لیست اعضای منظمه ی شمسی طولانی تر می شود. 

سیاره های جدید منظومه ی شمسی ! شاید اگر ده سال قبل این خبر را می شنیدیم باور نمیکردیم. اما واقعا سیاره های جدید منظومه ی شمسی را می شناسید؟

 چقدر از سیاره های جدید منظومه ی شمسی اطلاعات دارید؟ با من و وارونه همراه باشید . ما کلی اطلاعات در این مورد داریم. اینبار به جشن معرفی سیاره های منظومه ی شمسی دعوت شده اید.


داستان تولد اورانوس و قمر هایش !!! راز های سیاره ی یخی بر ملا شد!!!

داستان تولد آب های موجود در سیاره ی سرخ!!! آب موجود در مریخ از کجا آمده؟؟


تعداد سیاره های منظومه ما

یادتان می آید فکر میکردیم منظومه ی ما 9 سیاره دارد؟ حالا کلی چیز های جدید میدانیم. مثلا اینکه پلوتون دیگر سیاره محسوب نمی شود. اما خانواده ی کهکشانی منظومه ما رو هر روز بزرگتر از روز قبل می شود.

 امروز ما هزاران سیارک می شناسیم. سیارک های به اندازه پلوتون و سیارک های کوچک تر. اما شواهد نشان میدهد سیاره ی نهمی هم در کار است.

 سیاره ای که با دیگر سیاره ی منظومه ی ما خیلی فرق دارد. هر کدام از این اطلاعات جزیی مثل تکه های یک پازل میماند که وقتی کنار هم قرار داده می شود، تصویر کلی از منظومه مان نشان میدهد.

 این اطلاعات به ما کمک میکند از محیط زندگی مان سر در بیاوریم. پس با ما همراه باشید.  

مهمان های بین کهکشانی منظومه ما که قصد رفتن ندارند!

سیاره های جدید منظومه ی شمسی

در سال 2017 جسم مسطح و عجیبی در منظومه ی ما کشف شد. جسمی که تا به حال مانند آن را ندیده بودیم. بر همین اساس تصور شد این جسم مسطح سفینه ای فضایی است.

البته که مسافر فضایی کله سبزی در کار نبود. جسم داستان ما اومواموا نام گرفت. جسمی که از خارج از منظومه آمد، از منظومه ی شمسی دیدن کرد و بعد هم رفت.

 پس از این فضانوردان از خود پرسیدند:« واقعا اومواموا تنها مهمان منظومه ی ما بوده؟»

اما تنها دو سال بعد مهمان دیگری وارد منظومه ی ما شد. بوریسوو، ستاره ی دنباله داری بود که از کنار خورشید رد شد! به همین دلیل بررسی هاله ی دورش برای محققان خیلی راحت بود.

با استفاده از تلسکوپ های آتاکاما مشخص شد که بریستوو حجم قابل توجهی از مونواکسید کربن دارد. خیلی بیشتر از مقداری که اجرام آسمانی منظومه ی ما دارند.

این جحم از مونواکسید کربن میتواند داستان تولد بریستوو را برایمان بگوید. مثلا اینکه محل تولدش احتملا خیلی سرد تر از منظومه ما بوده.

این هفته خبر بسیار جالبی در ژورنال جامعه ی فضاشناسی چاپ شد. بر اساس این خبر بیش از 19 مهمان خارجی در اطراف منظومه ی ما وجود دارد. مهمان هایی که بیلیون ها سال است در سفر از منظومهای به منظومه ی دیگر هستند.

این اجرام خارجی بین سیاره های مشتری و نپتون ، به صورت عمودی در حال گردش هستند. این احتمال وجود دارد که این اجرام از منظومه ای دور آمده اند. منظومه ای که ستاره اش تازه در حال شکل گیری است. احتمالا کلی سیارک شبیه به این اجرام در این منظومه ی جوان وجود دارد.

سیاره های جدید منظومه ی شمسی

خبر های دیگری هم هست. کلی سیارک و احتمالا یک سیاره ی بزرگتر هم هستند.

به نظر میرسد باید 139 سیارک تازه کشف شده را به شجره نامه ی منظومه ی مان اضافه کنیم. این سیارک ها در مداری، آن سوی نپتون در گردشند. و از لحاظ اندازه خیلی به نپوتون شباهت دارند.

 این سیارک های دور به دنیای یخ زده ی کمربند کویپر تعلق دارند. خیلی دور تر از آن چیزی که تصور میکنید.

اگر میخواهید بدانید این سیارک های دور چطور کشف شدند باید بگویم که این کشف خیلی اتفاقی بوده.

 محققان در حال بررسی انرژی سیاه و تاثیرش بر تشکیل و گسترش کهکشان ها بودند که این سیارک ها کشف شدند. عکس هایی از مناطق دوردست و کهکشان های دیگر تهیه شد تا از اجرام ریز تحت تاثیر انرژی سیاه خبر دار شویم . همین جا بود که این سیارک ها کشف شدند.

اما تنها این سیارک ها نبودند. تعداد اعضای خانواده ی منظومه ی شمسی هر روز بیشتر می شود.

تعدادی سیارک نپتون مانند با مدارهای عجیب و غریب هم کشف شدند. تئوری ما این است که احتمالا سیاره ی نهمی وجود دارد. در اثر نیروی گرانش این سیاره ی نهم است که این سیارک ها با مدارهای این مدلی در گردشند.

 این سیاره ی ناشناخته احتمالا 400 برابر فاصله ی زمین تا خورشید با خورشید فاصله دارد. و جالب است بدانید. احتمالا اندازه اش 15 برابر زمین است.

سیاره های جدید منظومه ی شمسی

آیا واقعا چنین سیاره ای وجود دارد؟ خب. با استفاده از اطلاعاتی که العان داریم نمیتوان از چیزی مطمئن بود. اما هر چه بیشتر در مورد سیاره های کمربند کویپر اطلاعات به دست می آوریم راز های بیشتری می فهمیم. و به حقیقت نزدیک تر می شویم.

کشف این سیارک های ریز نشان میدهد، روش کشف سیاره ها با استفاده از متد عکس برداری جواب میدهد. سیارک های بیشتری در آینده کشف خواهد شد. و هر چه سیارک های بیشتری کشف کنیم، پیش بینی وجود داشتن نهمین سیاره آسان تر می شود.

خانواده ی کهکشانی ما از چند سیاره و سیارک و ستاره تشکیل شده؟

ما در گوشه ای از کهکشان راه شیری قرار داریم. و با این حال خیلی چیز ها هست که در مورد این گوشه ی دنج نمی دانیم. با کشف این همه جرم آسمانی هر بار به حقیقت داستان تشکیل سیاره مان نزدیک و نزدیک تر می شویم.

کشف این سیارک ها به محققان کمک میکند تا داستان تشکیل خورشید هر بار کامل و کامل تر شود. احتمالا این ستاره همتاهایی هم دارد و ما از آنها اطلاعاتی نداریم.

محققان با استفاده از اطلاعات این روزهای دنیای فضاشناسی موفق به کشف شرایط خارج از منظومه ی ما هم شده اند.

 واقعا تاثیر خورشید بر این دنیاهای دور تا چه حد است؟ این دنیاهای دور و یخ زده از چه چیزی ساخته شده اند؟ چند تا از این دنیاها وجو دارد؟ و این نهمین سیاره ی عجیب داستان ما دقیقا چه شکلی است؟

پس در نهایت به این نتیجه می رسیم که این سیارک های تازه کشف شده در عین کوچک بودن ارزش زیادی دارند. با استفاده از اطلاعات به دست آمده از این سیارک ها می توانیم به داستان تولد سیاره ی خودمان، خورشید، و سیاره ی مرموز نهم خبر دار شویم.

 با دیدی که این سیارک ها به ما میدهند، دنیای اطرافمان در منظومه ی شمسی و حتی دنیاهای خارج از منظومه مان را بهتر می شناسیم.

هر بار که قدم فراتر می گذاریم چیز های بیشتری می فهمیم. به امید قدم های هر چه بلند تر علم در دنیای ماورای زمین و منظومه و کهکشان مان….