رابطه شیرینی و سلامت دندان!بزرگترین دشمن بهداشت و سلامت دندان ما شیرینی ها است.چگونه در برابر این دشمن موذی از دندان های خود محافظت کنیم؟بدون شک نخستین شرط برای یک لبخند زیبا؛ داشتن دندان های سالم است. برای یک لبخند چشمگیر، لازم است دندان و لب و خطوط صورت شما با یکدیگر سازگار باشند.دندان های ناسالم می توانند مشکلات روانی را در افراد ایجاد کند.

رابطه شیرینی و سلامت دندان

اولین و مهمترین گام در مراقبت از دندان و سلامت دندان مسواک زدن است.مسواک زدن و استفاده از نخ دندان با تکنیک مناسب، که دندانپزشک شما برای شما تعیین می کند بسیار مهمتر از مارک خمیر دندان و مسواک انتخاب شده است.

رابطه شیرینی و سلامت دندان!

بر خلاف باور عمومی، دندان های ما طراحی شده اند تا بتوانیم از آن برای یک عمر استفاده کنیم.اما رژیم غذایی و عادت های ما در طول سال ها این دوره را کوتاه می کند.

بنابراین ما باید مصرف مواد غذایی و نوشیدنی هایی را که باعث آسیب مرتبط با بیماری های دهان و دندان هستند محدود کنیم و همچنین مشکلات دهان و دندان را جدی بگیریم.آیا می توانید حدس بزنید که کدام ماده غذایی  در صدر این لیست است؟ شکر!

شکر منبع شماره یک باکتری های مضر است که باعث پوسیدگی دندان ها و بیماری های لثه می شود.مولکول های شکر در دهان ما توسط باکتری های مضر اسیدی می شوند، به طوری که سبب اولین مرحله تشکیل پوسیدگی  می شود.

پس برای سلامتی دندان ها در این شرایط باید چه کار کنیم ؟

-مدت زمانی که شکر در دهان ما باقی می ماند با پوسیدگی دندان رابطه مستقیم دارد.بنابراین سعی کنید در صورت مصرف سریع دهان خود را بشویید و در صورت امکان مسواک بزنید.

-اگر شما به شیرینی جات علاقه دارید سعی کنید آن را بعد از وعده های غذایی مصرف کنید.زیراشیرینی جاتی که در وعده های اصلی مصرف می شوند کمتر PH دهان را تغییر می دهند و در این صورت ریسک پوسیدگی دندان ها کاهش می یابد.

-به دلیل کم بودن میزان شکر در شکلات تلخ توصیه می شود که آن را جایگزین شکلات های شیری و بیسکویت ها کنید.

-نوشیدن نوشیدنی های اسیدی و شیرین با یک نی می تواند  تماس  آن ها  با دندان های ما را  کاهش دهد.و باعث کاهش ریسک پوسیدگی گردد.

-بلافاصله پس از مصرف نوشیدنی های اسیدی مانند آب پرتقال، لیموناد و کولا، pH در دهان کاهش می یابد، بنابراین یک لیوان آب وبلافاصله پس از آن مسواک زدن، سودمند است.

– محصولات شیر و فراورده های لبنی اثرات محافظتی در برابر پوسیدگی دارند. مصرف این محصولات پس از مصرف مواد غذایی اسیدی و شیرین نقش مهمی در تنظیم pH در دهان دارد.

نباید فراموش کرد که پوسیدگی دندان قبل ازبه وجود آمدن شکل دایره سیاه به عنوان ضایعات پنهانی و سفید ظاهر می شود.به طور خاص، پوسیدگی که در دندان ها بدون اطلاع قبلی شروع می شود و به پالپ رسیده می شود و درد و علائم را به وجود می آورد.

کنترل های معمولی مهم هستند

توسعه سریع تکنولوژی باعث تنوع دستگاه های مورد استفاده در دندانپزشکی شده است.حتی این پوسیدگی های کوچک و اولیه که توسط چشم قابل مشاهده نیست و  همچنین توسط اشعه ایکس قابل تشخیص نیست، می تواند توسط دستگاه های خاص شناسایی شوند.به همین دلیل بسیار مهم است که دندان هایمان دو بار در سال توسط دندانپزشکان بررسی و ارزیابی پوسیدگی و بیماری های لثه  شود حتی اگر دچار مشکلات در ناحیه دهان نباشیم.

در ادامه بخوانید : 

آیا می دانستید پوسیدگی دندان سبب بیماری روماتیسم می شود؟!!

چگونه در عرض 3 هفته خوردن قند را متوقف کنیم ؟