شخصیت های تاثیرگذار جهان

توی این مطلب قراره در مورد شخصیت های تاثیرگذار جهان در دهه اخیر صحبت کنیم. مطمئنا اگر بخواهیم یه لیست کامل تهیه کنیم، کار بسیار سخت میشه، پس شما به ما توی کامل کردن این لیست کمک کنید و توی بخش دیدگاه ها بهمون بگید که از نظر شما تاثیرگذارترین شخصیت در دهه اخیر چه کسی بوده. افرادی که ما در ادامه معرفی می کنیم در عرصه های سیاسی، حقوق بشر، امور خیریه و … تاثیر گذار بوده اند.

آشنایی با شخصیت های تاثیرگذار جهان در دهه اخیر

ملاله یوسف زی

 شخصیت های تاثیرگذار جهان

این عکس در جریان سفر ملاله یوسف زی به ژاپن در مارس 2019 گرفته شده است.

“ملاله یوسف زی” متولد 12 جولای 1997 در پاکستان است. وی تا 9 اکتبر 2012 که توسط طالبان ترور شد، در پاکستان سکونت داشت. پس از ترور ناموفق وی، ملاله به بیمارستان ملکه الیزابت در بیرمنگام انگلستان برای مداوا منتقل شد. در 9 اکتبر 2012 طالبان اتوبوس مدرسه ملاله یوسف زی را متوقف میکند و پس از شناسایی ملاله، به سر او شکلیک میکنند اما ملاله یوسف زی به طور مجزه آسایی زنده میماند. علت ترور وی این بود که ملاله در وبلاگ خود گزارشاتی از وضعیت زندگی و تحصیل دختران و زنان منظقه سوات منتشر میکرد. پس از تهدید های فراوان طالبان در نهایت وی را ترور کرد.

ملاله یوسف زی ، شخصیت های تاصیر گذار جهان

این تصویر توسط نیویورک تایمز از لحظه انتقال ملاله یوسف زی به انگلیس منتشر شده است.

خانم “ملاله یوسف زی” حتی پس از ترورش نیز دست از اقداماتش بر نداشت و تلاش های خود را برای کمک به دختران بازمانده از تحصیل در سراسر جهان شروع کرد.. وی در 21 تیر 1391 برابر با 12 جولای 2013 ( روز تولد ملاله ) در مجمع عمومی سازمان ملل سخنرانی کرد. این اولین حضور وی در انظار عمومی پس ترور ناموفقش بود. ملاله یوسف زی در سخنرانی خود از حقوق کودکان و دختران برای تحصیل گفت و از سیاستمداران درخواست کرد تا برای حفظ حقوق کودکان دست به اقدامات فوری و تاثیرگذار بزنند. وی همچنین ادامه داد که راهی را که در آن قدم گذاشته را ادامه خواهد داد. پس از این اتفاقات و ادامه تلاش های وی، در سال 2014 به همراه “کایلاش ساتیارتی” برنده جایزه صلح نوبل شد. “ملاله یوسف زی” جوان ترین فردی است که تاکنون موفق به دریافت جایزه نوبل شده است. ( ملاله در 17 سالگی این جایزه را برده است)


همیچنین بخوانید: اشتباهات والدین در تحصیل فرزندشان که انگیزه یادگیری او را نابود می کند!


12جولای توسط سازمان ملل متحد، روز ملاله نامگذاری شده است. ملاله یوسف زی پس از این اتفاقات بنیاد ملاله را بنیانگذاری کرد تا در زمینه حقوق کودکان و دختران فعالیت کند.

ملاله یوسف زی زندگی خود را در قالب یک کتاب و مستند عرضه کرد. کتاب وی که “من ملاله هستم” نام دارد با کمک “کریستینا کمب” روزنامه نگار بریتانیایی، نوشته شده است.

بیل گیتس و ملیندا گیتس

 شخصیت های تاثیرگذار جهان

شاید کمتر کسی باشد که نام بیل گیتس را نشنیده باشد. بیل گیتس یکی از مهمترین و تاثیرگذار ترین چهره ها در عرصه فناوری است. اما بیل گیتس تنها به این عرصه تعلق ندارد و او از ثروت زیادی که دارد برای بهبود وضعیت آموزش و بهداشت استفاده میکند. بیل گیتس به همراه همسر سابقش (به تازگی طلاق گرفته اند) بنیاد بیل و ملیندا گیتس را بنیانگذاری کردند. بودجه اولیه این بنیاد 106 میلیون دلاری در سال 2000 بود و در طی 2 سال بودجه این بنیاد افزایش 2 میلیارد دلاری داشت. تا سال 2019 مبلفی در حدود 50 میلیارد برای امور خیریه توسط این بنیاد هزینه شده است.


مطلب پیشنهادی: 11 دانستنی جالب که دید شما را تغییر خواهد داد !


نادیا مراد

 شخصیت های تاثیرگذار جهان

نادیا مراد دختری ایزدی کرد است. او ساکن استان موصل بود و توسط داعش به اسارت گرفته شد. داعش مادر و 6 برادر نادیا را کشت و او را با خود به عنوان اسیر برد. وی بعدها توانست فرار کند. نادیا مراد در آلمان تحت مراقبت پزشکی قرار گرفت. او هیچگاه ظلم هایی را که داعش به کرده بود را فراموش نکرد و در کمال شجاعت برای آگاهی جهانیان شروع به مصاحبه و بیان اتفاقاتی که برایش افتاده بود، کرد. این اتفاقات بسیار دردناک بودند. او توانست چهره واقعی داعش را آشکار کند. نادیا در شورای امنیت سازمان ملل سخنرانی کرد و خواسته‌اش تلاش برای آزادی اسرا بود.

نادیا مراد، اتفاقاتی را که برایش افتاده را در کتابی با نام “آخرین دختر” منتشر کرده است. این کتاب کتاب بسیار دردناکی است و توصیه میشود افراد دچار بیماری قلبی و روحیه حساس این کتاب را مطالعه نکنند.


همچنین بخوانید: تجاوز جنسی در دوستی های معمولی ؛ آیا قرارهای آنلاین و معمولی خطرناک اند؟


باراک اوباما

شخصیت های تاثیرگذار جهان

باراک حسین اوباما سیاستمدار آمریکایی و رئیس جمهور سابق ایالات متحده آمریکا است. باراک اوباما در سال 1983 لیسانس علوم سیاسی با گرایش بین الملل را از دانشگاه کلمبیا دریافت کرد و در سال 1988 وارد دانشکده حقوق هاروارد شد. او در سال دوم تحصیلش در هاروارد به ریاست نشریه ژورنال حقوقی هاروارد رسید. این نشریه معتبرترین نشریه حقوقی ایالات متحده آمریکا است. باراک اوباما از سال 2009 تا 2017 رئیس جمهور ایلات متحده آمریکا بود و توانست کارهای مهم در راستای کاهش مناقشات بین المللی و افزایش همکاری های بین الملی انجام دهد و حتی به خاطر این موضوع جایزه صلح نوبل را در سال 2009 دریافت کرد.

حضور باراک اوباما در جایگاه ریاست جمهوری ایلات متحده باعث می‌شود، تا اوباما جزو شخصیت های تاثیرگذار جهان در دهه اخیر باشد. از مهم ترین اتفاقات رخ داده در دوران ریاست جمهوری باراک اوباما می‌توان به بحران اقتصادی 2012-2007 ، کشته شدن بن لادن، افشاگری اسنودن، برجام و … اشاره کرد.

مارک زاکربرگ

مارک زاکربرگ متولد 1984 یکی از بنیانگذاران فیسبوک است. وی در طول تحصیلش در دانشگاه هاروارد توانست با کمک دوستانش فیسبوک را تاسیس کند. او هیچگاه نتوانست یا نخواست که تحصیلات خودش را در هاروارد تمام کند و ترک تحصیل کرد. زاکربرگ در سال 2003 فیس‌مش را تاسیس کرد که باعث از کار افتادن سرور های دانشگاه هاروارد به خاطر ترافیک بالا شد و فیس‌مش باعث محرومیت 6 ماهه وی از دانشگاه هاروارد گشت. در فیس‌مش وی پایگاه داده دانشگاه هاروارد را هک کرد و با قرار دادن عکس دختران دانشگاه یک نطرسنجی به راه انداخت که باعث شکایت این دختران شد.

پس از گذشت یکسال از این ماجرا، او فیسبوک را به وجود آورد و الان فیسبوک یکی از بزرگترین شبکه های اجتماعی فعال است. بنابر نظرات کارشناسی مارک زاکربرگ یکی از قدرتمند ترین افراد غیرسیاسی جهان است و چون مارک میتواند در مورد گذشته همه افراد اطلاعات داشته باشد. (لطفا پدربزرگتان یا مادربزگتان را بیخیال شوید.) در ضمن در نظر داشته باشید که فیسبوک مالک واتساپ، اینستاگرام و چند برنامه کاربردی دیگر نیز هست.

مارک زاکربرگ اعلام کرد که به تدریج 99 درصد ثروتش را صرف امور خیریه خواهد کرد.

ادوارد اسنودن

شخصیت های تاثیرگذار جهان

ادروارد اسنودن متولد 21 ژوئن 1983 است. وی کارمند سابق CIA و پیمانکار NSA بود. اما در 20 می 2013 با همکاری چند خبرنگار از برنامه های جاسوسی و شنود NSA پرده برداشت. حجم اطلاعات افشا شده به حدی بالا بود که جامعه جهانی را به شوک فرو برد. در واقع اسنودن باعث تغیرات زیادی در دیدگاه مردم نسبت به فناوری ها و جاسوسی ها نوین شد و برای همین اسنودن از شخصیت های تاثیرگذار جهان در دهه اخیر است.

اسناد منتشر شده توسط اسنودن نشان میداد که ایالات متحده از رهبران کشورهای مختلف، سازمان های خیریه مثل یونیسف و پزشکان جهانی نیز جاسوسی میکرد. اطلاعات افشا شده باعث واکنش های وسیعی در سطح جهان شد. خانم مرکل صدراعظم آلمان جاسوسی ایالات متحده را غیر قابل قبول دانست و خواستار توقف آن شد.


همچنین بخوانید: افراد مشهور شبیه به هم ؛ شباهت این افراد مشهور به هم عجیب است!


لی ون لیانگ

شخصیت های تاثیرگذار جهان

لی ون لیانگ متولد 12 اکتبر 1986، پزشک چینی است که در سال 2019 توانست کووید 19 را تشخیص دهد. به علت شباهت زیاد سارس و کووید 19 اغلب افراد تفاوتی بین این دو قائل نمی شدند اما “لی ون لیانگ” توانست بفهمد این این بیماری سارس نیست و از گونه های فرعی کرونا است.

وی این اطلاعات را در گروه پزشکی قرار داده بود. پس از انتشار این اطلاعات در اینترنت، پلیس ووهان وی را به جرم تشویش اذهان عمومی بازداشت کرد. پلیس ووهان بعد از گرفتن تعهد از لی ون لیانگ، او را آزاد نمود. انتشار این اطلاعات باعث شناسایی ویروس کرونا شد. “لی ون لیانگ” خود در نهایت قربانی این ویروس شد و در 20 فوریه 2020 در ووهان درگذشت. پس از درگذشت وی پلیس ووهان از وی به خاطر اشتباهش عذرخواهی کرد.

اوغور شاهین

اوغور شاهین متولد 1956 در ترکیه است. وی در کودکی به همراه خانواده اش به آلمان مهاجرت کرد. پدر وی از کارکنان اتومبیل سازی فورد بود. اوغور شاهین در سال 1990 از دانشگاه کلن از رشته پزشکی فارغ الحصیل شد و PHD خود را در سال 1993 از همین دانشگاه دریافت نمود. وی در سال 2000 به عضویت هیئت علمی دانشگاه ماینتس درآمد.

اوگور شاهین متخصص ایمنی شناسی و سرطان شناسی است. وی در سال 2001 شرکت داروسازی گانیمد را تاسیس کرد. این شرکت داروسازی داروهای مخصوص سرطان را میسازد. در سال 2019 وی جایزه مصطفی را دریافت کرد و سردیس وی در پارک فناوری پردیس نصب گشت.

پس از همه گیری کرونا ، وی موفق شد تا واکسن موثر بر روی این گونه از کرونا را بسازد و این موضوع باعث میشود تا وی جزو لیست شخصیت های تاثیرگذار جهان باشد. کرونا باعث کشته شدن افراد زیادی در سراسر جهان میشود و ساخت واکسن باعث نجات جان افراد زیادی خواهد شد.


همچنین بخوانید: آیا تا به حال اتاق کار افراد مشهور در جهان را دیده اید؟ راز این اتاق ها چیست ؟


کایلاش ساتیارتی

کایلاش ساتیارتی زاده 11 ژانویه 1954 در هند است. وی مهندس برق میباشد و از فعالان حقوق کودکان است. کایلاش ساتیارتی تا کنون توانسته ده ها هزار نفر از کودکانی که به اجبار به کار فرستاده میشوند، را نجات دهد. آقای کایلاش ساتیارتی تا کنون جوایز بسیار زیادی به خاطر فعالیت های خیرخواهانه‌اش دریافت کرد. از جمله این جوایز میتوان به مدال سنای ایتالیا، جایزه بین المللی صلح ، جایزه دموکراسی و جایزه صلح نوبل در سال 2014 اشاره کرد.

شخصیت های تاثیرگذار جهان

کایلاش ساتیارتی تاکنون خیریه ها و بنیاد های بسیاری برای حمایت از کودکان کار و کودکان بازمانده از تحصیل تاسیس کرده است. تقریبا تاکنون حدود 90000 کودک با کمک کایلاش ساتیارتی و تیمش از کاراجباری یا سایر موارد مشابه آزاد شده اند. در سال 1998 وی نقش مهمی در آگاه‌سازی جهانیان داشت و تواست یک راهپیمایی 80000 کیلومتری در 103 کشور جهان را اجرا کند. این راهپیمایی ها باعث تصویب کنوانسیون 182 ILO شد. تاکنون 181 کشور از 187 کشور کنوانسیون 182 ILO را قبول کرده اند.

در سال 2017 و 2018 وی جزو قدرتمند ترین رهبران جهان بود. کایلاش ساتیارتی سمت سیاسی ندارد، اما میتواند با نفوذ خود در کشورها به حمایت از جریان های اجتماعی بپردازد. در واقع او یکی از شخصیت های تاثیرگذار جهان در دهه های گذشته است.

همچنین بخوانید:

بهترین سریال‌‌ها با تاثیرگذارترین شخصیت‌ها !!! 

5 مورد از عادات انسان های ثروتمند که افراد فقیر آنها را انجام نمی دهند!