این سنسور در حال حاضر قابلیت تشخیص و اندازه گیری میزان مصرف گلوکز، نمک و الکل را دارد

شما باید مراقب و نظاره گر آنچه که می خورید و مینوشید باشید … اما اگر به کمک کمی نیاز دارید، سنسور زیست پاسخگو متصل شونده به دندان می تواند به شما کمک کند. این حسگر توسط دانشمندان در دانشگاه توفتس در ماساچوست طراحی شده ، و در حال حاضر قادر به ردیابی گلوکز، نمک و الکل است.البته ممکن است تشخیص مواد شیمیایی دیگر در آینده به این سنسور اضافه شود.

سنسور زیست پاسخگو متصل شونده به دندان

سنسور زیست پاسخگو متصل شونده به دندان

ابعاد این سنسور تنها 2 * 2 میلی متر است، سطح صاف آن به اندازه کافی انعطاف پذیر است تا بتواند به شیارهای نامنظم دندان متصل شود. این سنسور از سه لایه ساندویچی ساخته شده است. که شامل دو لایه طلای مربع شکل در خارج و یک لایه از مواد زیست پاسخگو (bioresponsive) در وسط است. این لایه میانی سه ماده شیمیایی هدف را از درون دهان مصرف کننده جذب می کند.

وقتی سنسور در معرض سیگنال ارسالی رادیویی توسط گوشی هوشمند قرار می گیرد، امواج رادیویی را جمع آوری می کند و آنها را مجددا برای گوشی باز می فرستد، اما در شکل تغییر یافته – بسته به اینکه چه مقدار و از چه مواد شیمیایی توسط لایه “زیست پاسخگو” جذب شده است، بخش های خاص بعضی از امواج به جای انتقال از حسگر لغو می شوند.


همچنین بخوانید : استفاده از هوش مصنوعی برای تشخیص پوست و بهترین محصولات آرایشی/ بهداشتی


با تجزیه و تحلیل طیف و شدت امواج رادیویی که به دستگاه تلفن همراه بازگردانده می شود، اپلیکیشن مخصوص طراحی شده برای این سنسور می تواند تعیین کند که کدام مواد شیمیایی و در چه مقادیری مصرف شده اند. در آینده ممکن است چنین سنسورها بتوانند طیف گسترده ای از مواد را تشخیص دهند و به قسمت های مختلف بدن متصل شوند.

پرفسور Fiorenzo Omenetto در ارتباط با این سنسور می گوید : در تئوری ما می توانیم لایه زیست فعال را در این سنسورها برای هدف قرار دادن سایر مواد شیمیایی تغییر دهیم – اما ما فقط محدود به خلاقیت خودمان هستیم.

“ما تکنولوژی مشترک تشخیص اطلاعات فرکانس رادیویی [radiofrequency identification] را به یک پکیج حسگر گسترش داده ایم که می تواند به صورت پویا اطلاعاتی را در مورد محیطی که در آن قرار دارد انتقال دهد و یا دریافت کند. چه بر روی دندان باشد چه پوست و چه هر سطح دیگری.

در ادامه بخوانید