در این مطلب می خواهیم شما را با شایع ترین بیماری ها در زمستان آشنا کنیم. حتی اگر در تمام فصل بهار، تابستان و پاییز احساس سلامتی و پرانرژی بودن داشته باشید، وقتی زمستان فرا می رسد، هیچ کس در امان نیست. هنگامی که تمام روز را در نزدیکی با دیگران که ممکن است بیمار باشند، در فضای بسته می گذارنید، فقط یک سرفه یا عطسه می تواند شما را هم گرفتار کند.



طبق گزارش Healthline : “ما در زمستان زمان بیشتری را در فضاهای بسته، نزدیک به هم می گذرانیم، به طوری که تماس طولانی تر چهره به چهره خواهیم داشت.”

 ویروس ها در هوای سرد رشد می کنند. در نتیجه، ویروس برای مدت زمان طولانی به اندازه کافی در هوا باقی می ماند تا فردی که به اندازه کافی به آن نزدیک است، بتواند آن را تنفس کند. اکنون که می دانید در این فصل چقدر مستعد ابتلا به بیماری هستید، در ادامه 15 مورد از شایع ترین بیماری ها در زمستان را برایتان شرح می دهیم که باید مراقب آنها باشید.

1. آسم

هنگام بروز آسم – وضعیتی که ریه ها را ملتهب می کند و تنفس را سخت تر می کند – هوای زمستان فقط شرایط را بدتر می کند. افرادی که قبلاً تشخیص آسم گرفته اند، اغلب علائم شان در هوای خشک و سرد بدتر می شود. اگر اینگونه است، حتماً داروهای برنامه ریزی شده ای که برای پیشگیری از آسیب پذیری باید مصرف کنید را ادامه دهید، و اگر احساس کردید آسم تان عود کرده است، زود با پزشک خود صحبت کنید.

2. آنفولانزا

شایع ترین بیماری ها در زمستان

آنفولانزا یکی از آزاردهنده ترین و شایع ترین بیماری ها در زمستان است. این روزها موجی از آنفولانزا باعث کشته شدن تعداد زیادی از هموطنان مان شده است. پس بهتر است خوب مراقب خود باشید. بهترین راه برای پیشگیری از آنفولانزا واکسن است. حتما مطلب زیرا را هم مطالعه کنید:

3. سرماخوردگی

از بین شایع ترین بیماری ها در زمستان آیا بیماری رایج تر از سرما خوردگی وجود دارد؟ در هوای سرد و خشک ویروس سرماخوردگی بیشتر پیشرفت می کند. خوشبختانه علائم سرماخوردگی به اندازه ی آنفولانزا شدید نیستند و شما می توانید کارهای روزانه تان را انجام دهید، اما باید به بدن خود گوش کنید. نکته ی مهم در هنگام سرماخوردگی استفاده از آب نمک و دارو برای درمان بینی گرفته شده است.

4. چشم صورتی

ورم ملتحمه، که به عنوان چشم صورتی معروف تر است، هنگامی اتفاق می افتد که سفیدی چشم شما به دلیل ویروس، باکتریها، حساسیت ها یا مواد تحریک کننده تحریک یا ملتهب می شود. این بیماری فوق العاده مسری است، بنابراین اگر با کسی که دچار شده است برخورد دارید، حتماً دستان خود را به طور مرتب بشویید و البته از لمس کردن چشمان خودداری کنید.

5. عفونت گوش

عفونت گوش به دلیل ایجاد مایعات در گوش میانی رخ می دهد. و به لطف سرماخوردگی و آنفولانزا و حساسیت های فصلی در زمستان شایع تر است. خبر خوب؟ اگر تماس خود را با افرادی که دچار هستند محدود کنید و مرتباً دستان خود را بشویید، می توانید از این بیماری شایع در زمستان جلوگیری کنید.

6. تبخال

هنگامی که ایمنی بدن کم است و بدن شما دچار استرس می شود مخصوصا در طول زمستان،تبخال ها تمایل به بیرون زدن می یابند. طبق اعلام خدمات بهداشتی ملی آمریکا (NHS)، این ضایعات دردناک و پر از مایعات که اکثرا روی لب بروز می یابند وقتی احساس فشار و استرس دارید به وجود می آیند، بنابراین سعی کنید در طول فصل هرچه بیشتر آرام و با آرامش باشید. کمی یوگا، خوردن یک رژیم متعادل و نوشیدن آب زیاد می تواند کمک کننده باشد. 

7. گلو درد

گلو درد بسیار رایج است. گلودرد دومین عفونت حاد شایع است که توسط پزشکان خانواده دیده می شود. و گرچه در هر فصلی ممکن است گلودرد ایجاد شود، این عفونت بیشتر در ماه های زمستان دیده می شود. دلیل این شیوع، تماس نزدیک در زمستان است که افراد را مستعدتر می کند.

8. حمله ی قلبی

یکی از مهمترین (و متأسفانه شایع ترین) بیماری ها در زمستان، حمله قلبی است. طبق گفته دانشکده پزشکی هاروارد، سرما رگ های خونی شما را باریک می کند و احتمال حمله قلبی را افزایش می دهد. برای سالم نگه داشتن قلب، حتماً لباس گرم بپوشید و بدن خود را خوب و گرم نگه دارید.

9. میگرن

شما می توانید همه ی فصل ها با میگرن در نبرد باشید، اما میگرن به ویژه در زمستان رایج است. درمای سرد می تواند به عنوان محرک عود میگرن عمل کند.

10. افسردگی فصلی

اختلال عاطفی فصلی، یا SAD یا همان افسردگی فصلی به معنای تغییر خلق در روزهای سرد و تاریک زمستان است. این امر می تواند منجر به پرخوری، تغییر اشتها، افزایش وزن و خستگی یا انرژی کم شود. افسردگی فصلی می تواند زندگی شما را به طور جدی تحت تأثیر قرار دهد، بنابراین حتماً درمان مناسب را انجام دهید.

11. برونشیت

شایع ترین بیماری ها در زمستان

برونشیت یک عفونت است که شامل التهاب پوشش لوله های برونشی است که اکسیژن را به ریه ها منتقل می کنند. اگر با کسی که مبتلا شده در ارتباط هستید، ممکن است همه چیز را از سرفه و ناراحتی در قفسه سینه گرفته تا خلط و خستگی را تجربه کنید. متأسفانه این بیماری در زمستان بسیار رایج است زیرا ناشی از همان ویروس هایی است که شما را با سرماخوردگی یا آنفولانزا گرفتار می کنند.

12. درد مفاصل

اگر هر زمان که هوا سرد می شود مفاصل تان شروع به درد گرفتن می کنند، شما تنها نیستید. طبق گفته بنیاد آرتریت آمریکا، پایین آمدن دمای هوا می تواند درد بیشتری ایجاد کند. برای آرام شدن دردتان بهتر است از کیسه ی آب گرم استفاده کنید یا حمام آب گرم را امتحان کنید. همچنین بهتر است حرکات کششی و ورزش روزانه تان را فراموش نکنید.

13. سندرم درخت کریسمس یا آلرژی

مطابق مقاله ای که در وب سایت دانشگاه ایالتی اوهایو منتشر شده است، افراد مبتلا به آلرژی به احتمال بیشتری در ماه های زمستان علائم وخیم دارند. در نتیجه، افراد مبتلا به آلرژی در زمستان دچار آبریزش بینی، آبریزش بینی، مشکلات تنفس و جوش های خارش دار شوند، این بیماری به دلیل تغییر فصل به خصوص به دلیل کاج های تازه بریده شده و گرده آنها به وحود می آید، به همین دلیل این بیماری به سندرم درخت کریسمس لقب گرفته است.

14. عفونت سینوس

شایع ترین بیماری ها در زمستان

عفونت های سینوسی هنگامی اتفاق می افتد که مایعات در سینوس های شما گیر بیفتند و میکروب ها در داخل آن مایع تکثیر شوند. و اگر سیستم ایمنی ضعیفی داشته باشید یا سرماخورده باشید – دو مسئله رایج در زمستان – خطر ابتلای شما به عفونت سینوس افزایش می یابد. حتی آلرژی های فصلی می تواند شما را مستعد ابتلا به عفونت سینوسی کند.



15. نورو ویروس

شایع ترین بیماری ها در زمستان

نورو ویروس یک بیماری ناشی از غذا است که در اثر آب و غذاهای آلوده ایجاد می شود. و متأسفانه، این یکی از بیماری های شایع در زمستان است.این بیماری سبب التهاب معده و دیواره روده‌ی بزرگ می شود و مانند هر بیماری مسری، می توانید احتمال ابتلای خود را با شستن منظم دست ها کاهش دهید.