در ادامه قصد داریم به معرفی سایت‌ های آموزش موسیقی بپردازیم که می‌تونن برای علاقمندان به این حوزه مفید باشن. قبل از اینکه بریم سراغ بحثمون، ازتون دعوت می‌کنم سراغ وارونه میکس هم برید و از شنیدن موسیقی‌های جذاب لذت ببرید.

هرکسی میتونه بنا بر علائق و اهدافش در این دوران، روی موضوع خاصی تمرکز کنه و در دنیای آنلاین دنبال کلاس‌های خوب بگرده.

با شروع شدن دوران قرنطینه و همه‌گیری ویروس کرونا، اینترنت پر شد از کلاس های آنلاین رایگان و پولی. از طرفی باعث خوشحالیه که این همه امکانات به وجود اومده و شما اگر در شرایط عادی وقت نمی‌کردین تا چیزی که دوست دارید رو یاد بگیرین، حالا دنیای اینترنت و منابع مفیدی که میشه پیدا کنید راه رو بر هر بهونه‌ای بسته. اما مسئله ای که هست اینه که به خاطر ازدیاد این منابع و درس‌های آنلاین بیشمار، ممکنه  که گمراه بشید. گیج بشید و نتونین تصمیم بگیرید و یا اینکه باعث شما شما فکر کنید میتونید با یک دست ده تا هندونه بردارید. نتیجه‌ی این عدم تمرکز و ثبت‌نام توی ده تا رشته‌ی مختلف اینه که در نهایت هیچ چیز به‌درد بخوری یاد نخواهید گرفت و سرخورده خواهید شد.


بیشتر بخوانید: چگونه موسیقی مطابق سلیقه خودمان را کشف کنیم؟


پس بیایید تمرکز کنیم و درست انتخاب کنیم. چه اون عزیزانی که اصلاً آموزش موسیقی ندیدند و چه اون دوستانی که آموزش موسیقی دیدند.

اگر شما اصلاً هیچ دانشی درباره ی موسیقی ندارید و هیچ آموزشی در این باره ندیدید، الان فرصت مناسبیه که برید سراغش. چرا؟ چون آموزش موسیقی مفیده.

توی تمام کشورهای پیشرفته ی دنیا آموزش موسیقی در مدارس از بدیهیات هست. تمام اون افرادی که در مدرسه‌ها آموزش موسیقی می بینند در آینده قرار نیست موزیسین یا نوازنده بشند. اما تحقیقات نشون داده که آموختن موسیقی به پرورش مغز و قوه ی خلاقیت مون کمک میکنه و اگر تمام مزیت های اینچنینی رو هم در نظر نگیریم، آموختن حداقل مسائل بنیادی موسیقی باعث میشه سلیقه ی موسیقیایی شما پیشرفت کنه و دور از جونتون به زباله گوش ندین.

امیدوارم کسی ناراحت نشده باشه، اما بعضی از موسیقی‌ها بی ارزش با ذهن ما همون کاری رو می‌کنند که زباله‌ها با محیط زیست انجام میدن. اینجا قرار نیست از اثرات مخرب شنیدن موسیقی بد براتون بنویسم ، هرچند که مطالعات وسیعی هم در این حوزه انجام نشده. اما بدیهیه همونطور که موسیقی خوب بهمون آرامش میده و درهای جدیدی به زیبایی های جهان رو در ذهن ما باز میکنه، موسیقی بد هم کاری میکنه دقیقاً برعکس این.


بیشتر بخوانید: بررسی آلبوم ‌های تاثیرگذار در موسیقی جز که باید آن ها را بشنوید!


حالا کاری نداریم. اگر جاهای پیشرفته ی دنیا در مدارسشون به بچه ها آموزش موسیقی میدن و ما از این آموزش بی‌بهره بودیم، الان بدون هیچ بهونه‌ای وقت خوبیه برای شروع کردن. اصلاً هم به سن و سالتون فکر نکنید. آموختن همیشه مفیده و همیشه باعث پیشرفت میشه. بریم سراغ سایت‌ های آموزش موسیقی.

از سایت alison می‌تونید شروع کنید به آموختن تئوری موسیقی و حتی بعد از اتمام دوره مدرک هم بگیرید. در ضمن رایگان هم هست.

سایت‌های آموزش موسیقی

حالا اگر شما جزو اون دسته دوستانی هستید که آموزش موسیقی دیدین.

توی ایران روال بر این هست که شما میرین یک آموزشگاهی و یک سازی رو انتخاب می‌کنید و معلمتون اون ساز رو به شما یاد میده. اغلب اینطوریه. حالا بسته به اینکه کیفیت آموزش یا سواد اون معلم در چه حدی هست مطالب یک مقدار ممکنه گسترده تر و علمی تر باشه و یا برعکس.

شما حتی اگر سالها هم یک سازی رو تمرین کرده باشید و سخت‌ترین قطعات اون ساز رو هم بتونید بزنید هنوز با موزیسین شدن و یا حتی نوازنده ی حرفه ای شدن فاصله دارین.

در آموزشگاه ها چون الویت با آموختن یک ساز هست، بحث های تئوری کمتر آموزش داده میشه. شما به عنوان یک موزیسین باید تئوری موسیقی رو در حد عالی بدونید، نت خوانی رو مسلط باشید. از مباحث هارمونی، ارکستراسیون و غیره هم تا حدی سر در بیارین.


بیشتر بخوانید: معرفی XXYYXX آهنگساز موسیقی الکترونیک 

معرفی Beatrice Dillon ؛ چهره جدید موسیقی تجربی!


از اونجاییکه آموختنی‌ها بی‌نهایته و کیفیت آموزش موسیقی در ایران نسبت به استانداردهای جهان پایین‌تره، پس شما هم نیاز به آموختن و بیشتر یاد گرفتن دارید.

یکی از مباحثی که در اون احساس نیاز میکنیدرو توی اینترنت سرچ کنید و سعی کنید بهترین دوره‌ی آنلاین رو پیدا کنید. بهتون قول میدن به صورت رایگان میتونید به کلی مطالب آموزشی فوق‌العاده دست پیدا کنید. همه چیز فراهمه و فقط و فقط به تمرکز نیاز دارین.

مثلاً در سایت edx  میتونید دوره های آنلاین و رایگان دانشگاه برکلی رو ببینید.

در سایت coursera هم یک سری دوره های خوب برای علاقمندان وجود داره.

با کمک سایت springboard  هم میتونین دوره های خوبی رو پیدا کنید.

و این سایت‌هایی که گذاشتم تنها توی یک سرچ کوتاه پیدا شدند و اگر شما بدونین دنبال چی می‌گردین و خوب سرچ کنید حتماً چیزهای خیلی مفیدتری رو پیدا خواهید کرد.

امیدوارم سایت‌های آموزش موسیقی که معرفی کردیم براتون مفید بوده باشن. برامون کامنت بگذارید و از تجربه‌های آموزش در ایران و یا سایت‌های خارجی برامون بنویسید. اگر هم الان در حال گذروندن دوره‌ی آنلاین خوبی هستید اون رو به ما توی قسمت نظرات معرفی کنید. سپاسگذارم.