اخیراً بحث در مورد انتخاب یک سیستم عامل تلفن همراه، کمی کمرنگ شده است. شما یا یک آیفون یا یکی از بسیاری از تلفن های مبتنی بر Android را دارید. اما چند سالی پیش سیستم عامل هایی مانند Symbian ،BlackBerryOS ،WebOS و Windows Mobile با یکدیگر رقابت می کردند. در حقیقت، بسیاری از آنچه امروز در Android یا iOS مشاهده می کنیم ریشه ای از آن روزهای طلایی جنگ سیستم عامل موبایل است. اگرچه اپل و گوگل همچنان سیستم عامل های مربوطه خود را اصلاح می کنند، اما ما به دلیل ماهیت عملکرد دوقطبی، شاهد جهش های بسیار بزرگی نیستیم. اما من می توانم سناریویی را ببینم که در آن مصرف کنندگان حداقل دو گزینه دیگر به غیر از iOS و Android داشته باشند. همچنین احتمال سقوط اندورید با امکان شخصی سازی وجود دارد.


پیش از مطالعه این مطلب بخوانید:


اولین مدعی Huawei

سیستم عامل هارمونی

اولین مدعی Huawei با HarmonyOS اپن سورس است که به دلیل جنگ های تجاری بین ایالات متحده و چین مجبور به بدنیا آمدن شد. عدم ارائه خدمات Google می تواند تهدیدی برای تجارت تلفن همراه هوآوی در خارج از کشورش باشد و این شرکت فهمیده است که باید تا آنجا که می تواند بیشتر صاحب سهام خود باشد. اما چه چیزی می تواند باعث موفقیت هوآوی شود در جایی که کسانی مانند Firefox ،Samsung و Ubuntu شکست خورده اند؟ 

این عمدتا یک بازی با ارقام است. براساس گزارش سه ماهه اول IDC در سال 2019، هواوی بیش از 59 میلیون دستگاه را در سطح جهان حمل کرده است که سهم چشمگیر 18.9٪ از بازار تلفن های هوشمند را با این کار به خود اختصاص داده است. حال تصور کنید که اگر این شرکت چینی قدم به سایر شرکت ها مانند Oppo ،Vivo و Xiaomi بگذارد و از آن ها درخواست کند که HarmonyOS را به فرزندی قبول کنند، چه می شود؟ 

هوآوی می تواند سهم بازار را بخورد!

بین این شرکت ها، IDC سهم بازار را بیش از 42٪ تخمین می زند و می تواند به همان اندازه که می دانیم منجر به ضربات مخرب به Google و اکوسیستم اندرویدی شود. 

Huawei و همچنین Xiaomi و Oppo از قبل UI های سفارشی خود را بالاتر از اندروید توسعه دادند. این لایه ای است  که مصرف کنندگان می بینند و یک گوشی را با آن می شناسند. هر یک از این شرکت ها می توانند رابط کاربری خود را به HarmonyOS منتقل کنند. مصرف کنندگان یک UI را که برایشان آشنا است، مشاهده می کنند و تا زمانی که برنامه های مهم برای آن ها در HarmonyOS وجود داشته باشد، بعید به نظر می توانندمی رسد که بتوانند از آن ایرادی بگیرند. از بسیاری جهات، به همین دلیل مردم تلفن “سامسونگ” یا “هواوی” را انتخاب می کنند و نه لزوماً یک تلفن “اندرویدی”.

آنچه باقی می ماند این است که توسعه دهندگان را ترغیب به ایجاد برنامه هایی برای این پلتفرم جدید می کند با 42٪ سهم در بازار جهانی (با فرضVivo ، Xiaomi  Oppo و همکاران که با استفاده از سیستم عامل Harmony موافقت کرده اند) و چند میلیارد دلار بودجه می کند. مطمئناً این منطقه جایی است که غول هایی مانند مایکروسافت یا بلک بری در آن شکست خورده اند اما سهم بازار تلفن های آن ها هرگز به رقم دو رقمی نرسیده است.

مایکروسافت، مدعی دوم

Windows 10X

دومین بازیکنی که می تواند سهم بازار Android را حذف کند مایکروسافت است. بله، مایکروسافت قبلاً دو بار  از طریق سیستم عامل های موبایل شکست خورده است، اما با معرفی دستگاه های جدید با صفحه نمایش های دوگانه خود یعنی Surface Neo و Surface Duo، برنامه ای برای بازگشت در نظر گرفته است.

بیایید با Surface Neo و Windows 10X شروع کنیم. از نظر سخت افزاری، در حال حاضر مؤلفه هایی موجود هستند که به اندازه کافی سریع هستند که به راحتی نسخه کامل ویندوز 10 را در سرفیس نئو اجرا کنند. بنابراین چرا مایکروسافت نیاز به انتشار نسخه دیگری از ویندوز 10 را احساس می کند؟ ویندوز 10 اس که چند سال پیش منتشر شد را یادتان است؟ به این دلیل که مایکروسافت می خواهد با از بین بردن تمام مضراتی که ویندوز با خود به همراه دارد از نو شروع کند و در عین حال توانایی اجرای برنامه های مدرن را نیز حفظ کند. ویندوز 10X هم همین کار را انجام می دهد. 

شما نمی توانید آن را مطابق با ویندوز 10 معمولی دانلود و نصب کنید. این نحوه توزیع سیستم عامل های موبایل در حال حاضر است و بنابراین، Windows 10X برای فاکتور فرم تلفنی مانند Surface Duo بسیار مناسب باشد. اما خب مایکروسافت تصمیم گرفت Surface Duo را با سیستم عامل اندروید منتشر کند. 

سقوط اندورید با قابلیت شخصی سازی

سقوط اندورید با شخصی سازی

خب، سیستم عامل جدید ممکن است کمی کمبود داشته باشد اما می توان آن را حل کرد. می گویید چگونه؟ استفاده از قابلیت شخصی سازی اندروید! جالب است که چگونه هوآوی و مایکروسافت می توانند از شخصی سازی Android به نفع خود استفاده کنند. و احتمالاً به عنوان وزنه های سنگین برای جلب مشتریان به سیستم عامل های خود! آنچه به عنوان یکی از بزرگ ترین قدرت های اندرویدی شناخته می شود، بسیار خوب می تواند دلیل سقوطش بشود. و این برای گوگل قطعا درد بزرگی خواهد بود و باید به فکر چاره برایش باشد. 

امیدوارم از خواندن این مطلب لذت برده باشید. اگر نظری دارید خوشحال می‌شویم در بخش دیدگاه‌ها برای‌مان بنویسید و ما را همراهی کنید.