هنوز مدت زیادی از پخش فصل چهارم سریال مانی هیست نگذشته و ما هم تصمیم گرفتیم تا توی این مطلب نگاهی داشته باشیم به لباسی که در حال حاضر نقش پررنگی رو توی داستان کلی ایفا میکنه و تبدیل به نماد مهمی شده!

سریال مانی هیست

اول از همه توضیحاتی درباره سریال جذاب مانی هیست خدمتتون بدم. سریال مانی هیست رو میشه محبوب ترین سریال غیر انگلیسی زبان یا همون خارجی نتفلیکس دونست. توی این نسلی که حتی خود «فرار از زندان» هم با فصل پنجمش نتونست جایگزین فرار از زندان بشه، Money Heist از موقعیت استفاده کرد و الان هر کس از طرفدارای مایکل اسکافیلد و لینکلن باروز بوده، خودش رو به دار و دسته دالی پوش پروفسور در اسپانیا تسلیم کرده! البته توی مطلب جداگانه ای سریال هایی که طرفداران مانی هیست باید ببینن رو معرفی کردیم که از اینجا میتونید بخونید و ببینید مانی هیست طرفداران چه سریال های دیگه رو هم میتونه به خودش جذب کنه.

داستان کلی درباره عده ای خلافکار رنگارنگ و شدیدا جالبه که توسط فردی با اسم مستعار پروفسور دور همدیگه جمع میشن تا بزرگترین سرقت تاریخ رو به انجام برسونن. (یک معرفی کاملتر از سریال هم داریم که اون رو از اینجا میتونید بخونید)

از فصل اول که با یک گروه نسبتا جمع و جور طرف بودیم، تا فصل چهارم که هم داستان و هم گروه و هم سرقت گسترده تر شده، تقریبا همه چیز حداقل تغییر جرئی ای داشته؛ البته همه چیز بجز لباس و ماسک سالوادور دالی! نقاب سالوادور دالی توی داستان کاربرد مشخصی داره؛ محفوظ نگه داشتن هویت سارقین. اما اگه بخوایم دقیق تر به قضیه نگاه کنیم حرف های زیادی پشت این نقاب و لباس وجود داره.


بهترین سریال های شبیه سریال Money Heist که باید ببینید

5 دلیل برای تماشای فیلم The Platform ؛ زندان حقیقی انسان کجاست؟!


سریال مانی هیست

اول از همه درباره رنگ قرمز یکدست لباس صحبت کنیم. رنگ قرمز کاملا از مفهوم کلی داستان که قیام و نبرد باشه پشتیبانی میکنه. قرمز رنگ خون هم هست و خشونت پشت کار سارقین رو نشون میده. قیام ها چه توی دنیای واقعی و چه توی ادبیات داستانی، پر شدن از پرچم های سرخ؛ نمونه بارزش هم رمان محبوب بینوایان (Les Misérables)، شاهکار ویکتور هوگو!


فیلم هایی که باید دوبار تماشا کنید تا موضوع آن را بفهمید!(قسمت اول)


پروفسور توی پشت صحنه حتما این نکته رو مد نظرش داشته و بعیده که فقط به خاطر اون داستان «رنگ قرمز رو پوشیدم تا اگه تیر خوردم رفیقام نفهمن» لباس های این رنگی رو انتخاب کرده باشه! از همون اول هم پروفسور به باقی سارقان فهمونده بود که شما در حال دزدی نیستید و پول کسی رو هم نمیگیرید، هر کس پول خودش رو چاپ میکنه و این عملیات بیشتر شبیه یک قیام علیه سیستم و یا عملیات مقاومت میمونه.

البته این رنگ قرمز به خود دوستان اسپانیاییمون هم مربوط میشه! یکی از نکات جذابی که سریال مانی هیست رو از باقی سریال ها جدا میکنه، جریان داشتنش توی یک فرهنگ کاملا متفاوته که میتونه ما رو از آمریکا و انگلستان جدا کنه. رنگ سرخ به دلایل زیادی با کشور اسپانیا پیوند خورده؛ اولین و شفاف ترینش اینکه رنگ قرمز یکی از دو رنگ اصلی پرچم ملی اسپانیاست و در کنار زرد طلایی توی پرچم این کشور خودنمایی میکنه. احتمالا این رنگ قرمز هم ریشه در ورزش ملی اسپانیا، یعنی گاوبازی داره که هنوز هم در بین اسپانیایی ها از طرفداران زیادی برخورداره.

سریال مانی هیست

قرمز نشان دهنده یک چیز دیگه هم هست که میتونه جالب باشه؛ زعفران اسپانیا! قبل از اینکه بیاید بگید زعفران اسپانیا دروغه و همش مال ماست، بیاید قبول کنیم که بالاخره زعفران اسپانیا چه برای خودشون باشه و چه از کشور ما برده باشن، معروفه و حق دارن رنگش توی زندگیشون تاثیر بزاره.


بهترین سریال های مستند2020 که نباید آن ها را از دست دهید!(قسمت دوم)


سریال مانی هیست

نقاب سالوادور دالی هم توی سریال Money Heist به عنوان سمبل مقاوت غرور ملی عمل میکنه. سالوادور دالی یکی از مهم ترین چهره های جنبش سورئالیسم در اوایل قرن بیستم بود که اگرچه خود این جنبش بیشتر با فرانسه در ارتباط بود، اما خود دالی اسپانیایی تبار بوده و طبیعیه که اسپانیایی ها هم روش غیرت داشته باشن. خود سورئالیسم ایجاد یک اختلال یا ناهنجاری درون سیستم طبیعیه که با عملیات دار و دسته پروفسور کاملا همخونی داره. پس سالوادور دالی به خوبی میتونه نماد یک انقلاب علیه سیستم باشه!

حالا دیگه دفعه بعد که داشتید سریال مانی هیست رو میدیدید، میتونید بیشتر به معنای پشت پوشش سارقین دقت کنید و داستان رو فقط به قصد دیدن یک سرقت دنبال نکنید.


فصل چهارم Money Heist رو دیدید یا بهتره بگم اصلا این سریال اسپانیایی رو دنبال میکنید؟ اگه آره میتونید نظرتون درباره سریال رو توی کامنت ها بگید تا باهمدیگه دربارش صحبت کنیم.