قرنطینه خود و خانواده تان را سرشار از شادی کنید!!!

سه راز شاد زیستن درقرنطینه را میدانید؟؟؟ همه ی ما این روز ها به نوعی در خانه هایمان زندانی هستیم! شاید خواندن این گزارش به ما  کمک کند روز های بهتر و شادتری داشته باشیم!

پس با وارونه همراه باشید تا 3 راز شاد زیستن در قرنطینه را یاد بگیرید!!!


4 ترفند برای احساس خوشبختی بیشتر !

راز خوشبختی را از زبان انیشتین بشنوید ! 


شاید برای خیلی ها صحبت از خوشبختی آنهم در چنین موقعیت اورژانسی خیلی عجیب باشد!!!

واقعا هم عجیب است!!! در خانه هایان گیر افتادهایم!!!! کویید 19 بد جوری اسیرمان کرده!!! اما این موقعیت چیزی به ما داد و که در بهبهه زندگی اصلا متوجهش نبودیم!

شاید سکوتی که قرنطینه کرونایی به ما اهدا کرده فرصتی باشد برای فکر کردن در مورد واقعیت خوشبختی!!! آیا ما خوشبختیم؟؟؟

من استاد دانشگاه هستم ! و به دانشجویان چگونگی خوشبخت بودن را یاد میدهم! بله!!! برای خیلی ها خنده دار است! در کنار کورس هایی مانند اقتصاد و شیمی و ستاره شناسی ، خوشبختی هم آموزش داده می شود!!!

اما واقعیت در مورد خوشبختی همین است! ناتانیل هاثورن در مورد خوشبختی مثال جالبی زده! گفته خوشبختی مثل پروانه است! تا وقتی دنبالش بدوید همیشه پشت سرش هستید!

اما اگر آرام منتظرش بنشینید، بر روی شانه هایتان می نشیند! وای که تجارت و خوشبختی چقدر با هم تفاوت دارند!!!

اگر هنوز در حال خندیدن به من و دانشجوهایم هستید باید بگویم دنیل کاهنمان و انگس دیتون ، هر دو از دانشگاه پرینستون ، به خاطر فعالیت هایشان در زمینه خوشبختی برنده جایزه نوبل شدند!

دانشگاه پنسیلوانیا رشته ای جداگانه به نام روانشناسی مثبت گرایانه دارد! و ژورنال مطالعات خوشبختی از سال 2000 شروع به فعالیت کرده و در حال حاضر یکی از ژورنال های با پرستیژ در کانون های ادبی به شمار میرود!!!

این را هم بگویم که خوشبختی به تازگی مد نشده!!

از زمان های خیلی قبل مورد نظر دین و هنر و فلسفه بوده!!! این دانش های بشری تازه مد شده هستند که متوجه خوشبختی نبودند!!! و به همین دلیل است که این گزارش را می نویسم!

در این گزارش منطق امیدوار بودن و خوشبختی را برایتان می گویم! ابزار هایی معرفی میکنم تا با استفاده از آنها توازن را در زندگی تان بازیابی کنید!!! و معنی و مفهوم زندگی را برای خود پیدا کنید!!!

این گزارش نتیجه ی تحقیقات امروز و دیروز نیست!! خیلی وقت است که بر روی چنین گزارشی کار میکنم! اما این روز ها بهترین فرصت برای منتشر کردن چنین گزارش هایی است !!

چرا که همه فرصت فکر کردن دارند!!! پس تا انتها با من و وارونه همراه باشیدتا سه راز خوشبختی در قرنطینه را یاد بگیرید!!!

سه راز خوشبختی در قرنطینه

راز اول : احساس خوشبختی درونی = ژنوم شما + شرایط شما + عادت های شما

در معادله ی راز اول خوشبختی یک دنیا حرف برای زدن هست! اول از همه اینکه خوشبختی ارثی است!!! آیا واقعا خوشبختی ارثی است!! من به شخصی خودم از ایده ی ارثی بودن شخصیتم خیلی خوشم نمی آید!!

چون دوست دارم خودم ، به شخصه ، تک تک اتفاق های زندگیم را رقم بزنم! به نحوی دوست دارم این خودم باشم که فاعل اتفاق های زندگیم هستم!!! اما دنیای علم و تحقیقت ثابت کرده که در واقع میزان بسیار زیادی از حس خوشبختی درونی ما را ژن ها تامین میکنند!

وقتی اتفاقی برایتان می افتد و شما به فکر فرو می روید این ژن های شما هستند که احساس های شما را در آن وضعیت ایحاد میکنند! نقش ژن در ایجاد خوشبختی چیزی در حدود 44 تا 52 % است! یعنی نیمی از احساس خوشبختی مان به ژن هایمان بر میگردد!

فاکتور دوم در معادله ی راز اول خوشبختی شرایط شماست!!! یعنی اتفاقات خوب و بدی که ممکن است در زندگی تان اتفاق بیفتد!!!  حداقل تاثیر پذیری ما از این فاکتور 10% و حداکثرش 40% است!

مححقان میگویند اتفاقات می آیند و میروند! یعنی تاثیر دائمی ندارند! از این رو تاثیر چندانی هم ندارند!!!

خب سوال اینجاست !!! اصلا چرا تاثیر اتفاق های بد کم است؟؟؟ دلیلش خیلی ساده است! ما انسان ها عادت می کنیم !!! به راحتی و به شرایط مختلف عادت میکنیم!

شاید به همین علت باشد که میگویند پول خوشبختی نمی آورد!!! عادت فاکتور سوم معادله ی اول است!!! اما برای فهم بیشتر این فاکتور نیاز به معادله ی دوم داریم!!

راز دوم: عادت= اعتقادهای شما + خانواده شما + کار شما

این معادله  خلاصه ی هزاران مقاله ای است که من در این مورد خوانده ام!!! در واقع عادت های ما ترکیبی از اعتقاد های ما هستند که در کنار خانواده و کار ما ساخته می شوند!!!

در این مورد نیاز به توضیح بیشتری هست! مثلا اعتقاد !!! منظور من از اعتقاد دین است! و این دین شامل نوع خاصی از دین نمی شود!!! مثلا من مسلمانم و شما ممکن است یک یهودی باشید!

منظور از داشتن دین و اعتقاد، پایبند بودن به یک چارچوب خاص است! در این چارچوب انسان می تواند به پاسخ سوال های عمیقش در مورد هستی برسد!!! و به گونه ای به آرامش برسد!!!

مورد بعدی که می خواهم به آن اشاره کنم دوستان وخانواده تان هستند!!! قرار نیست کسی از آسمان بیاید و فرمولی جادویی برای دوستی تقدیمتان کند!

باید دوست داشتن را یاد بگیرید! حالا هر جوری که هست!

در تحقیقات 70 ساله ای که از سال 1939 تا 1944 طول کشید و افراد را در سن 90 سالگی شان بررسی کرد به این نتیجه رسیدیم که خوشبختی عشق است و بس!

پس برای خوشبخت بودن عشق بورزید!! چرا که افرادی که خانواده و دوستانشان را دوست داشتند خوشبخت تر بودند!!!

مورد بعدی در راز دوم کار است! شاید کار برای خوشبختی خیلی عجیب و سخت به نظر برسد! اما کار در زندگی هدف می آورد! انسان با کار احساس مفید بودن می کند!

و همه ی اینها دست در دست هم می شود خوشبختی!!! علاوه بر این!!! بی کاری چیزی به جز بدبختی نمی آورد!!! امکان ندارد فرد بیکار و هدفمند در زندگی دیده باشید!!!

البته کار خوب و کار بد داریم!! پشت میز نشینی و کارگری!!! اما اینها اصلا مد نظر من نیست! مد نظر من احسس عمیق مفید بودنی است که از کار کردن به دست می آید!!!

راز سوم: رضایتمندی= چیزهایی که دارید ÷ چیز هایی که می خواهید

راز خوشبختی در خواستن داشته ها و نخواستن نداشته هاست!!! ما باید یاد بگیریم چیز هایی را بخواهیم که داریم! و هرگز فراموش نکنیم ثروتمند ترین اشخاص کسانی هستند که نیاز کمتری دارند! پس بیایید برای خودمان نیاز درست نکنیم!!!

به این 3 قاعده مانند آجر های سازنده ی زندگی تان فکر کنید!!! شاید در این روز های قرنطینه راز سوم بیش از هر راز دیگری در دسترس تر باشد! ما در خانه حبس شده ایم!

و خواه ناخواه یاد گرفته ایم با نیاز هایمان که گاهی قابل برآورده شدن نیستند کنار بیاییم!!! این درس ها پایه ساز خوشبختی هستند! با آرزوی خوشبختی همه ….