همه ما می دانیم که سالاد یک غذای سالم است. به همین دلیل، معمولا افرادی که رژیم دارند چه در منزل غذا بخورند چه در رستوران، سالاد یکی از گزینه های انتخابی آن ها است. اما حقیقت این است که همه سالادها سالم و کم کالری نیستند. گاهی اوقات، خوردن سالاد می تواند یکی از دلایل چاق شدن باشد. اگر می خواهید با سالادهایی که چاق می کنند‌‌‌ آشنا شوید، این مقاله را تا انتها دنبال کنید.

معرفی سالادهایی که چاق می کنند‌‌‌

انواع مختلفی از سالاد وجود دارد که هم به سفره ما جلوه ویژه ای می بخشند و هم به تامین بخشی از مواد مغذی مورد نیاز بدن کمک می کنند. اگر اضافه وزن دارید، توصیه می کنیم از سالادهایی که چاق می کنند‌‌‌ استفاده نکنید. معروف ترین این سالادها عبارتند از:

سالاد الویه

سالاد الویه که در کشورهای غربی به آن سالاد روسی گفته می شود، اولین سالاد چاق کننده ای است که به معرفی آن می پردازیم. بدون شک، سالاد الویه یکی از معروف ترین سالادهایی است که می توانیم در لیست سالادهایی که چاق می کنند‌‌‌ قرار دهیم. این سالاد در سال 1980 میلادی توسط آشپزی به نام لوسیان اولیویه ابداع شده است. در آن زمان از مواد غذایی گران قیمت برای تهیه سالاد الویه استفاده می شد. اما زمانی که مردم سایر کشورها با این سالاد آشنا شدند، ترکیبات گران قیمت آن را با غذاهای ارزان تر جایگزین کردند.

در ایران، سیب زمینی و سس مایونز ترکیب اصلی سالاد الویه را تشکیل می دهند که می توان به آن‌ انواع مواد غذایی مثل مرغ، کالباس، تخم مرغ، هویج، نخودفرنگی و خیارشور را اضافه کرد. در نسخه روسی این سالاد به جای رنده کردن مواد، آن‌ها را به صورت نگینی خرد می کنند.

مرتبط: آیا خوردن فیبر باعث لاغری می شود؟ بله، اما یک نوع خاص! 

سالاد الویه و سالادهایی که چاق می کنند

سالاد ماکارونی

سالاد ماکارونی، یک سالاد پرطرفدار است که بسیاری از افراد آن را در مهمانی‌های خود سرو می‌کنند. این سالاد به سرعت آماده شده و می توان از آن هم به عنوان پیش غذا و هم به عنوان غذای اصلی استفاده کرد.

ماکارونی فرمی، انواع سبزیجات، غذاهای پروتئینی مثل مرغ یا کالباس و سس مواد اولیه این سالاد را تشکیل می دهند. شما می توانید طبق سلیقه و ذائقه خود از مواد غذایی مختلف برای تهیه سالاد ماکارونی استفاده کنید.

مطلب مرتبط: هفت اشتباه در لاغری که باید از آن‌ها دوری کنید!

سالاد سزار

سالاد سزار، سالاد دیگری است که می توان آن را جزء سالادهایی که چاق می کنند‌‌‌ قرار دارد. سالاد سزار، یک سالاد خوشمزه و محبوب بین المللی است که بیشتر رستوران های معروف آن را سرو می کنند. گفته می شود که این سالاد توسط فردی به نام سزار کاردینی ابداع شده است.

برای تهیه سالاد سزار از کاهو، مرغ گریل شده، نان کروتان یا تست و پنیر پارمزان رنده شده استفاده می شود. این سالاد را می توان با کمی تغییر به شیوه های مختلف و با مواد اولیه متنوع تهیه کرد. سالاد سزار منبع خوب فیبر و پروتئین محسوب می شود؛ اما کالری آن بالا است.

سالاد یونانی

سالاد یونانی، یک سالاد بین المللی است که در کشور ما به دلیل سازگاری با ذائقه ایرانی طرفداران زیادی دارد. این سالاد در بسیاری از رستوران ها سرو می شود. در منزل هم می توانید با استفاده از موادی که معمولا در دسترس همگان قرار دارد، آن را تهیه کنید. پیشنیه این سالاد به کشور یونان بر می گردد. در این کشور، به سالاد یونانی «هوریاتیکی» یا «سالاد کشاورزان» گفته می شود.

خیار، گوجه فرنگی، پیاز قرمز، پنیر فتا، زیتون سیاه و روغن زیتون مواد اولیه سالاد یونانی را تشکیل می دهند. بعضی از افراد به این سالاد فلفل دلمه ای هم اضافه می کنند. سالاد یونانی مقدار زیادی مواد مغذی دارد و به خصوص برای گیاهخواران بسیار مناسب است؛ اما به دلیل وجود زیتون و روغن زیتون کالری نسبتا بالایی دارد.

سالاد یونانی و سالادهایی که چاق می کنند

سالاد کاردینال

سالاد کاردینال، یک سالاد فرانسوی است که ظاهر آن شباهت زیادی به سالاد الویه یا سالاد ماکارونی دارد. این سالاد را می توان قالب زد و از آن در مجالس و مهمانی ها استفاده کرد.

سالاد کاردینال از مواد اولیه متنوعی شامل سیب زمینی، برنج دم کشیده، کرفس و سس مایونز تشکیل شده است. شما می توانید طبق ذائقه خود به آن گردو، خیارشور و کالباس هم اضافه کنید. سالاد کاردینال، یک سالاد پرکالری است که می توان از آن به عنوان غذای اصلی استفاده کرد.

مطلب مرتبط: سالاد نیز باعث چاقی شما می شود !!!

سالاد اندونزی

سالاد اندونزی، یکی از معروف ترین سالادهای کشور اندونزی است که به دلیل طعم دلپذیرش در سراسر جهان محبوبیت زیادی دارد. این سالاد در ایران هم طرفداران زیادی دارد و در رستوران ها و مهمانی ها سرو می شود.

برای تهیه سالاد اندونزی باید انواع سبزیجات شامل هویج، کلم قرمز، کلم سفید، نخودفرنگی و ذرت را با کالباس، خیارشور، کشمش پلویی و سس مایونز مخلوط کنید.

سالاد والدروف

سالاد والدروف، یک سالاد آمریکایی است که به صورت جداگانه برای افراد سرو می شود. برای سرو این سالاد باید کف بشقاب کاهو قرار داده و سپس مواد سالاد را روی آن بریزید. سالاد والدروف حدود 100 سال پیش برای اولین بار در هتل والدروف شهر نیویورک معرفی شده است.

سالاد والدروف، یک سالاد گیاهی است که سیب، کرفس، گردو و سس مایونز مواد اولیه آن را تشکیل می دهند. می توانید در صورت تمایل به این سالاد مرغ گریل شده هم اضافه کنید. اگر از مرغ برای تهیه این سالاد استفاده کنید، به آن چیکن والدروف گفته می شود.

سالاد والدروف و سالادهایی که چاق می کنند

توصیه هایی برای تهیه یک سالاد کم کالری

اگر به لیست سالادهای معرفی شده نگاهی بیندازید، متوجه می شوید که سبزیجات بخش مهمی از این سالادها را تشکیل می دهند. درنتیجه، بیشتر آن ها حاوی مقدار زیادی ویتامین، مواد معدنی و فیبر هستند. اما به دلیل استفاده از مواد غذایی پرکالری مثل سس، پنیر، زیتون و کالباس، کالری آن ها افزایش پیدا می کند. کالری این سالادها به نوع مواد اولیه و میزان استفاده از هر کدام بستگی دارد. اما می توان گفت که در هر 1 لیوان آن ها بیش از 200 کالری انرژی وجود دارد.

مصرف سالادهای چاق کننده شما را از هدفتان که کاهش وزن است، دور می کند.  سالادی می تواند به کاهش وزن کمک کند که در تهیه آن به جای مواد غذایی پرکالری از انواع سبزیجات مثل کاهو، کرفس، کلم، خیار، گوجه فرنگی و قارچ استفاده شده باشد.

شما می توانید در حد تعادل از سالادهایی که چاق می کنند‌‌‌ استفاده کنید. اما به خاطر داشته باشید که نباید در مصرف آن ها زیاده روی کنید. بهتر است در هنگام تهیه این سالادها حجم مواد پرکالری را کاهش داده و بخشی از سس را با ماست کم چرب جایگزین کنید.

بعضی از افراد بعد از مصرف غذای اصلی از سالاد استفاده می کنند به این امید که فیبر موجود در سالاد به کاهش وزن آن ها کمک کند. سالادهایی که در تهیه آن ها از سیب زمینی، مرغ، ماکارونی و سایر مواد غذایی پرکالری استفاده شده، باید جایگزین غذای اصلی شوند، نه اینکه همراه با آن مصرف شوند. اگر از این سالادها در کنار غذای اصلی استفاده کنید، نه تنها وزن شما کم نمی شود، بلکه بعد از مدتی متوجه افزایش وزنتان می شوید.

اگر می خواهید مصرف سالاد به کاهش وزنتان کمک کند، 30-20 دقیقه قبل از غذا سالاد رژیمی که حاوی مقدار زیادی سبزیجات غیرنشاسته ای است، مصرف کنید.