در سال های اخیر سندرم افسردگی شغلی در بین بازیگران مطرح دنیا افزایش پیدا کرده است. اما فرسودگی شغلی به چه معناست؟ نشانه های فرسودگی شغلی چیست؟ چه کسانی دچار فرسودگی شغلی می شوند؟

سندرم فرسودگی شغلی بر اثر فشار کاری زیاد، محیط های رقابتی، استرس، مسئولیت سنگین و تنهایی به وجود می آید. روانشناسان اعتقاد دارند که نباید این سندرم به عنوان یک بیماری معرفی شود، زیرا اگر به عنوان یک بیماری معرفی شود اثر طولانی مدت می گذارد و فرد به جای مبارزه برای تغییر حال خود به راحتی روحیه خود را از دست می دهد.


همچنین بخوانید: چگونه رهبران و مدیران می توانند به مبارزه با افسردگی شغلی کمک کنند؟


فرسودگی شغلی را از لحاظ لغوی می‌توانیم تحلیل قوای روانی که گاهی با افسردگی همراه است تعریف کرد که نشانگان خستگی مفرط عاطفی به دنبال سال‌ها درگیری و تعهد نسبت به کار و مردم است. این سندرم پیامدی از فشار شغلی دایم و مکرر است. بدین ترتیب که شخص در محیط کارش به علت عوامل درونی و بیرونی احساس فشار می‌کند و این فشار، پیوسته و چندین‌باره بوده و سرانجام به احساس فرسودگی تبدیل می‌گردد. این فرسودگی به عنوان فقدان انرژی و نشاط تعریف می‌شود و شخص مبتلا احساس کسالت‌انگیزی را نسبت به انجام رفتار شغلی نشان می‌دهد.

نشانه های سندرم فرسودگی شغلی چیست؟

این سندرم نشانه های متفاوتی دارد. اما در مورد اینکه کدامیک از این نشانه ها مختص این سندرم است دیدگاه هایی متفاوتی وجود دارد، که معتبرترین دیدگاه مختص به Christina Maslach است.

بر اساس نظریه وی افرادی که دارای شغل های سنگین، خستگی ناشی از روابط تجاری طولانی یا دچار احساس شکست هستند بیشتر در معرض ابتلا به این سندرم قرار می گیرند. اولین آسیب فرسودگی شغلی، رنج بردن از فرسودگی بدنی هم‌چون سردرد، تهوع، کم خوابی و تغییراتی در عادات غذایی است.


همچنین بخوانید: 7 مورد از نکات علمی برای افزایش بهره وری در شغل و حرفه تان


تفاوت سندرم فرسودگی شغلی با افسردگی 

نشانه های بارز در افسردگی در سندرم فرسودگی نیز دیده می شود. از بین این نشانه ها می توان به کاهش یا افزایش اشتها، غم، تضعیف عملکرد و احساس ناامیدی اشاره کرد. اما تفاوت سندرم فرسودگی با افسردگی این است که کسانی که دچار سندرم فرسودگی ناشی از شدت کار می شوند می توانند به راحتی با یک مسافرت روحیه خود را تغییر دهند.

اما افرادی که به افسردگی مبتلا هستند یک مسافرت نمی تواند روحیه آن ها را در طولانی مدت تغییر دهد. افراد مبتلا به افسردگی باید حتما زیرنظر یک متخصص تحت درمان قرار گیرند. با این وجود، برخی از ویژگی های این سندرم بسیار خاص هستند. به عنوان مثال، مشکلات سندرم فرسودگی مرتبط با شغل فرد هستند. اما در افسردگی احساس ناامیدی و غم مختص به شغل فرد نیست، بلکه در تمام لحظه های زندگی وی تاثیر دارد و از او جدا نمی شود.

چگونه از ابتلا به فرسودگی شغلی جلوگیری کنیم؟

شما می توانید با داشتن استراحت کافی، خواب منظم، تغذیه مناسب و انجام تمرینات ورزشی از ابتلا به این سندرم جلوگیری کنید.

ممکن است به خواندن این مطالب نیز علاقه مند باشید