ذرات فرضی کهکشانی سه راز بزرگ هستی را توضیح می دهند!!!

سه راز بزرگ هستی در این گزارش برایتان پرده برداری می شود! یکی از این سه راز علت وجودمان در این دنیاست! اگر می خواهید در مورد این سه راز بزرگ هستی بیشتر بدانید با ما در این گزارش همراه باشید!!!

مدل استاندارد ذرات در هستی بسیاری از مسائل مربوط به کهکشان را برایمان روشن می کند . اما ، هنوز هم در این مدل جاهای خالی بسیاری وجود دارد!

حالا تحقیقاتی که به تازگی انجام شده نشان می دهد که چطور یکی از این ذرات به نام axion از سه راز بزرگ هستی پرده برداری می کند! یکی از این راز ها هم دلیل بودن ما در این دنیاست!!!


axion  چیست؟؟؟

اگر چیزی به نام axion وجود داشته باشد قطعا بسیار سبک خواهد بود، حتی سبک تر از پروتون! البته axion  بار الکتریکی نخواهد داشت!

این ذرات در تمام محیط اطرافمان وجود دارند اما با یکدیگر ارتباطی ندارند! این عامل باعث می شود پیدا کردن این ذرات کمی سخت باشد! شاید به همین دلیل هم تا به حال کشف نشده اند!

بر اساس تحقیقاتی که محققان دانشگاه میشیگان به تازگی انجام داده اند مشخص شد که ذرات axion دنیای ما در ابتدای کار از نابودی نجات دادند!

در واقع اگر axion  نبود دنیای ما خودش را در همان ابتدای کار نابود می کرد!

ماده و ضد ماده

در واقع بیگ بنگ ماده ی سازنده ی این دنیا ، «ماده»  و ماده ی فرو پاشنده ی این دنیا ،« ضد ماده»، را به یک اندازه تولید کرد!

مشکل این جاست که اگر این دو ماده به هم برخورد کنند در اثر انفجار انرژی  هر دو از بین می روند!

این بدان معناست که اگر «ماده»  و « ضد ماده» از همان ابتدا به یک میزان تولید می شدند خیلی قبل از اینها دنیای ما در اثر این برخورد احتمالی از بین رفته بود!!!

اما حالا ما در این دنیا زندگی می کنیم ! دنیایی که با بالانسی از این مواد تا به حال پایدار مانده است! اینکه آن همه ی ماده ی فرو پاشنده در هستی به کجا رفته است رازی است بزرگ که هنوز از آن پرده برداری نشده!

axion  علت پایداری دنیای ماست!

بر اساس تحقیقاتی که به تازگی انجام شده به این نتیجه رسیدیم که شاید axion  علت پایداری دنیای ما باشد! این تیم از محققان مدلی ارائه داده است!

در این مدل  axion  در روز های اول تشکیل این دنیا در آن نوسان بسیاری داشته! همین نوسان موجب از بین رفتن «ضد ماده» شد !

حتی اگر به ازای هر 10 بیلیون « ماده» یک «ضد ماده » از بین رفته باشد تئوری پایداری دنیا از این نقطه نظر قابل اثبات می شود! در نهایت در نبود «ضد ماده» این دنیا تا به امروز پایدار بوده است!

تیم تحقیقاتی ذکر شده نام این مکانیسم را  axiogenesis  گذاشته و معتقد است که رابطه ی نا همگون «ماده» و «ضد ماده» نه تنها این مشکل ، بلکه بسیاری از مشکلات دیگر این هستی را هم حل کرده است!

axion  پل ارتباطی این دنیا

تئوری  axion  در سال 1977 برای اولین بار توسط روبرتو پسی و هلن کووین ارائه شده!

این تئوری جای خالی محور اصلی در مدل استاندارد را پر می کرد! نوترون ها بار الکتریکی ندارند اما باید داشته باشند! این یعنی نقص در این مدل! به همبن دلیل این نقص با وجود ماده ای به نام کوارک پر شده که با بار الکتریکی با هم ارتباط دارند!

اینکه نوترون ها با هم ارتباط الکتریکی ندارند یک مشکل بزرگ در این مدل است! به نظر می رسد axion مانند پلی عمل کرده و این مشکل را هم برطرف می کند!

اما این آخر کار نیست ! چند سال بعد محققان به این نتیجه رسیدند که axion  برای ماده ی سیاه هم کارایی هایی هم دارد!

سه راز بزرگ هستی

axion همان ماده ی سیاه است!

دهه ها تحقیقات در فضا نشان داده است که بیشتر از آن چیزی که فکر می کنیم ماده در این دنیا هست! منظومه ها و کهکشان ها نمی توانند به راحتی با وجود جاذبه خودشان را در این هستی کنار هم نگه دارند!

این نیرو که کهکشان ها را در کنار هم نگه می دارد بسیار عظیم تر از این حرف هاست! اگر بخواهید بدانید چقدر باید بگویم در حدود 85 % از این انرژی از اجرامی گرفته می شود که برای ما قابل دیدن نیستند!

این انرزی که برای ما دیدنی نیست با نام انرژی سیاه شناخته می شود!

اینکه نیروی سیاه چیست را کسی دقیقا نمی داند!

توضیحات زیادی برای آن ارائه شده است! اما یکی از این فرضیه ها این بوده که انرزی سیاه همان axion  است!

اگر مقدار زیادی از این ماده در کنار هم جمع شود می تواند دلیلی باشد برای انرژی که کهکشان ها را در کنار هم نگه می دارد!

فیزیک دانان سال هاست در تلاشند که ردی از axion  پیدا کنند! ارتباط میان  axion  و نوترون ها می تواند مانند سرنخی به این منظور عمل کند!

تا به حال هیچ ردی از این مواد پیدا نشده است! بر همین اساس دلیل برای اثبات نیست!

اما اگر روزی پیدایشان کردیم مطمئنا بیش از آن چیزی که فکرش را می کنیم ارزشمند خواهند بود!

نه تنها دلیلی هستند برای ماندن ما در دنیا، نه تنها دلیل هستند برای از بین رفتن «ضد ماده»، بلکه انرژی که کهکشان ما را جایی میان سایر کهکشان نگه می دارد هم مرهون همین ماده ، axion ، است!!!