وقت آن رسیده که بدانیم سرعت اینترنت 5g واقعا چقدر است، پس با ما همراه باشید. در حال حاضر شبکه 5جی گسترش قابل توجهی در سراسر جهان پیدا کرده و بیشتر کشورها سعی دارند این شبکه را در منطقه خود راه اندازی کنند. حتی در چند روز گذشته نیز شاهد بودیم که ایران هم به جمع کشورهای پشتیبانی کننده این شبکه پیوست. یکی از مواردی که موجب خوشحالی طرفداران این شبکه شده، سرعت بالای آن است، به شکلی که در مدت زمان کوتاهی می‌توان یک فایل چند گیگابایتی را دانلود کرد.

در این بین پرسش بزرگی وجود دارد که این شبکه نسل جدید چقدر سریع‌تر از نسل پیشین بوده و واقعا با یک شبکه پرسرعت رو به رو هستیم یا خیر. نسل قبل این شبکه 4G LTE Advanced Pro نام داشته و بی شک باید 5جی را در مقایسه با این شبکه سریع‌تر بدانیم. اما هدف ما از نوشتن این مقاله چنین است که اختلاف سرعت بین شبکه نسل جدید و قدیم چیست و چقدر باید 5جی را سریع بدانیم.

باید بیان داشت که در سرعت اینترنت 5g یا هر شبکه دیگری عوامل بسیاری درگیر هستند و از جمله باید به میزان پهنای باند اختصاص داده شده، زیرساخت مخابراتی شبکه و برخی دیگر اشاره کرد. باتوجه به چنین مواردی، سرعت شبکه در یک منطقه پیشرفته می‌تواند بیش از یک منطقه غیرپیشرفته‌ای باشد که از 5جی بهره گرفته و به پشتیبانی آن می‌پردازند.


همچنین بخوانید:

چگونگی حذف اطلاعات از اینترنت ؛ چطور سابقه‌مان در اینترنت را پاک کنیم؟

نحوه اشتراک اینترنت در 10 Windows با استفاده از اترنت یا Wi-Fi 


بنابراین نباید دو منطقه را در میزان سرعت اینترنت 5g یکسان دانست و شرایط مورد اشاره اختلافات زمینه‌ای را به وجود می‌آ‌ورد. عامل دیگری که می‌تواند اهمیت داشته باشد، نوع سیگنال‌های مورد استفاده در شبکه 5جی و موج mmWave آن است که باید فرکانس 6 گیگاهرتزی را داشته باشد. بنابراین اگر زیر این فرکانس باشد، قطعا سرعت شبکه کمتر از حد معمول خود خواهد بود. علاوه بر این، باید مواردی از قبیل تعداد کانال‌هایی که می‌توانند در کنار هم قرار گیرند، نحوه انتقال سیگنال‌ها، انواع فناوری فشرده سازی مورد استفاده و غیره را در نظر گرفت.

شاید نتوانیم به طور کامل جزئیات این شبکه را شرح دهیم و البته موضوع خسته کننده‌ای هم است، اما باید به صراحت با اصول شبکه 5جی آشنا شویم تا بدانیم این شبکه چگونه عمل کرده و چقدر سریع است. مهمترین عامل سرعت اتصال سلولی 5G، پهنای باند مستقل است که برای اتصال بین یک دستگاه و یک شبکه استفاده می‌شود. به عنوان مثال، عرض یک لوله را تصور کنید. هرچه لوله گسترده‌تر باشد، داده‌های بیشتری نیز وجود دارد که می‌تواند از آن عبور کند.

این بخش‌های طیف رادیویی که سطح اندازه گیری آن مگاهرتز است، واحد پایه‌ای هستند که تعیین می‌کنند چه مقدار اطلاعات را می‌توان از طریق یک اتصال واحد در همان زمان تحویل داد، در غیر این صورت به عنوان میزان توان شناخته می‌شود. برای شبکه‌های 4G LTE، کانال‌ها می‌توانند از 1 مگاهرتز تا 20 مگاهرتز تغییر کند، اما با شبکه 5G، کانال‌های مجزا می‌توانند به اندازه 100 مگاهرتز باشند و از نظر تئوری پهنای باند یک اتصال 4G را تا 5 برابر افزایش می‌دهند. در واقع، این یک تفاوت استاندارد بوده که احتمالاً مهمترین دلیل این است که شبکه‌های 5G می‌توانند سریع‌تر از 4G باشند.

آنچه که به طور گسترده‌ای قابل درک نیست این واقعیت بوده که عرض کانال‌های انتقال فردی به شدت تحت تأثیر فرکانس‌هایی که منتقل می‌شوند، اما با فرکانس مشخص نمی‌شود، است. به این معنی که، همه چیز با هم برابر هستند، پهنای باند 10 مگاهرتز در 600 مگاهرتز همان میزان توان داده را  با 10 مگاهرتز پهنای باند در 39 گیگاهرتز فراهم می‌کند.


همچنین بخوانید:

فناوری جدید گوگل برای کاهش حجم تصاویر در اینترنت

هر آنچه که باید درباره تماس ویدیویی گوگل میت بدانید!


فرکانس‌های زیر 2 گیگاهرتز تاثیر بسزایی روی سرعت کانال داشته و این موضوع در طول سال‌های گذشته به وضوح اثبات شده است. در روزهای اولیه اختصاص طیف، بسیاری از فرکانس‌های پایین اولین مدل‌هایی بودند که اختصاص داده شدند، زیرا انتقال آنها آسان‌تر بود. بسیاری از اولین برنامه‌های بی سیم تقاضای پهنای باند بسیار کمی داشته، بنابراین سایز اختصاص “قطعات” برای کانال‌ها در فرکانس‌های مختلف بسیار ناچیز بود. متأسفانه، آن میراث تاریخی تأثیر شدیدی را در سایز کانال برای فرکانس‌هایی با پهنای باند پایین حفظ کرده است.

همانطور که 5G توسعه داده شد، یکی از ایده‌های اصلی افزایش عرض کانال‌ها بود تا بتواند سرعت کلی پتانسیل شبکه را افزایش دهد. تا حدودی، این امکان پذیر بود، زیرا هیچ یک از محدودیت‌های سایز کانال برای فرکانس‌های قبلی استفاده نشده همچون mmWave وجود نداشت.

سرعت اینترنت 5g بیشتر از همیشه

در شبکه 5G، همچنین می‌توانید از Concure Carriers یا CC استفاده کنید که از نظر مفهومی شبیه به CA در طیف گسترده‌ای از باندهای فرکانسی هستند. برای خدمات کمتر از 5G، می‌توانید حداکثر دو کانال 100 مگاهرتز را برای دستیابی به حداکثر پهنای باند 200 مگاهرتز ادغام نمایید، این در حالیست که mmWave حداکثر 8CC را برای 800 مگاهرتز پشتیبانی میکند.

همچنین همراه با این واقعیت بوده که فرکانس‌های موج میلی متر به احتمال بسیار زیاد از پتانسیل کامل 100 مگاهرتز در هر کانال استفاده می‌کنند، به همین دلیل سرویس mmWave 5G بسیار مناسب است. زیرا خیلی سریعتر از شبکه کمتر 5G بوده و در اولین آزمایش‌های دنیای واقعی به نتایج قابلی دست یافتیم. البته، این سرعت سریع‌ترین دامنه قابل توجهی است که می‌توان به آن دست یافت، به همین دلیل هم فرکانس mmWave و هم  نقش مهمی در 5G دارد.

در حال حاضر، هیچکدام از شبکه‌های telco از پهنای باند برای mmWave بیش از 4CC یا 400 مگاهرتز پشتیبانی نمی‌کنند، اما مودم‌هایی مانند X55 Qualcomm از حداکثر توان پشتیبانی می‌کنند، به این معنی که در نهایت عملکرد سریع‌تری با mmWave وجود دارد. سایر عوامل مؤثر بر سرعت اتصال داده‌های بی سیم شامل فن آوری‌های انتقال مانند MIMO ، Multiple Output و برخی دیگر است که به شما امکان می‌دهد سیگنال‌ها از طریق آنتن‌های متعدد در داخل دستگاه بطور همزمان و نه فقط یک بار در یک دستگاه ارسال شوند.


همچنین بخوانید:

هر آنچه باید درباره سیستم عامل iOS 14 اپل بدانید 

وای فای دایرکت چیست؟ با آن آشنا شوید!


با 4G، می‌توان 4×4 MIMO را داشت، همانطور که از نام آن پیداست، چهار اتصال همزمان امکان پذیر است. قابلیت جدیدی برای 5G Massive MIMO در نظر گرفته شده و می‌تواند با هدف قرار دادن یک پرتوی انتقال رادیویی در یک جهت خاص، از 100 اتصال همزمان پشتیبانی کند. برای فرکانس‌های mmWave ، Massive MIMO از طریق فناوری به نام شکل گیری پرتو فعال شده که همانطور از نام آن پیداست می‌توان طیف وسیعی از فرکانس را پوشش داد.

بنابراین باید بیان داشت که گسترده فرکانسی 5G بالاست و می‌توان شاهد سرعت اتصال بالایی در این شبکه ارتباطی بود. شبکه 5جی تا توسعه کامل فاصله نسبتا طولانی دارد و انتظار داریم در آینده مناطق مختلفی این شبکه را دربرگیرند. مانند اکثر فناوری‌های بی سیم، همه قابلیت‌های گفته شده در بالا باید هم در دستگاه و هم در شبکه سلولی که برای کار به آن وصل می‌شود، پشتیبانی شوند. در مورد دستگاه، بسیاری از این قابلیت‌ها با توجه به نوع خاص مودم تعبیه شده در گوشی و ویژگی‌های ارائه شده آن تعیین می‌شود.

در حالی که گوشی‌های هوشمند مختلفی وجود دارد از این شبکه پشتیبانی می‌کنند، بسته به مدل اسمارتفون باید انتظار سرعت اتصال شبکه متفاوتی داشت. اگر کنجکاو هستید که این شبکه چقدر سرعت دارد، بهتر است در منطقه مورد پشتیبانی با گوشی هوشمندی که چنین فناوری دارد، از وب سایت SpeedTest بهره گیرید تا به تست سرعت آن بپردازید.

در مجموع باید بیان داشت که شبکه 5جی بزودی گسترده خواهد شد و مناطق بیشتری این شبکه را دربرمی‌گیرند. انتظار داریم بزودی بر مدل‌ تلفن‌های هوشمند 5جی افزوده شود که با این ویژگی همراه هستند. ناگفته نماند این فناوری نسل جدید تا تکامل کامل چند سالی فاصله دارد و باید انتظار داشته باشیم عملکرد قابل توجهی را از این شبکه سریع شاهد باشیم.