غیر از این نخواهد بود!!! بر اساس این 3 فاکتور می توانیم تصویری خیالی از تشکیل منظومه ی خودمان هم تهیه کنیم!!!!

ماهایی که باقی مانده ایم از نجات یافته گانیم!!! تمام سیاره های منظومه ی ما با همین روش تشکیل شده است!!! 4 سیاره ی خاکی ، 4 سیاره ی گازی ، کمربند کویپر و در آخر ابر اورت!!!!

اگر قرار بود تراکم بر اساس مواد تشکیل دهنده باشد، عطارد از همه سنگین تر بود! بعد ونوس و زمین و مریخ !!! اما تنها این نیست!!! جاذبه هم نقش مهمی دارد!!! جاذبه ی سیاره های سنگین تر هم بیشتر است!!!

زمین متراکم ترین سیاره منظومه شمسی

اگر هم سیاره ای مانند مشتری داشتیم که خیلی به خورشید نزدیک بود در اثر گرما اتمسفر از بین می رفت!!!

و تنها هسته باقی می ماند! هسته ای که بسیار متراکم و با جاذبع ای بسیار بالاست که در اثر گرما فوق العاده ستاره هم از هم جدا نشده!!! اما چنین دنیایی وجود ندارد!!! به جای چنین سیاره ای زمین ما وجود دارد!!!

سنگین ترین سیاره ای که اتمسفر گازی عظیمی هم ندارد!!! سیاره ای که تراکمش از جرمش هم بیشتر است!!! تفاوت عطارد و زمین هم در همین است!!!! جرم بالا تر عطارد از تراکمش بیشتر نیست!!! جاذبه نقش مهمی را در این میان بازی می کند!! نقشی تایین کننده!!!

نسبت فوق العاده ی جرم به جاذبه ی سیاره ی ماست که باعث شده ما متراکم ترین هم باشید!!! ما 18 بار متراکم تر از عطارد هستیم!!! ما متراکم ترین سیاره ی منطومه ی خود ما هستیم!! ما خاص ترین نسبت جرم و به حجم را داریم!!! که در کنار جاذبه و اتمسفر ما را متراکم ترین هم می کند!!!