زورگویی و قلدری به کودکان با سهولت دسترسی به اینترنت بیشتر و بیشتر می شود.وقتی مشاهده می کنیم ، می بینیم که کودکان خردسال نیز توسط همسالان خود مورد ضرب و شتم  و زورگویی قرار می گیرند.روانشناس بالینی متخصص دیلک آکیگوز ، اطلاعاتی راجع به زورگویی ارائه داده است که با یکدیگر با آن ها آشنا می شویم :

زورگویی و قلدری کودکان

کودک خود را در مقابل زورگویی آگاه کنید

آیا کودکان به یکدیگر زورگویی می کنند ؟ هر چقدر که برایمان غیر قابل باور باشد اما کودکان در سنین پایین توسط همسن و سالان خود مورد زورگویی قرار می گیرند.وقتی کودکان خردسال را در مکانهایی مانند مدارس ، پارک ها ، اتوبوس های مدرسه و زمین های بازی مشاهده می کنیم ، می توانیم این موضوع را به وضوح مشاهده کنیم.


همچنین بخوانید :


زورگویی و قلدری که ما آن را از مدارس ابتدایی تا دانشگاه مشاهده می کنیم ،یکی از مشکلات بزرگ و معنا دار است.ستمگر ، که خود را قوی می داند ، حملات مکرر روانی ، کلامی ، اجتماعی و / یا دردناک  را علیه فردی انجام می دهد که در برابراو نمی تواند از خود دفاع کند.

اما زورگویی و یا قلدری چیست ؟

رفتار پرخاشگرانه به منظور آسیب های عمدی ، که نه تنها یکبار بلکه به صورت مداوم انجام می شود و عموماً باید از رفتار منظم و سازمان یافته و همچنین توازن نابرابر قدرت بین طرفین تشکیل شود را زورگویی می گویند.عنصری که در اینجا باید مورد توجه قرار گیرد؛این است که بحث میان کودکان را با زورگویی اشتباه نگیرید.

قلدری نباید به اصطکاک بین کودکان و جوانان معنی پیدا کند ، بلکه باید به خودی خود به عنوان یک شکل  از تجاوز شناخته شود.

انواع زورگویی

  • زورگویی فیزیکی
  • زورگویی کلامی
  • زورگویی روانی
  • زورگویی جنسی
  • زورگویی سایبری

در سالهای اخیر ، زورگویی سایبری در حال افزایش است.یکی از مهمترین تحولاتی که در قرن اخیراتفاق افتاده است  پیشرفت در فناوری های اطلاعات و ارتباطات است.تحقیقات در مورد زورگویی سایبری در جهان به ویژه در دهه 2000 متمرکز شده است.

اگر نگاهی به انواع قلدری سایبری داشته باشیم که در آن از پیامک ، MMS ، سایت های شبکه های اجتماعی ، تصاویر ، کلیپ های ویدئویی ، تلفن ها ، پست الکترونیکی ، واتساپ و حتی وب سایت ها به عنوان ابزار استفاده می شود ،می توانیم آن ها را چنین نام ببریم :

• مبارزه بصورت آنلاین
• تهمت
• جعل هویت ،
• استفاده از اطلاعات شما بدون اجازه ،
• آشکار کردن ،
• محرومیت مجازی ،
• آزار و اذیت سایبری.

اما به عنوان پدر و مادر چگونه کودک تان را آگاه کنید ؟

زورگویی و قلدری به کودکان متاسفانه در سال های اخیر بسیار رواج پیدا کرده است.برای آگاه کردن کودکتان اول از همه ، شما می توانید به فرزند خود اجازه دهید تا در محیطی متناسب با سن خود  معاشرت کند تا بتواند رشد مناسبی با توجه سن خود داشته باشد.حتما از یک اتصال اینترنتی مطمئن بخصوص در شبکه های اجتماعی استفاده کنید.

به او بگویید که با افراد غریبه و یا اکانت های غریبه و شماره های ناشناس ارتباط برقرار نکند.اگر فرزند شما در معرض شخص یا افرادی است که  در مدرسه او را آزار می دهند.سریعا این موضوع را به معلم او ، مدیر مدرسه و مسئول سرویس مدرسه گزارش دهید.

کودکانی که عزت نفس بالایی دارند کمتر در معرض قلدری سایبری و سایر اشکال زورگویی قرار می گیرند.لطفاً به یاد داشته باشید که پایه های عزت نفس در خانواده بنیان می شود ، و بنابراین اهمیت نقش والدین در این موضوع بسیار زیاد است.در صورت نیاز به کمک ، می توانید از متخصصان بهداشت روان کمک بگیرید.از کودک تان بخواهید که در صورت آزار و اذیت توسط شخص یا دوستانش سریعا آن را به شما اطلاع دهد.هیچ وقت کودک خود را به خاطر اینکه مورد زورگویی واقع شده ،تحقیر نکنید.همیشه کودکتان را حمایت کنید و از او بخواهید با شما صادق باشد.