شخصیت ها در قرنطینه اصلا شبیه چیزی نیستند که در روزهای عادی مشاهده می شوند. کرونا ویروس روی زندگی همه انسانهای کره زمین تاثیر گذاشته است و به نظر می آید که در این یک مورد همه ی ما در یک قایق هستیم.

اما آیا واقعا همه ی انسانها در برخورد با ویروس کرونا در یک قایق هستند؟ مطمئنا خیر! به طور کلی اینکه ویروس کرونا چگونه بر زندگی افراد تاثیر خواهد گذاشت به شخصیت آنها بستگی دارد. همه ما به روشهای مختلفی به این وضعیت پاسخ می دهیم.


همچنین بخوانید:  سه راز شاد زیستن در قرنطینه !!! شادی را در هر شرایطی، حتی در کرونا ، هم می توان ساخت!!!!


درونگراها و برونگراها

فردی را در نظر بگیرید که فروشنده ای در یک شرکت بزرگ است، روزانه با چندین نفر قرار می گذارد و حتی بعد از تمام شدن وقت کاری با دوستان یا همکاران یا حتی با مشتری ها برای خوشگذرانی به کافه یا رستوران می رود و آخر شب هم حتما به یک مهمانی یا دورهمی خواهد رفت! حال مجبور است در خانه بماند و روزانه چند تماس کاری مختصر داشته باشد و بقیه روز را تلویزیون تماشا کند! قطعا خطر جدی برای این فرد علی رغم کرونا، جنون خواهد بود!!!

حال یک نویسنده را در نظر بگیرید که بیشتر اوقات فقط برای خرید از خانه خارج می شود، از اوقات تنهایی خود در خانه لذت می برد و دوستان اندکی دارد که گاهی به او سر می زنند! او اصلا حضور ویروس کرونا را حس نخواهد کرد و تعجب خواهد کرد که چرا همه ی دنیا به تازگی به شیوه ی او زندگی می کنند!

افراد متفاوت، پاسخ های متفاوت

تفاوت در برونگرایی-درونگرایی در اوایل زندگی پدیدار می شود و در طول عمر نسبتاً پایدار می شود. اینکه ما درونگرا یا برونگرا باشیم روی اینکه کدام محیط را جستجو می کنیم و چگونه به محیط مان پاسخ می دهیم تأثیر می گذارد.

در مطالعه‌ای، از افراد برونگراها و درونگرا خواسته شده است که به مدت یک هفته خود را درگیر سطوح بالایی از رفتار معمولی برونگرایانه (گفتگو، معاشرت و غیره) کنند. برونگراها مزایای بسیاری از جمله افزایش روحیه و احساس رفاه روانی را به دست آورند. در مقابل، افراد درونگرا هیچ فایده ای دریافت نکردند و احساس خستگی و تحریک پذیری را گزارش کردند.

درونگراها در اجرای طرح فاصله گذاری اجتماعی کل زندگی شان را تمرین کرده اند. این برونگرا ها هستند که حالا باید خلاف عادت شان عمل کنند و حتما این چند هفته و هفته های آینده بسیار برایشان سخت خواهد گذشت. 

چرا انزوا و قرنطینه برای درونگراها راحت تر از برونگراها است؟ بدیهی است که آنها ترجیح می دهند کمتر در جستجوی تعامل اجتماعی باشند و همچنین کمتر به دنبال تجربه لذت و هیجان هستند. همین باعث می شود که آنها از بی حوصلگی، که این روزها برونگراها را دیوانه می کند، رنج نبرند.


همچنین بخوانید: کشمکش زوجین در قرنطینه :علاوه بر سلامت به روابط خود نیز توجه کنید! 


نگاهی عمیق تر

برای بررسی شخصیت ها در قرنطینه باید بدانید شخصیت ما جنبه های دیگری نیز دارد که می تواند روی نحوه ی مقابله ما با قرنطینه و فاصله گذاری اجتماعی تاثیر بگذارد. ما درونگرایی و برونگرایی را بررسی کردیم، حالا می خواهیم به 4 جنبه دیگر از مدل شخصیت Big Five نگاهی بیاندازیم. 

افرادی که وجدانی تر هستند، سازمان یافته تر و همچنین سازگارتر هستند و کمتر پریشان می شوند. برای آنها راحت تر است که خود را با شرایط پیش آمده هماهنگ کنند و برنامه روزانه ساختار یافته جدیدی را پیش بگیرند.

افراد با توافق بالا، که تمایل به مودب بودن، دلسوزی و همراهی دارند، برای مذاکره درمورد زندگی با اعضای خانواده یا افراد خانه، بهتر آمادگی خواهند داشت.

افرادی که نسبت به تجربه باز هستند و تمایل به کنجکاوی و تخیل دارند، احتمالاً خود را در کتابها، موسیقی و راه حلهای خلاقانه برای پرکردن وقت خالی در قرنطینه غرق خواهند کرد.

در مقابل، افراد مبتلا به روان رنجوری، که نسبت به همسالان با ثبات خود بیشتر مستعد ابتلا به استرس و احساسات منفی هستند، در این مواقع چالش برانگیز در معرض خطر اضطراب و افسردگی قرار دارند.

باید توجه کنید که ما در اینجا کلیات را بیان می کنیم. افراد درونگرا از تنهایی مصون نیستند و افرادی که شخصیت های آسیب پذیرتری دارند می توانند با داشتن پشتیبانی اجتماعی و خانوادگی این روزهای سخت را به خوبی پشت سر بگذارند.


همچنین بخوانید:  بهترین رمان های ادبی جهان برای خواندن در زمان قرنطینه


زندگی در یک کپسول

برای برخی، زندگی در قرنطینه می تواند مانند کار در یک ایستگاه فضایی یا تأسیسات تحقیقاتی قطب جنوب باشد. ما چه درسهایی را می توانیم از تحقیقات شخصیت شناسی در این محیط های سخت بیاموزیم؟

این تحقیقات نشان می دهد افرادی که از نظر عاطفی پایدار، خود متکی و خودمختار، هدف گرا، دوستانه، صبور و باز هستند، بهتر با شرایط انزوای افراطی کنار می آیند. به ویژه، مشاهده شده است که ” درونگرایان اجتماعی “- که از تعامل اجتماعی لذت می برند، اما نیازی به تعامل ندارند – برای زندگی کپسولی مناسب به نظر می رسند.

برای اینکه به بهترین وجه بتوانیم در کپسولهای زمینی و غیر قطبی خود زندگی مان را در دوران قرنطینه مدیریت کنیم، بهتر است برخی از خصوصیات لازم را در خود ایجاد کنیم: با آرامش و منظم، مصمم اما صبور، متکی به خود اما در ارتباط با دیگران.

البته برخی از افراد در قرنطینه با مشکلاتی روبرو هستند که هیچ ارتباطی با شخصیت آنها ندارد. بسیاری از افراد شغل شان را از دست داده و با مشکلات اقتصادی روبرو هستند. برخی کاملاً منزوی شده اند و برخی دیگر با عزیزان شان در خانه قرنطینه شده اند. با این وجود، پاسخ ما به این چالش ها نه تنها وضع نامساعد ما، بلکه شخصیت ما را منعکس می کند.

در ادامه بخوانید:

آیا مصرف سیگار و ماری جوانا ریسک ابتلا به کرونا را افزایش می دهد ؟

تو قرنطینه کف کردی؟ وقتشه با کهکشان و دنیای نجومی آشنا بشی!!!