چیزی در اعماق فضا هر 16 روز یکبار و به طور مرتب سیگنال هایی ارسال می کند

سیگنال های عجیب از اعماق فضا برای ما و به سمت کره ی خاکی ما ارسال میشوند. محققان در تلاشند تا در این گزارش برای این سیگنال های عجیب از اعماق فضا سناریویی منطقی ارائه دهند.

با ما باشید تا با دلایل و علل چنین سیگنال های عجیب از اعماق فضا آشنا شوید. 

بر اساس تحقیقاتی که به تازگی انجام شده سیگنال رادیویی، مانند ساعت ، هر 16 روز یکبار با فاصله ی 500 سال نوری از زمین به سمت ما ارسال می شود.

این اولین بار است که محققان سیگنال هایی را به طور متناوب دریافت می کنند. این سیگنال ها با نام امواج متناوب رادیویی ( FRB) شناخته می شوند. این امواج به شناسایی منبع ارسال کننده شان بسیار کمک میکنند.

چنین امواج رادیویی یکی از سخت ترین و مشکل ترین معما هایی است که در سال های اخیر محققان را درگیر خود کرده است. این امواج برای اولین بار در سال 2007 شناسایی شدند و محققان به این نتیجه رسیدند که منبع بسیار قوی این امواج را به سمت زمین می فرستد.



هرچند هنوز هم کسی نمی داند این منابع واقعا چه هستند! این امواج رادیویی بسیار رمز آلودند چرا که گاهی فقط به نقطه ی خاصی از زمین ارسال و دریافت می شوند و گاهی هم در تمام نقاط زمین قابل دریافت هستند.

سیگنال هایی که در تمام نقاط قابل دریافت هستند در زمان های متفاوت و رندوم به سمت ما ارسال می شوند.

محققان کانادایی از این امواج چه می دانند؟

اما از سال گذشته تا به حال همه چیز فرق کرده است. گروهی کانادایی بر روی پروژه ای به نام « آزمایش میزان فشار هیدروژن در امواج متناوب رادیویی» کار میکردند و به این نتیجه رسیدند که موج داریویی به نام  FRB 180916.J0158+65 به طور هماهنگ ارسال می شود.

این گروه با استفاده از تلسکوپی رادیویی در بریتیش کلمبیا این موج را از سپتامبر سال 2018 تا اکتبر سال 2019 بررسی کردند.

در طول این دوره به این نتیجه رسیدند که ابتدا امواج به مدت 4 روز پشت سر هم ارسال می شوند و سپس وقفه ای 12 روزه دارند. به این صورت این امواج در چرخه های 16 روزه ارسال و سپس متوقف و دوباره ارسال می شوند.

در برخی از این چرخه ها امواج غیر قابل بررسی بودند اما آن دسته از چرخه هایی که امواج قابل دریافت داشتند در دوره های 16 روزه ارسال می شدند.

بر اساس گزارشات منتشر شده در نیمه ی پایانی ماه ژانویه ، در مجله ی آرکسیو، در نهایت ما به این نتیجه رسیدیم که این امواج اولین نوع از امواج رادیویی متناوبی هستند که ما دریافت کرده ایم.

این مسئله که چنین امواجی در دوره های 16 روزه ارسال می شوند مانند سر نخی است که در پیدا کردن منبع ارسال کننده این سیگنال ها به ما کمک میکند.

منبع ارسال کننده این سیگنال ها

محققان اخیرا به این نتیجه رسیده اند که این امواج متناوب رادیویی از کهکشانی به نام «SDSS J015800.28+654253.0» و از فاصله ی 500 میلیون سال نوری از زمین ارسال می شود.

این فاصله ممکن است بسیار طولانی به نظر برسد. اما در حقیقت این دسته از امواج رادیویی از نزدیک ترین نمونه هایی هستند که تا به حال دریافت شده است.

در حالیکه میدانیم این امواج رادیویی از کجا ارسال میشوند هنوز نمیدانیم این امواج رادیویی چه هستند!!! البته تا حدودی میدانیم که فرکانس ها حاکی از آنند که این امواج رادیویی در برخود با محیط اطراف خود شکسته میشوند.



سناریو شماره 1

سناریویی که در این مورد وجود  دارد این است که چنین امواجی از شی چرخنده به دور حجمی فشرده ، مانند سیاه چاله ای در فضای کهکشانی، ارسال می شود و در این صورت امواج تنها در هنگام قرار گیری در رو به روی مدار زمین ارسال می شوند.

سناریو شماره 2

بر اساس گزارشات منتشر شده در مجله آرکسیو در روز چهارشنبه سناریویی دیگری هم وجود دارد. ممکن است این امواج ممکن است به علت سیستم دوسویه موجود در بین دو حجم ستاره ای فشرده به وجود آمده باشند.

در این سناریو، ستاره ی نوترونی از خودش امواجی رها میکند اما این امواج ها در علت گاز و باد های آزاد شده از ستاره ی بزرگتر به صورت متناوب به دست ما میرسند.

سناریو شماره 3

در سناریویی دیگر گفته شده که این امواج به خویدی خود و از منبع ارسالی متناوب فرستاده شده و به همان صورت متناوب هم به دست ما میرسند.

محققان اعلام کرده اند که این امواج ناشی از شعله های ستاره های نوترونی و گاز های ناشی از آنها هستند که با نام « مگنترز» شناخته می شوند. اما از آنجایی که مگنتر ها هر چند ثانیه یک بار می چرخند با تئوری چرخه های 16 روزه هم خوانی ندارند.

هدف های آینده ی محققان کانادایی

گروه محققان کانادایی در تلاش است است امواج رادیویی از این دست را بیشتر بشناسد تا تشابهات میانشان را پیدا کند و در نتیجه به اطلاعات بیشتری در این زمینه دست پیدا کند.

محققان این گروه برای بررسی بیشتر و دقیق تر این امواج برنامه ریزی کرده اند و خواستار پیدا کردن جزییات بیشتری در زمینه چرخه های این امواج هستند.

نقش امکانات در بررسی این امواج

این امواج بیش از یک دهه است که محققان را مبهوت خود کرده است. نکته این جاست که امکاناتی مانند تلسکوپ های رادیویی امکان بررسی این امواج حیرت انگیز را هر ساله بیشتر و بیشتر میکنند.

در حالیکه هنوز نمیدانیم منبع این سیگنال های حیرت انگیز چیست، تحقیقات بیشتر در این زمینه اطلاعات بیشتری برای محققان در سال های آینده فراهم میکند و مانند قدمی است که رو به جلو برداشته می شود.