با عرض درود و خسته نباشید خدمت همه عزیزان گل به ویژه علاقمندان به نجوم.در مطلب امروز، بنا را بر این گذاشتیم که یکی از موضوعات چالش برانگیز و البته پرطرفدار در زمینه ی نجوم را به زبان ساده و قابل فهم برای شما بیان کنیم. پدیده ای بنام سیاهچاله. با ما همراه باشید با بیان سیاهچاله به زبان ساده.


مبارزه با کرونا به کمک هوش مصنوعی!! آیا کرونا رفتنی است؟

جلوگیری از ابتلا به کرونا در محل کار و ادارات باید چگونه باشد؟

اپلیکیشن ها و سایت های مفید برای کودکان در زمان قرنطینه


سیاهچاله چیست؟َ

سیاهچاله به زبان ساده، جایی در فضا است که جاذبه آنقدر قوی می باشد که حتی نور هم نمی تواند از آن بگریزد. این جاذبه بسیار قوی است. زیرا ماده در تا اندازه بسیار زیادی  فشرده شده است. این اتفاق می تواند هنگامی که یک ستاره در حال مرگ است ، رخ دهد.

از آنجا که هیچ نوری نمی تواند از سیاه چاله خارج شود ، مردم نمی توانند سیاه چاله ها را ببینند. آنها نامرئی هستند. تلسکوپ های فضایی با ابزارهای ویژه می توانند در یافتن سیاهچاله ها کمک کنند. ابزارهای ویژه می توانند ببینند که ستاره هایی که بسیار نزدیک به سیاه چاله ها هستند متفاوت از سایر ستارگان عمل می کنند. برای درک بهتر سیاهچاله به زبان ساده ، از سایت ناسا دیدن فرمایید.

سیاه چاله ها چقدر بزرگ هستند؟

سیاهچاله ها می توانند بزرگ یا کوچک باشند. دانشمندان فکر می کنند کوچک ترین سیاهچاله ها به اندازه یک اتم کوچک هستند. این سیاهچاله ها بسیار ریز هستند اما جرم کوه بزرگی دارند. جرم مقدار ماده یا “اجزا تشکیل دهنده” در یک جسم است.

نوع دیگر سیاه چاله “ستاره ای” نامیده می شود. جرم آن می تواند تا 20 برابر بیشتر از جرم خورشید باشد. ممکن است در کهکشانی که ما در آن هستیم (کهکشان راه شیری) تعداد زیادی سیاهچاله با جرم ستاره وجود داشته باشد. کهکشان زمین راه شیری نامیده می شودکه در مرکز آن یک سیاهچاله بزرگ قرار دارد.

بزرگترین سیاه چاله ها “عظیم الجثه” نامیده می شوند. این سیاهچاله ها دارای توده هایی هستند که بیش از 1 میلیون خورشید در کنار همدر آن ها جای می گیرند. دانشمندان اثبات کرده اند که هر کهکشان بزرگ حاوی یک سیاه چاله عظیم الجثه در مرکز آن است. سیاهچاله عظیم الجثه در مرکز کهکشان راه شیری با نام ساکن (Sagittarius) نامیده می شود. این سیاهچاله جرمی برابر با 4 میلیون خورشید دارد و در یک توپ بسیار بزرگ قرار می گیرد که می تواند چند میلیون زمین را در خود نگه دارد.

چگونه سیاهچاله ها شکل می گیرند؟

 دانشمندان بر این باور هستند که کوچکترین سیاه چاله ها با شروع جهان تشکیل شده اند.

سیاهچاله های ستاره ای وقتی ساخته می شوند که مرکز یک ستاره بسیار بزرگ شروع به جمع شدن یا به اصطلاح مچاله شدن کند، یا اینکه فروپاشی کند. وقتی این اتفاق بیفتد باعث ایجادابرنواختر(supernova ) می شود. ابرنواختر یک ستاره در حال انفجار است که بخشی از ستاره را در فضا منتشر می کند.

دانشمندان تصور می کنند که سیاه چاله های عظیم الجثه همزمان با کهکشانی که در آن قرار دارند ساخته شده اند.

اگر سیاهچاله ها “سیاه” هستند ، چگونه دانشمندان می دانند که در آنجا وجود دارند؟

سیاه چاله ای دیده نمی شود زیرا گرانش قوی همه نور را به وسط سیاه چاله می کشد. اما دانشمندان می توانند ببینند که چگونه گرانش شدید بر ستاره ها و گازهای اطراف سیاهچاله تأثیر می گذارد. دانشمندان می توانند ستارگان را مطالعه کنند تا دریابند که حرکت می کنند یا در حال گردش هستند. بدین شکل، یک سیاه چاله را کشف می کنند.

وقتی یک سیاه چاله و یک ستاره به هم نزدیک هستند ، نور پر انرژی ساخته می شود. این نوع نور را نمی توان با چشم انسان دید. دانشمندان برای دیدن نور پر انرژی از ماهواره ها و تلسکوپ ها در فضا استفاده می کنند.

آیا یک سیاه چاله می تواند زمین را نابود کند؟

 سیاهچاله ها با خوردن ستارگان ، قمرها و سیارات در فضا دور نمی شوند. زمین به یک سیاه چاله سقوط نخواهد کرد زیرا هیچ سیاه چاله ای به اندازه کافی نزدیک به منظومه شمسی نیست که زمین بتواند این کار را انجام دهد.

حتی اگر یک سیاه چاله به اندازه جرم خورشید جای خورشید را بگیرد ، زمین باز هم به درون آن نمی افتد. زیرا سیاه چاله همان جاذبه خورشید را خواهد داشت. زمین و سیارات دیگر می توانند کما فی السابق دراطراف سیاهچاله بگردند.

خورشید هرگز به سیاه چاله تبدیل نخواهد شد. خورشید یک ستاره به اندازه کافی بزرگ برای ایجاد سیاه چاله نیست.

ناسا چگونه سیاهچاله ها را مطالعه می کند؟

 ناسا از ماهواره ها و تلسکوپ هایی که در فضا سفر می کنند برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد سیاه چاله ها استفاده می کند. این فضاپیماها به دانشمندان کمک می کنند تا به سؤالات مربوط به جهان پاسخ دهند.

اولین سیاهچاله ای که بشر موفق به عکسبرداری از آن شد.

تمام تصاویر و فیلم هایی که شما تا کنون در فیلم های هالیوودی دیدید، چیزی جز زاده ی تخیلات بشر نبود. اما سرانجام در روز دهم آوریل 2019، اولین عکس واقعی از سیاهچاله ی واقعی توسط تلسکوپ ثبت شد.این سیاهچاله مربوط به کهکشان M87 میباشد. این سیاهچاله با نام POWEHI در فاصله 55 میلیون سال نوری از ما قرار دارد.


این هم از توضیح سیاهچاله به زبان ساده! اگه درباره قسمتی از متن سوالی داشتید توی حتما توی کامنت ها بگید. بالاخره یکی پیدا میشه جوابی بهتون بده.